The purpose of this study was to determine the
views of students and teachers about the use of technological authentic
environment designed for the development of language skills in Turkish Language
Course. In the study, which was carried out with the qualitative research
method, the criterion sampling method, one of purposeful sampling methods, was
used. A total of 20 elementary school 4th grade students in the city of
Eskişehir in Turkey participated in the study in the Fall Term of the academic
year of 2014-2015. In line with the research purposes, a technological
authentic environment (blog) was prepared for the development of language
skills in the course of Turkish Language. The blog was used in Turkish Language
lessons for 10 weeks. Following this, the views of the students and teachers
about this technological authentic environment were determined with the forms
prepared. For the analysis of the research data, descriptive analysis technique
was applied. The results revealed that the elementary school students enjoyed
carrying out activities via a blog which combined the lessons and the Internet
and that they were happy to know everybody could see these activities. The
elementary school students also reported that they did not like the long
reading texts found in the blog; that they were expected to deal with difficult
texts; that they sometimes did not have the chance to access the Internet; and
that the Internet was slow. In addition, what they found was boring was reading
long texts, writing too much and being constantly connected to the Internet.
Moreover, the students stated that thanks to the blog, they began to read
faster, developed their reading comprehension skills and started to enjoy
reading and that they were more attentive and eager in writing. In relation to
listening, the students said they became more careful and enthusiastic
listeners and started to understand what they listened to. As for speaking, it
was seen that there were students who did not hesitate to speak in class.
Lastly, the students put forward such suggestions as adding different
categories and the chat option into the blog, playing games via the blog and
making the blog accessible to a lot more people.
Technological environment Authentic environment Language skills Turkish Language Course
Bu araştırmanın
amacı Türkçe dersinde dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak
tasarlanan teknolojik otantik ortamın kullanımı hakkında öğrenci ve öğretmen
görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi benimsenerek
gerçekleştirilen bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme
kullanılmıştır. Araştırmaya, 2014-2015 öğretim yılı güz döneminde Eskişehir il
merkezinde yer alan bir ilkokula devam eden 4. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci
katılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda Türkçe dersinde dil
becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak teknolojik otantik ortam (blog)
hazırlanmıştır. Hazırlanan blog 10 hafta boyunca Türkçe derslerinde işe
koşulmuştur. Sonrasında hazırlanan teknolojik otantik ortama ilişkin öğretmen
ve öğrenci görüşleri hazırlanan formlar ile toplanmıştır. Araştırmadan elde
edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre ilkokul öğrencilerinin internet ve dersin bir arada
olması ile blog aracılığıyla etkinlikler yapmaktan ve bu etkinliklerin herkes
tarafından görülmesinden hoşlandıklarını ifade ettikleri görülmektedir. İlkokul
öğrencileri blogdaki okuma metinlerinin uzun olmasından hoşlanmadıklarını ifade
etmişler; zorlandıkları konuları uzun metinleri okumak, sıra gelmediği için
kimi zamanlarda internete girememek, internetin yavaş olması ve ara ara
kesilmesi olarak dile getirmişlerdir. Sıkıldıkları konuların ise uzun metinleri
okumak, fazla yazı yazmak ve sürekli internette olmak olduğu görülmektedir.
Blog aracılığıyla ders işlemeyle öğrenciler daha iyi ve hızlı okuduklarını,
okuduğunu anlamalarının geliştiğini, okumayı daha fazla sevdiklerini ayrıca
daha özenli, güzel, isteyerek ve severek yazdıklarını ifade etmişlerdir.
Dinleme ile ilgili öğrenciler dikkatli ve isteyerek dinlediklerini,
dinlediklerini anladıklarını ifade etmişlerdir. Konuşma ile ilgili ise sınıfta
çekinmeden konuştuklarını ifade eden öğrenciler olduğu görülmektedir.
Öğrenciler bloga sohbet seçeneğinin ve farklı kategorilerin eklenmesi, blogda
oyun oynanabilmesi, blogun daha fazla kişiye ulaştırılması şeklinde önerilerde
bulunmuşlardır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.