The aim of this study is to determine reasons of the difficulties that students diagnosed with autism spectrum disorder experience in acquiring mathematics skills with the opinions of teachers. For this purpose, the opinions of teachers who have students diagnosed with autism in their class were taken. The case study design, one of the qualitative research approaches, was used to determine the teachers opinions. The interview technique was used by the benefit of semi-structured interview form to obtain the data. The study group of the research consists of 11 teachers who have students diagnosed with ASD in their class. The obtained data was analyzed with the descriptive analysis method. As a result of the study, it was seen that the difficulties encountered by students with autism in mathematics stemmed from some characteristic features of autism, the primary school mathematics curriculum, and the methods and techniques used in mathematics.
Bu araştırmanın amacı, otizm spektrum bozukluğu tanısı almış öğrencilerin matematik becerilerini edinmede yaşadıkları güçlüklerin nedenlerinin öğretmen görüşleri ile belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda sınıfında OSB tanısı almış öğrencisi olan öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Öğretmenlerin görüşlerini belirlemek için nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde görüşme tekniği kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu sınıfında OSB tanısı almış öğrencisi bulunan 11 öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda OSB’li öğrencilerin matematik öğretiminde karşılaştıkları güçlüklerin OSB’nin bazı karakteristik özelliklerinden, ilkokul matematik dersi öğretim programından ve matematik yöntem ve tekniklerinden kaynaklandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 4 |