Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 12, 1 - 23, 26.12.2019

Öz

Türkiye’de
muhafazakarlık kavramının kavramsal ve toplumsal sınırlarının çizilmesine dair
literatürde bir belirsizlik vardır. İslamcılık kavramıyla hatalı bir biçimde
karıştırılan Türk muhafazakarlığının, Türk modernleşmesi sürecinde ortaya çıkış
ve gelişim süreçlerinin ortaya konulması, evrensel muhafazakarlık literatürü
içindeki konumunun belirlenmesi pek çok güncel tartışmanın merkezinde yer alan
bu toplumsal ve siyasal olgunun anlaşılması bakımından önemlidir. Bu bağlamda
Türkiye’de muhafazakarlığın toplumsal anlamda nasıl dönüştüğü, özelikle de
medyada ele alınış biçimlerinin nasıl sorunlu alanlara tekabül ettiği tahlil
edilmeye değer örnekleri oluşturmaktadır. Muhafazakarların Türkiye’nin
modernleşme sürecinde yaşadıkları kentleşme, bireyleşme süreçlerinin, değişen
moda ve tüketim anlayışlarının anlaşılması aynı zamanda Türkiye’nin kültürel ve
politik gündeminin toplumsal altyapısını görmek bakımından da anlamlıdır. Söz
konusu tartışmalarda muhafazakarlığın kamusal hayatta temsiline özel olarak
odaklanılmakta, bu temsilde de muhafazakâr başörtülü kadınlara başlı başına bir
önem ve anlam atfedilmektedir. Türkiye’nin siyasal ve toplumsal gündeminin
önemli bir gerilim maddesine dönüşmüş olan başörtülü kadınların kamusal
alandaki varlığına, moda ve tüketim pratiklerine dair tartışmaların analizleri
bu çalışmanın öncelikli amacıdır. Türk muhafazakarlığının tarihsel ve kavramsal
sınırlarının çizilmesi ve modernleşme sürecindeki dönüşümü bağlamında bu
analizlerin nereye oturduğu tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Aydın, O. (03.12,2019). Süslüman. Sol Gazetesi, https://haber.sol.org.tr/yazarlar/orhan-aydin/susluman-275444
  • Baltacıoğlu, İ.H. (1943). Türke Doğru. İstanbul: Yeni Adam Yayınları. Cilt:2.
  • Bergsson, H. (1947) Yaratıcı Tekâmül. Çev: Mustafa Şekip Tunç. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Beyatlı, Y.K. (1961). Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları.
  • Bilgin, O. (2018). Türk Milliyetçiliği ve Kemalizm Meselesi: Hegemonya, Asimilasyon, Mücadele. Akademik Hassasiyetler. Cilt:5, Sayı:10. ss.331-360.
  • Burke, E. (1790). Reflections on the Revolution in France. Londra.
  • Dilipak, A. (28.05.2016). Spinne 2 Operasyonu. Yeni Akit Gazetesi.
  • Dilipak, A. (13.07.2019). Parti Değil Party, Yeni Akit Gazetesi.
  • Duman, F. (2017). Edmund Burke. İçinde Siyaset Felsefesi Tarihi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Eygi, M. Ş. (10.02.2011). Bocalayan Müslümanlar. Millî Gazete.
  • Eygi, M. Ş. (30.09.2015). Müslüman ve Süslüman. Millî Gazete.
  • Gökalp, Z. (1957). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kaplan, M. (1969). Büyük Türkiye Rüyası. İstanbul: Türkiye Kültür Enstitüsü.
  • Kekes, J. (1998). A Case for Conservatism. New York: Cornell University Press.
  • Kirk, R. (1962). A Program for Conservatives. Chicago: Henry Regnery Company.
  • Minogue, K. (1987). Conservatism. içinde Political Science and Pollitical Theory. London: Routledge & Keagan Paul.
  • Nisbet, R. (1986). Conservatism: Dream or Reality. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Oakeshott, M. (1962). On Being Conservative. Ideologies of Politics. London: Oxford University Press.
  • O’Sullivan, N. (1976). Conservatism. London: J.M. Dent & Sons Ltd.
  • O’Sullivan, N. (1994). Conservatism. Contemporary Political Ideologies. London: Pinter Publishers.
  • Özdil, Y. (21.11.2019). Bebeğe Tek Taş Yüzük. Sözcü Gazetesi.
  • Özipek, B.B. (2006). Muhafazakarlık, Devrim ve Türkiye İçinde Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakarlık, Cilt:5, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öztürk, H. (1996). Yeşil Gece’nin Aydınlığında Yeni İnsan Tipleri. Liberal Düşünce. Sayı:2.
  • Safa, P. (1990). Din İnkılap İrtica. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Scruton, R. (2002). The Meaning of Conservatism. Chicago: Augistine Press.
  • Söktü, M. (23.11.2019). Muhafazakâr Zenginlerin Dansözlü, Lüks Ve Şatafatlı Kutlamalarını İlahiyatçı Şahin Filiz Odatv’ye Değerlendirdi. Oda Tv.
  • Stauth, G. & Turner, B.S. (1995). Nietcthe’nin Dansı, Çev: Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınevi.
  • Tanpınar, A.H. (1996). Huzur. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, A.H. (2015). Mahur Beste, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tannsjö, T. (1990). Conservatism for Our Time. London: Routledge.
  • Turhan, M. (1987). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları:113-132).
  • Yılmaz, M. (2006). Mümtaz Turhan. Türkiye içinde Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakarlık. Cilt:5, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Van den Bruck, A. M. (2001). Moeller van den Brucks Geschichtsphilosophie.
  • Yıldırım, E. (20.11.2019). Show Müslümanlık. Yeni Şafak Gazetesi.
  • Yolcu, H. (13.03.2018). Hani Müslüman Mahallesinde Salyangoz Satılmazdı? Anadolu Gençlik. http://www.anadolugenclik.com.tr/hani-musluman-mahallesinde-salyangoz-satilmazdi-140
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 12, 1 - 23, 26.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Aydın, O. (03.12,2019). Süslüman. Sol Gazetesi, https://haber.sol.org.tr/yazarlar/orhan-aydin/susluman-275444
  • Baltacıoğlu, İ.H. (1943). Türke Doğru. İstanbul: Yeni Adam Yayınları. Cilt:2.
  • Bergsson, H. (1947) Yaratıcı Tekâmül. Çev: Mustafa Şekip Tunç. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Beyatlı, Y.K. (1961). Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları.
  • Bilgin, O. (2018). Türk Milliyetçiliği ve Kemalizm Meselesi: Hegemonya, Asimilasyon, Mücadele. Akademik Hassasiyetler. Cilt:5, Sayı:10. ss.331-360.
  • Burke, E. (1790). Reflections on the Revolution in France. Londra.
  • Dilipak, A. (28.05.2016). Spinne 2 Operasyonu. Yeni Akit Gazetesi.
  • Dilipak, A. (13.07.2019). Parti Değil Party, Yeni Akit Gazetesi.
  • Duman, F. (2017). Edmund Burke. İçinde Siyaset Felsefesi Tarihi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Eygi, M. Ş. (10.02.2011). Bocalayan Müslümanlar. Millî Gazete.
  • Eygi, M. Ş. (30.09.2015). Müslüman ve Süslüman. Millî Gazete.
  • Gökalp, Z. (1957). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kaplan, M. (1969). Büyük Türkiye Rüyası. İstanbul: Türkiye Kültür Enstitüsü.
  • Kekes, J. (1998). A Case for Conservatism. New York: Cornell University Press.
  • Kirk, R. (1962). A Program for Conservatives. Chicago: Henry Regnery Company.
  • Minogue, K. (1987). Conservatism. içinde Political Science and Pollitical Theory. London: Routledge & Keagan Paul.
  • Nisbet, R. (1986). Conservatism: Dream or Reality. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Oakeshott, M. (1962). On Being Conservative. Ideologies of Politics. London: Oxford University Press.
  • O’Sullivan, N. (1976). Conservatism. London: J.M. Dent & Sons Ltd.
  • O’Sullivan, N. (1994). Conservatism. Contemporary Political Ideologies. London: Pinter Publishers.
  • Özdil, Y. (21.11.2019). Bebeğe Tek Taş Yüzük. Sözcü Gazetesi.
  • Özipek, B.B. (2006). Muhafazakarlık, Devrim ve Türkiye İçinde Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakarlık, Cilt:5, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öztürk, H. (1996). Yeşil Gece’nin Aydınlığında Yeni İnsan Tipleri. Liberal Düşünce. Sayı:2.
  • Safa, P. (1990). Din İnkılap İrtica. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Scruton, R. (2002). The Meaning of Conservatism. Chicago: Augistine Press.
  • Söktü, M. (23.11.2019). Muhafazakâr Zenginlerin Dansözlü, Lüks Ve Şatafatlı Kutlamalarını İlahiyatçı Şahin Filiz Odatv’ye Değerlendirdi. Oda Tv.
  • Stauth, G. & Turner, B.S. (1995). Nietcthe’nin Dansı, Çev: Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınevi.
  • Tanpınar, A.H. (1996). Huzur. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, A.H. (2015). Mahur Beste, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tannsjö, T. (1990). Conservatism for Our Time. London: Routledge.
  • Turhan, M. (1987). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları:113-132).
  • Yılmaz, M. (2006). Mümtaz Turhan. Türkiye içinde Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakarlık. Cilt:5, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Van den Bruck, A. M. (2001). Moeller van den Brucks Geschichtsphilosophie.
  • Yıldırım, E. (20.11.2019). Show Müslümanlık. Yeni Şafak Gazetesi.
  • Yolcu, H. (13.03.2018). Hani Müslüman Mahallesinde Salyangoz Satılmazdı? Anadolu Gençlik. http://www.anadolugenclik.com.tr/hani-musluman-mahallesinde-salyangoz-satilmazdi-140
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Oğuzhan Bilgin

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Bilgin, O. (2019). KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI. Akademik Hassasiyetler, 6(12), 1-23.
AMA Bilgin O. KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2019;6(12):1-23.
Chicago Bilgin, Oğuzhan. “KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI”. Akademik Hassasiyetler 6, sy. 12 (Aralık 2019): 1-23.
EndNote Bilgin O (01 Aralık 2019) KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI. Akademik Hassasiyetler 6 12 1–23.
IEEE O. Bilgin, “KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI”, Akademik Hassasiyetler, c. 6, sy. 12, ss. 1–23, 2019.
ISNAD Bilgin, Oğuzhan. “KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI”. Akademik Hassasiyetler 6/12 (Aralık 2019), 1-23.
JAMA Bilgin O. KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI. Akademik Hassasiyetler. 2019;6:1–23.
MLA Bilgin, Oğuzhan. “KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI”. Akademik Hassasiyetler, c. 6, sy. 12, 2019, ss. 1-23.
Vancouver Bilgin O. KEMALİZM VE İSLAMCILIK SARKACINDA TÜRK MUHAFAZAKARLIĞININ KURAMSAL VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMÜ: BAŞÖRTÜLÜ KADINLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM TARTIŞMALARI. Akademik Hassasiyetler. 2019;6(12):1-23.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.