İngilizce’nin çok küçük yaşlardaki öğrencilere öğretimi, giderek daha fazla araştırılan bir alan olarak, dünya genelinde uzun yıllardır geniş çapta tartışılmaktadır. Türkiye’de, okul öncesi eğitim bağlamında İngilizce öğretimi ile ilgili pek çok çalışma, materyal tasarımı, öğretim araçları, etkili öğretim yöntemleri ve sınıf yönetimi üzerine yoğunlaşmıştır. Ancak, bu sürecin sonuçlarına dair literatürde bir boşluk bulunmaktadır—özellikle, okul öncesi dönemde verilen İngilizce öğretiminin ilkokul öğrencileri üzerindeki etkilerine dair sınırlı sayıda araştırma mevcuttur. Öğretmenin rolü, etkili İngilizce dil öğretiminin temel bir unsuru olduğundan, bu çalışma, okul öncesi eğitimde İngilizce öğretimi hakkında ilkokul İngilizce öğretmenlerinin bakış açılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu nitel araştırmada, 36 İngilizce öğretmeni yarı yapılandırılmış görüşmelere katılmış ve elde edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Bulgular, hizmet içi ilkokul İngilizce öğretmenlerinin genellikle erken yaşta İngilizce öğretiminin kritik öneme sahip olduğunu kabul ettiklerini ortaya koymaktadır. Ancak, öğretmenler, Türkiye’deki okul öncesi eğitimdeki düzensiz ve yetersiz İngilizce öğretim uygulamalarından kaynaklanan zorlukları da dile getirmişlerdir. Ayrıca, okul öncesi eğitimde İngilizce öğretiminin zorunlu hale getirilmesi gerektiğini önermektedirler.
As an increasingly researched field, the teaching of English to very young learners has been widely discussed globally for many years. In Turkey, numerous studies have focused on material design, teaching instruments, effective teaching methods, and classroom management within the context of English language teaching in preschool education. However, a gap exists in the literature regarding the outcomes of this process—specifically, the effects of early childhood English language teaching on primary school students. Since the role of the teacher is a key component of effective English language instruction, this study explores the perspectives of primary school English as a Foreign Language (EFL) teachers regarding English instruction in preschool education. In this qualitative study, 36 EFL teachers participated in semi-structured interviews, and the data was analyzed using content analysis. The findings reveal that in-service primary school EFL teachers generally acknowledge the critical importance of English language instruction at an early age. However, they also identified challenges stemming from unsystematic and insufficient English language teaching practices in preschool education in Turkey. Additionally, they suggested that English language teaching should be made compulsory in preschool education.
English Language Teaching Preschool Education Primary School EFL Teachers Very Young Learners
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2025 |
Submission Date | March 24, 2025 |
Acceptance Date | July 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.