Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates' Opinions

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 72 - 106, 16.02.2017
https://doi.org/10.18039/ajesi.292586

Öz

The museums gain more and more importance in visual
arts education as multifaceted learning and living spaces. It is aimed to
visual arts teacher candidates acquire knowledge and skills relating to benefit
effectively and efficiently from museums for educational purposes with the
'Museum Education and Practices' course which is 4 hours a week in
Undergraduate Programs of Arts and Crafts Education. In this study, it is aimed
to introduce suggestions concerning more effective and efficient implementation
of this course by taking into consideration the experiences and opinions of the
students attending the Museum Education and Practices course in the Department
of Fine Arts Education of Anadolu University in 2015-2016 academic year.
Qualitative research approach was adopted in the research process and focus
group interview was made with 6 teacher candidates. In the focus group
interview, the teacher candidates had been asked about their expectations about
this course, their opinions about the purpose of the course, their thoughts
about the practices they made in the course and their theoretical knowledge
about the course, their opinions about the duration of the course and its’
place in the program. In addition, their opinions had been taken about the
contributions that the course had provided to them, the topics they had been
challenged in the course, the problems they had been experienced. Finally, they
had been asked to make proposals for more effective and efficient
implementation of this course. The data obtained at this focus group interview
were analyzed through descriptive analysis. In the context of the opinions of
the visual arts teacher candidates, to perform Museum Education and Practices
course more effective and efficient the suggestions were introduced.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi. Cilt 4, Sayı 14, 32-41
  • Akman, B. vd. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(1), 97-115.
  • Alpagut, B. (2006). Kent Müzelerinde Nasıl Bir Eğitim?. Kentler ve Kent Müzeleri: Kent Müzeleri Uluslararası Sempozyumu 21-22 Nisan 2006, Antalya, 117-121.
  • Atagök, T. (1999). Müze-Toplum İlişkisinde Eğitim. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (Ed: Vedat Özsoy). 2. Baskı. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları 2, Ankara.
  • Çetin, Y. (2002). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Sayı 8, 57-61.
  • Gökmen, C. O. (2004). İlköğretim 1. Kademede Müzelerin Öğretim Ortamı Olarak Yeri. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • İlhan, A. Ç. (2002). Öğrenme ve Öğretme Sürecinde Müzeler. I. Uluslararası Katılımlı Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, Marmara Eğitim Fakültesi, İstanbul
  • Karadeniz, C. (2014). Çağdaş Müzelerde Eğitim Yaklaşımları: Çocuk Müzeleri ve Bilim, Teknoloji ve Keşif Merkezleri. Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar. (Haz: Dilek Maktal Canko). Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Mamur, N. (2015). Resim-İş (Görsel Sanatlar) Öğretmen Eğitimi ‘Müze Eğitimi ve Uygulamaları’ Dersinde Görsel Kültür Kuramının Kullanımı. E- Journal of New World Sciences Academy-Education Sciences, 1C0631.10, (1), 29-53 http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
  • Mercin, L. (2008). Görsel Sanatlar Dersinin Müze ve Sınıf Ortamında İşlenişine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, sayı 21, 325-336
  • Onur, B. (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş. 2. Baskı. İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Özsoy, V. ve Mercin, L. (2003). Sanat (Resim) Eğitiminde Müzelerin Kullanılmasında İlgili Kurum ve Kuruluşların Karşılıklı Görev ve Yükümlülükleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C:1, S:3, Ankara
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde Müzelerden Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 13, Sayı:48, 69-89.
  • Şar, E. ve Sağkol, T. (2013). Eğitim Fakültelerinde Müze Eğitimi Dersi Gerekliliği Üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:20 (2013-2), 83-90.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2015). Müzeler ve Eğitim. Müzecilik ve Sergileme. Anadolu Üniversitesi Yayını No:2958, Ankara.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2014). Eğitim ve Müzeler. Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar. (Haz: Dilek Maktal Canko). Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Tezcan Akmehmet, K ve Ödekan, A. (2006). Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi, İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, 47-58
  • Uçar, A. (2014). Sanat Eğitiminde Müzelerin Eğitimsel Rolleri ve İşlevleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(1), 107-117
  • Ülkü, C. (2009). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Mersin Resim ve Heykel Müzesi’ndeki Sanat Deneyimi Üzerine Bir Çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 17-27
  • Yavuzoğlu-Atasoy, N. (1999). Çağdaş Eğitimde Müzenin İşlevi. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı.
  • Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. (Haz. Bekir Onur). Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:14, Ankara.

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Görüşleri Bağlamında Müze Eğitimi ve Uygulamaları Dersi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 72 - 106, 16.02.2017
https://doi.org/10.18039/ajesi.292586

Öz

Müzeler, çok yönlü
öğrenme ve yaşam alanları olarak görsel sanatlar eğitimi içerisinde gün
geçtikçe daha çok önem kazanmaktadır. Resim-İş Öğretmenliği Lisans
Programlarında haftada 4 saat olarak yer alan ‘Müze Eğitimi ve Uygulamaları’
dersi ile görsel sanatlar öğretmen adaylarının etkin ve verimli şekilde
müzelerden eğitim amaçlı yararlanmalarına ilişkin bilgi ve beceriler
kazanmaları hedeflenmektedir. Bu çalışmada 2015-2016 öğretim yılında Anadolu
Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümünde Müze Eğitimi ve Uygulamaları
dersini alan öğrencilerin, ders sürecine ilişkin deneyim ve görüşlerinden yola
çıkılarak, bu dersin daha etkin ve verimli gerçekleştirilmesine ilişkin
öneriler getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde nitel araştırma
yaklaşımı benimsenmiş ve 6 öğretmen adayı ile odak grup görüşmesi yapılmıştır.
Odak grup görüşmesinde öğretmen adaylarına bu derse dair beklentileri, dersin
amacına ilişkin görüşleri, ders içerisinde yaptıkları uygulamalara ve ders
kapsamında edindikleri teorik bilgilere ilişkin düşünceleri, dersin süresine ve
programdaki yerine ilişkin görüşleri sorulmuştur. Ayrıca dersin onlara
sağladığı katkılara, ders kapsamında zorlandıkları konulara, yaşadıkları
sorunlara dair görüşleri alınmıştır. Son olarak bu dersin daha etkili ve
verimli gerçekleştirilmesine ilişkin öneriler getirmeleri istenmiştir. Odak
grup görüşmesinde elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir.
Bu araştırmada görüşmeden elde edilen veriler ile Müze Eğitimi ve Uygulamaları
dersinin daha etkin ve verimli gerçekleştirilmesine ilişkin öneriler ortaya
konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi. Cilt 4, Sayı 14, 32-41
  • Akman, B. vd. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(1), 97-115.
  • Alpagut, B. (2006). Kent Müzelerinde Nasıl Bir Eğitim?. Kentler ve Kent Müzeleri: Kent Müzeleri Uluslararası Sempozyumu 21-22 Nisan 2006, Antalya, 117-121.
  • Atagök, T. (1999). Müze-Toplum İlişkisinde Eğitim. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (Ed: Vedat Özsoy). 2. Baskı. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları 2, Ankara.
  • Çetin, Y. (2002). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Sayı 8, 57-61.
  • Gökmen, C. O. (2004). İlköğretim 1. Kademede Müzelerin Öğretim Ortamı Olarak Yeri. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • İlhan, A. Ç. (2002). Öğrenme ve Öğretme Sürecinde Müzeler. I. Uluslararası Katılımlı Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, Marmara Eğitim Fakültesi, İstanbul
  • Karadeniz, C. (2014). Çağdaş Müzelerde Eğitim Yaklaşımları: Çocuk Müzeleri ve Bilim, Teknoloji ve Keşif Merkezleri. Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar. (Haz: Dilek Maktal Canko). Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Mamur, N. (2015). Resim-İş (Görsel Sanatlar) Öğretmen Eğitimi ‘Müze Eğitimi ve Uygulamaları’ Dersinde Görsel Kültür Kuramının Kullanımı. E- Journal of New World Sciences Academy-Education Sciences, 1C0631.10, (1), 29-53 http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
  • Mercin, L. (2008). Görsel Sanatlar Dersinin Müze ve Sınıf Ortamında İşlenişine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, sayı 21, 325-336
  • Onur, B. (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş. 2. Baskı. İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Özsoy, V. ve Mercin, L. (2003). Sanat (Resim) Eğitiminde Müzelerin Kullanılmasında İlgili Kurum ve Kuruluşların Karşılıklı Görev ve Yükümlülükleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C:1, S:3, Ankara
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde Müzelerden Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 13, Sayı:48, 69-89.
  • Şar, E. ve Sağkol, T. (2013). Eğitim Fakültelerinde Müze Eğitimi Dersi Gerekliliği Üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:20 (2013-2), 83-90.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2015). Müzeler ve Eğitim. Müzecilik ve Sergileme. Anadolu Üniversitesi Yayını No:2958, Ankara.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2014). Eğitim ve Müzeler. Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar. (Haz: Dilek Maktal Canko). Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Tezcan Akmehmet, K ve Ödekan, A. (2006). Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi, İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, 47-58
  • Uçar, A. (2014). Sanat Eğitiminde Müzelerin Eğitimsel Rolleri ve İşlevleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(1), 107-117
  • Ülkü, C. (2009). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Mersin Resim ve Heykel Müzesi’ndeki Sanat Deneyimi Üzerine Bir Çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 17-27
  • Yavuzoğlu-Atasoy, N. (1999). Çağdaş Eğitimde Müzenin İşlevi. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı.
  • Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. (Haz. Bekir Onur). Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:14, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kibar Evren Bolat Aydoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Şubat 2017
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bolat Aydoğan, K. E. (2017). Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 72-106. https://doi.org/10.18039/ajesi.292586
AMA Bolat Aydoğan KE. Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions. AJESI. Şubat 2017;7(1):72-106. doi:10.18039/ajesi.292586
Chicago Bolat Aydoğan, Kibar Evren. “Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7, sy. 1 (Şubat 2017): 72-106. https://doi.org/10.18039/ajesi.292586.
EndNote Bolat Aydoğan KE (01 Şubat 2017) Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7 1 72–106.
IEEE K. E. Bolat Aydoğan, “Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions”, AJESI, c. 7, sy. 1, ss. 72–106, 2017, doi: 10.18039/ajesi.292586.
ISNAD Bolat Aydoğan, Kibar Evren. “Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7/1 (Şubat 2017), 72-106. https://doi.org/10.18039/ajesi.292586.
JAMA Bolat Aydoğan KE. Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions. AJESI. 2017;7:72–106.
MLA Bolat Aydoğan, Kibar Evren. “Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 7, sy. 1, 2017, ss. 72-106, doi:10.18039/ajesi.292586.
Vancouver Bolat Aydoğan KE. Museum Education and Practices Course in The Context of the Visual Arts Teacher Candidates’ Opinions. AJESI. 2017;7(1):72-106.