Research Article
BibTex RIS Cite

A Critical Reading on Conflict Structure in the Novel: Leyla's House

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 570 - 581, 30.08.2020
https://doi.org/10.34083/akaded.772152

Abstract

Leyla'nın Evi is one of the most read novels recently. In a sense, the novel can be called an inter-period novel. On the other hand, Leyla's House differs with its main character and various other characters. The fiction, which started with the forced eviction of Leyla, the other characters of the novel, is spirally structured around this main conflict. Other conflicts that arise while seeking a solution to this conflict and affect one another as well as the main conflict. In the novel, the conflict with the person himself, the person-person conflict, the person-society conflict, person-nature conflict are included. The most commonly used conflicts in the conflicts of the novel are the conflict of the person-society in the Leyla focus and the conflict with the person-her self in the focus of Rukiye (Roxy). On the other hand, connecting the conflicts with a cause-effect relationship gives the novel continuity and mobility. Other conflicts (large or small scale) that settle on the ground of the main conflict are linked by events and characters. On the other hand, the convincing structuring of novel people calls out to the reader's perception of “reality”. The main character of the novel, Leyla, who is introduced to the reader in many aspects, and the other characters also affect the quality of the conflict of the novel.

References

  • Aytaç, Gürsel (2003) Genel Edebiyat Bilimi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Çetin, Nurullah. (2003). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Eagleton, Terry (2014). Edebiyat Kuramı – Giriş. (Çev. Tuncay Birkan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eliuz, Ülkü (2009). Orhan Kemal’in Romanlarında Bakış Açısı ve Anlatıcı. Turkish Studies 4(8),101-117.
  • Ecevit, Yıldız (2004). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erden, Aysu (2009). Yazınsal Yaratıcılıkta Temel İlke ve Kurallar. İstanbul: Hayal Yayınevi. Ingarden, Roman (1994). Estetik Yaşantı ile Estetik Nesne (I), Kuram (Çev.: Bülent Aksoy) 5, 3-9
  • Göktürk, Akşit (2016). Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY.
  • Göktürk, Akşit (2006) Sözün Ötesi.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Iser, Wolfgang (1990). The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. London: The John Hopkins University Press.
  • Lukens, Rebecca J. (2003). A Critical Handbook of Children’s Literature. Boston: Allyn and Bacon.
  • Moran, Berna (2004). Edebiyat Kuramları ve Eleştirisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nodelman, Perry (2017). Alternating Narratives in Fiction for Young Readers. Cham: Springer International Publishing.
  • Özdemir, Emin (2014) .Edebiyat Sözlüğü. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Özyön, Arzu (2018). ‘İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e Geçişte Burjuva Sınıfının Yükselişi: Leyla’nın Evi’. The Journal of Social Sciences 28(28): 389–96.
  • Sartre, Jean Paul (2018). Edebiyat Nedir? İstanbul: Can Yayınları.
  • Sever, Sedat (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Uç, Himmet (2006). Roman Eleştiri Terimleri. Ankara: Bizim Büro Yayınevi.

Romanda Çatışma Yapısı Üzerine Bir Okuma Denemesi: Leyla’nın Evi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 570 - 581, 30.08.2020
https://doi.org/10.34083/akaded.772152

Abstract

Leyla’nın Evi, son dönemde çok okunan romanlar arasında yer almaktadır. Roman, bir anlamda dönemler arası geçiş romanı olarak adlandırılabilir. Öte yandan Leyla’nın Evi, kahramanı ve zengin yan kişi kadrosuyla farklılık gösterir. Romanın başkişisi olan Leyla’nın evinden zorla çıkarılmasıyla başlayan kurgu, bu ana çatışma etrafında sarmal bir biçimde yapılandırılır. Bu çatışmaya çözüm aranırken ortaya çıkan diğer çatışmalar hem birbirlerini hem ana çatışmayı etkiler ve ondan etkilenirler. Romanda kişinin kendisiyle çatışmasına, kişi-kişi çatışmasına, kişinin-toplumla çatışmasına, kişi-doğa çatışmasına yer verilmiştir. Romanın çatışmaları içerisinde en çok kullanılan çatışmalar, Leyla odağında kişinin toplumla çatışması ve Rukiye (Roxy) odağında kişinin kendiyle çatışmasıdır. Buna karşın çatışmaların bir birine neden-sonuç ilişkisi ile bağlanması romana süreklilik ve devingenlik kazandırır. Ana çatışmanın zeminine yerleşen diğer çatışmalar (büyük ya da küçük ölçekli) birbirlerine olaylar ve kişiler yoluyla bağlanırlar. Öte yandan roman kişilerinin inandırıcı biçimde yapılandırılması okurun “gerçeklik” algısına seslenir. Birçok yönüyle okura tanıtılan romanın kahramanı Leyla ve yan kişilerin kurgulanışı romanın çatışmalarının niteliğini de etkiler.

References

  • Aytaç, Gürsel (2003) Genel Edebiyat Bilimi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Çetin, Nurullah. (2003). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Eagleton, Terry (2014). Edebiyat Kuramı – Giriş. (Çev. Tuncay Birkan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eliuz, Ülkü (2009). Orhan Kemal’in Romanlarında Bakış Açısı ve Anlatıcı. Turkish Studies 4(8),101-117.
  • Ecevit, Yıldız (2004). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erden, Aysu (2009). Yazınsal Yaratıcılıkta Temel İlke ve Kurallar. İstanbul: Hayal Yayınevi. Ingarden, Roman (1994). Estetik Yaşantı ile Estetik Nesne (I), Kuram (Çev.: Bülent Aksoy) 5, 3-9
  • Göktürk, Akşit (2016). Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY.
  • Göktürk, Akşit (2006) Sözün Ötesi.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Iser, Wolfgang (1990). The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. London: The John Hopkins University Press.
  • Lukens, Rebecca J. (2003). A Critical Handbook of Children’s Literature. Boston: Allyn and Bacon.
  • Moran, Berna (2004). Edebiyat Kuramları ve Eleştirisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nodelman, Perry (2017). Alternating Narratives in Fiction for Young Readers. Cham: Springer International Publishing.
  • Özdemir, Emin (2014) .Edebiyat Sözlüğü. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Özyön, Arzu (2018). ‘İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e Geçişte Burjuva Sınıfının Yükselişi: Leyla’nın Evi’. The Journal of Social Sciences 28(28): 389–96.
  • Sartre, Jean Paul (2018). Edebiyat Nedir? İstanbul: Can Yayınları.
  • Sever, Sedat (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Uç, Himmet (2006). Roman Eleştiri Terimleri. Ankara: Bizim Büro Yayınevi.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Studies
Journal Section Articles
Authors

Özlem Kanat 0000-0002-9071-2700

Publication Date August 30, 2020
Submission Date July 20, 2020
Acceptance Date August 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Kanat, Ö. (2020). Romanda Çatışma Yapısı Üzerine Bir Okuma Denemesi: Leyla’nın Evi. Akademik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 4(2), 570-581. https://doi.org/10.34083/akaded.772152


Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası  lisansı ile lisanslanmıştır. 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International