Bilimsel araştırma; doğada yaşanan olayların sırrını çözmeyle
ilgili sorgulama yaparak kanıtlar toplama sürecidir. Bu
kapsamda “Doğa_Lab: Doğada Sorgulama Temelli Bilim” isimli proje;
gizemi, doğada yaşanan olaylara uyarlayarak bilimi eğlenceli bir öğrenme/keşif
etkinliğine dönüştürmeyi hedeflemektedir. Projede, doğada sorgulama temelli
bilim etkinlikleriyle öğrencilerin olay ve olguları bilimsel bir bakış açısıyla
algılamaları, bilime ve bilim insanına merak ve ilgilerinin artırılması ve
sorgulayıcı öğrenme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçları
gerçekleştirmek için 24 ortaöğretim 8. sınıf öğrencisi ve farklı üniversitelerde
öğrenim gören 12 fen bilgisi öğretmen adayı Yozgat Milli Parkı’nda kampa
alınmıştır. Kamp çalışmaları 7 gün süreyi kapsamakta olup, toplamda 36 öğrenci
ve öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Kamp programında;
biyoçeşitlilik, iklim değişikliği, su hayattır, doğada enerji, kirleticiler
temaları çerçevesinde sorgulama temelli bilim etkinliklerine yer verilmiştir.
Proje, eylem araştırması yöntemiyle yürütülmüştür. Bu çalışmada projenin
ortaokul öğrencilerinin bilim insanı imaj ve görüşlerine etkisi incelendiği
için Bilim İnsanı Görüş Anketi ve DAST’tan elde edilen veriler analiz
edilmiştir. Nicel veriler SPSS 20 programında parametrik olmayan testlerden
Wilcoxon testi kullanılarak, nitel veriler ise içerik analizine tabi tutularak
analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; öğrencilerin bilim insanının cinsiyeti,
yaptığı çalışmalar ve bilim insanının karakteri, duyguları, özellikleri ve
çalışma hayatıyla ilgili düşüncelerinde kamp öncesi ve sonrasında anlamlı
düzeyde bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin
bilim insanının, yaşı, cinsiyeti ve sosyal faaliyetleri ile ilgili geleneksel
görüşlerinin olumlu yönde değiştiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 6, 2020 |
Submission Date | March 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |