Curricula guide teachers in the teaching and learning process. In order to utilize these guides effectively teachers must first be aware of the curriculum they implement. This study examined the relationship between teachers' curriculum literacy and awareness, using a correlational survey model. The population of the study consists of teachers working in a city in the Central Anatolia region; the sample consists of 385 teachers from all levels and branches selected according to the convenience sampling model. In the analysis of the data collected with ‘Curriculum Literacy Scale’ and ‘Curriculum Awareness Scale’, frequency, percentage, standard deviation, mean, t-test, one-way variance (Anova), Kruskal Wallis, Pearson correlation and regression analyses were used. According to the results of the study, it was revealed that teachers' curriculum literacy levels and curriculum awareness levels were high. Both curriculum literacy and curriculum awareness of teachers differed significantly in favour of male teachers according to gender variable. Curriculum literacy and curriculum awareness of teachers do not differ significantly according to professional seniority and KPSS educational sciences score. According to the school type variable, there is a significant difference in curriculum literacy in favour of those working in primary schools, while there is no significant difference in curriculum awareness. There is no significant difference in curriculum literacy according to the place of duty variable of the teachers, but there is a significant difference in curriculum awareness in favour of the teachers working in the provincial centre. According to the KPSS field score variable, there is no significant difference in curriculum literacies, but there is a significant difference in curriculum awareness in favour of those who scored 80 and above. It was determined that there is a high level and positive relationship between teachers' curriculum literacy and curriculum awareness. Teachers' curriculum awareness predicts their curriculum literacy by 52.3%.
Öğretim programları öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenler için bir rehber ve kılavuzdur. Öğretmenlerin bu kılavuzdan yeterince yararlanabilmeleri için öncelikle uygulayıcısı oldukları programın farkında olmaları gerekir. Bu çalışmada, öğretmenlerin öğretim program farkındalıklarının program okuryazarlıklarına katkısını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İç Anadolu bölgesindeki bir şehirde görevli öğretmenlerden örneklemi ise kolay ulaşılabilir örneklem modeline göre seçilmiş her kademe ve branştan 385 öğretmenden oluşmaktadır. “Öğretim Programı Okuryazarlığı Ölçeği” ve “Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği” ile toplanan verilerin analizinde, frekans, yüzde, standart sapma, ortalama, t-testi, tek yönlü varyans (Anova), Kruskal Wallis, pearson korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin öğretim program okuryazarlık düzeyleri ile öğretim program farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin hem öğretim program okuryazarlıkları hem de öğretim program farkındalıkları cinsiyet değişkenine göre erkek öğretmenler lehine anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin öğretim program okuryazarlığı ile öğretim program farkındalıkları, mesleki kıdeme ve KPSS eğitim bilimleri puanına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretim kademesi değişkenine göre, program okuryazarlıklarında ilkokullarda görev yapanların lehine anlamlı farklılık var iken program farkındalıklarında anlamlı farklılık yoktur. Öğretmenlerin görev yeri değişkenine göre program okuryazarlıklarında anlamlı farklılık yoktur program farkındalıklarında ise il merkezinde görev yapan öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık vardır. KPSS alan puanı değişkenine göre ise program okuryazarlıklarında anlamlı farklılık yoktur program farkındalıklarında ise 80 ve üzeri puan alanların lehine anlamlı farklılık vardır. Öğretmenlerin öğretim program okuryazarlıkları ve öğretim program farkındalıkları arasında yüksek düzeyli ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğretim program farkındalıklarının öğretim program okuryazarlıklarına katkısı % 52.3 tür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Development in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | September 29, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |