The museums gain more and more importance in visual
arts education as multifaceted learning and living spaces. It is aimed to
visual arts teacher candidates acquire knowledge and skills relating to benefit
effectively and efficiently from museums for educational purposes with the
'Museum Education and Practices' course which is 4 hours a week in
Undergraduate Programs of Arts and Crafts Education. In this study, it is aimed
to introduce suggestions concerning more effective and efficient implementation
of this course by taking into consideration the experiences and opinions of the
students attending the Museum Education and Practices course in the Department
of Fine Arts Education of Anadolu University in 2015-2016 academic year.
Qualitative research approach was adopted in the research process and focus
group interview was made with 6 teacher candidates. In the focus group
interview, the teacher candidates had been asked about their expectations about
this course, their opinions about the purpose of the course, their thoughts
about the practices they made in the course and their theoretical knowledge
about the course, their opinions about the duration of the course and its’
place in the program. In addition, their opinions had been taken about the
contributions that the course had provided to them, the topics they had been
challenged in the course, the problems they had been experienced. Finally, they
had been asked to make proposals for more effective and efficient
implementation of this course. The data obtained at this focus group interview
were analyzed through descriptive analysis. In the context of the opinions of
the visual arts teacher candidates, to perform Museum Education and Practices
course more effective and efficient the suggestions were introduced.
Museum education and practices Art education Visual arts teacher training Focus group interview
Müzeler, çok yönlü
öğrenme ve yaşam alanları olarak görsel sanatlar eğitimi içerisinde gün
geçtikçe daha çok önem kazanmaktadır. Resim-İş Öğretmenliği Lisans
Programlarında haftada 4 saat olarak yer alan ‘Müze Eğitimi ve Uygulamaları’
dersi ile görsel sanatlar öğretmen adaylarının etkin ve verimli şekilde
müzelerden eğitim amaçlı yararlanmalarına ilişkin bilgi ve beceriler
kazanmaları hedeflenmektedir. Bu çalışmada 2015-2016 öğretim yılında Anadolu
Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümünde Müze Eğitimi ve Uygulamaları
dersini alan öğrencilerin, ders sürecine ilişkin deneyim ve görüşlerinden yola
çıkılarak, bu dersin daha etkin ve verimli gerçekleştirilmesine ilişkin
öneriler getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde nitel araştırma
yaklaşımı benimsenmiş ve 6 öğretmen adayı ile odak grup görüşmesi yapılmıştır.
Odak grup görüşmesinde öğretmen adaylarına bu derse dair beklentileri, dersin
amacına ilişkin görüşleri, ders içerisinde yaptıkları uygulamalara ve ders
kapsamında edindikleri teorik bilgilere ilişkin düşünceleri, dersin süresine ve
programdaki yerine ilişkin görüşleri sorulmuştur. Ayrıca dersin onlara
sağladığı katkılara, ders kapsamında zorlandıkları konulara, yaşadıkları
sorunlara dair görüşleri alınmıştır. Son olarak bu dersin daha etkili ve
verimli gerçekleştirilmesine ilişkin öneriler getirmeleri istenmiştir. Odak
grup görüşmesinde elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir.
Bu araştırmada görüşmeden elde edilen veriler ile Müze Eğitimi ve Uygulamaları
dersinin daha etkin ve verimli gerçekleştirilmesine ilişkin öneriler ortaya
konulmaya çalışılmıştır.
Müze eğitimi ve uygulamaları Sanat eğitimi Görsel sanatlar öğretmen eğitimi Odak grup görüşmesi
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.