Early childhood is a critical time for the inculcation of the love and
consciousness of nature. Interaction with nature at an early age leads to
positive results in terms of healthy development of the child as well as of the
awareness, commitment and ecological responsibility towards nature. The purpose
of the current study is to determine how pre-school children perceive nature.
The data of the current study were collected from 100 children attending
pre-school education institutions. In order to collect the data in the current
study, drawings of nature produced by the children and a semi-structured
interview form were used. The interview data and paintings drawn by the
children were analyzed by means of content analysis. The findings of the study
revealed that for the children, nature is a place where there are plants and
animals, which is distant from human life. The children who were found to have
not enough level of perception of the relationships in nature mostly have the
object-oriented perception of nature. In this regard, it is suggested that out
of class and school activities should be incorporated into pre-school
curriculums and that nature should be turned into an area of learning and
living through these experiences.
Erken çocukluk dönemi doğa sevgisi ve doğa bilincinin
kazandırılacağı kritik bir dönemdir. Erken yaşlarda doğa ile etkileşim; çocuğun
sağlıklı gelişiminin yanı sıra doğaya karşı farkındalık, bağlılık ve ekolojik
sorumluluğun gelişmesi açısından olumlu sonuçlara yol açmaktadır. Bu çalışmanın
amacı, okul öncesi çocuklarının doğayı nasıl algıladıklarını belirlemektir.
Araştırmanın verileri okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 100 çocuktan
toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için çocuklar tarafından çizilen doğa
resimleri ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme
verileri ve çocukların çizdikleri resimler, nitel veri analiz yöntemlerinden
içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre çocuklar için doğa, hayvanların
ve bitkilerin bulunduğu, insan yaşamının dışında, uzakta bir ortamdır. Doğadaki
temel ilişkiler hakkında yeterli bir algı düzeyinde bulunmayan çocuklar, daha
çok nesne odaklı bir doğa anlayışına sahiptirler. Bu bağlamda sınıf ve okul
dışı doğa etkinliklerinin okul öncesi öğretim programının içeriğine dâhil
edilmesi ve doğanın çocuk için bu deneyimler yoluyla bir öğrenme ve yaşam alanı
haline dönüştürülmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2019 |
Submission Date | July 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |