The aim of
the research is to determine the relationship between the perceptions of
organizational ostracism and organizational fit of primary and secondary school
teachers. The participants of this study consist of 237 teachers working
in primary and secondary schools in Bartin in the academic year 2016-2017. The
model of the research is the survey model. The relationship between primary
school and secondary school teachers’ perceptions of organizational ostracism
and organizational fit was investigated in the study. According to the results
of the research; it was found that the primary school teachers’ perceptions of
organizational ostracism were "very low" and their organizational fit
perceptions were "high". As a result of the research, it can be seen
that the secondary school teachers’ perceptions of organizational ostracism are
"very low" and their organizational fit perceptions are
"high". According to the primary school teachers’ opinions, there is
a negative, medium and statistically significant relationship between
organizational ostracism and organizational fit (R = -, 394; p <0,050).
According to the primary school teachers’ opinions; (R = -, 202; p <0,050)
it was found that there was a negative, low, and statistically significant between
organizational ostracism and organizational fit (R = -, 202; p <0,050).
Araştırmanın amacı, ilkokul
ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel dışlanma ve örgütsel uyum algıları
arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmanın
evrenini Bartın kent merkezinde yer alan 11’i ilkokul, 10’u ortaokul olmak
üzere toplam 21 okul oluşturmaktadır. Evrendeki 21 okulun tamamına
ulaşılmıştır. Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılan 237
öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırma, tarama modelindedir. Tarama modeli
nicel araştırma yöntemlerinden biridir. Tarama modeli var olan durumu olduğu
gibi belirlemeye çalışan bir yöntemdir. Araştırmada ilkokul ve ortaokul
öğretmenlerinin örgütsel dışlanma ve örgütsel uyum algıları arasındaki ilişki
araştırıldığı için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre; ilkokul öğretmenlerinin örgütsel dışlanma algılarının “çok
düşük” düzeyde olduğu; örgütsel uyum düzeylerinin “yüksek” olduğu
belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğretmenlerinin örgütsel dışlanma
algılarının “çok düşük” düzeyde olduğu; örgütsel uyum düzeylerinin “yüksek”
olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ilkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre
örgütsel dışlanma ve örgütsel uyum arasında negatif yönlü, orta düzeyde ve
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (R=-,394;
p<0,050). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre; örgütsel dışlanma ve
örgütsel uyum algıları arasında negatif yönlü, düşük düzeyde ve istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (R=-,202; p<0,050).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |