The COVID-19 pandemic has expedited the integration of technology into instructional practices through the transition to emergency distance education. The flipped classroom has emerged as a prominent approach among the notable models in this process. The flipped classroom leverages technological opportunities to enhance productivity by shifting the teacher's role from in-person explanations to facilitating individualized learning outside the classroom. CiteSpace, VOSviewer, and R Bibliometrix are three knowledge graph software tools used in this work to carefully look over, evaluate, and diversify the selected data, drawing on previous research on the subject. By querying the Web of Science database, 226 articles on the flipped classroom model in mathematics education were accessed. Performance analysis, science mapping, and network analysis were performed on the obtained articles. The earliest publications on this subject date back to 2014, and the number of publications has grown steadily. Lo is the author who ranks first in productivity due to his most publications on flipped classrooms in mathematics education. The countries that show the most interest in flipped classroom in mathematics education and have publications on this subject are the USA, China, and Spain. In addition, international co-authorship results of 21.7% of the publications were reached. Also, future research implications based on the findings were discussed.
bibliometric analysis educational technology flipped classroom mathematics education
COVID-19 küresel salgını, acil uzaktan öğretime geçiş yoluyla teknolojinin eğitim uygulamalarına entegrasyonunu hızlandırdı. Ters yüz edilmiş sınıf bu süreçte öne çıkan modeller arasında en dikkat çekici olanıdır. Ters yüz edilmiş sınıf modeli, öğretmenin rolünü geleneksel uygulamalar yerine, sınıf dışında bireyselleştirilmiş öğrenmeyi kolaylaştırmaya kaydırarak üretkenliği artırmak için teknolojik fırsatlardan yararlanır. Alandaki mevcut araştırmalara dayanan bu makale, seçilen verileri kapsamlı bir şekilde analiz etmek ve çeşitlendirmek için üç bilgi grafiği yazılım aracını (CiteSpace, VOSviewer ve R Bibliometrix) kullanmıştır. Web of Science veritabanı sorgulanarak matematik eğitiminde ters yüz sınıf modeli ile ilgili 226 makaleye ulaşılmıştır. Elde edilen makaleler üzerinde performans analizi, bilimsel haritalama ve ağ analizi yapılmıştır. Bu konudaki ilk yayınlar 2014 yılına dayanmaktadır ve yayın sayısı istikrarlı bir şekilde artmıştır. Bu çalışma, en çok yayın yapan yazarlara, bu konudaki en etkili dergilere, en çok alıntı yapılan yayınlara, en çok yayın yapan yazarların kurumlarına, uluslararası işbirliklerine ve matematik eğitiminde ters yüz edilmiş sınıfla ilgili yeni ortaya çıkan anahtar terimlere ilişkin veriler ortaya konulmuştur. Bulgulara dayalı olarak matematik eğitimcileri için ters yüz edilmiş sınıf modeline ilişkin teorik bilgi ve pratik rehberlik sunulmuştur.
bibliyometrik analiz eğitim teknolojisi ters yüz edilmiş sınıf matematik eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Sistematik Derleme ve Meta Analiz |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.