Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF SMARTPHONE ADDICTION, INTERNET ADDICTION AND SOCIAL MEDIA USAGE: AN APPLICATION IN HEALTH MANAGEMENT STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 13, 391 - 405, 31.05.2020

Öz

The aim of this study is to examine the relationship among the perceptions of smartphone addiction, internet addiction and social media usage in health management students. The present study adopts a descriptive method. The universe of the study consists of the students who are studying in the Department of Health Management of the Faculty of Economics and Administrative Sciences at a state university. The sample was not selected in the study and a questionnaire was applied to 337 students who agreed to participate in the study. The data of the study were collected between December 2-10, 2019. The data obtained from the questionnaire were analyzed through SPSS 22.0 package program. The data were then statistically evaluated with reliability analysis, correlation analysis, and multivariate regression analysis. As a result of the analyses, it was determined that the students had moderate level of internet and smartphone addiction, and social media use. When the correlation coefficients between the variables were examined, there were generally moderate and positive relations. According to the results of regression analysis; smartphone and internet addiction explain the social integration and emotional attachment dimension with 30.3% of the total variance, and the integration into social routines dimension with 16.5% of the total variance. In addition, smartphone addiction explains 28% of the total variance of internet addiction.

Kaynakça

  • Akın, A., Özbay, A., & Baykut, İ. (2015). Sosyal Medya Kullanımı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerliği ve Güvenirliği. Journal of International Social Research, 8(38), 647-652.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1, 55-67.
  • Ayar, D., Bektaş, M., Bektaş, I., Kudubeş, A.A., Ok, Y.S., Altan, S.S., & Çelik, I. (2017). The Effect of Adolescents’ Internet Addiction on Smartphone Addiction. Journal of Addictions Nursing, 28(4), 210-214.
  • Balcı, Ş., & Sarıtaş, H. (2019). Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 689-709.
  • Bulduklu Y., & Özer, N.P. (2016). Gençlerin Akıllı Telefon Kullanım Motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986.
  • Choi, S.W., Kim, D.J., Choi, J.S., Ahn, H., Choi, E.J., Song, W.Y., ... & Youn, H. (2015). Comparison of Risk and Protective Factors Associated with Smartphone Addiction and Internet Addiction. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 308-314.
  • Çakmak, S., & Müezzin, E.E. (2018). Sosyal Medya Kullanımının İletişim Becerileriyle İlişkisinin İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3), 196-203.
  • Datareportal, (2019). Digital 2019: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey (Erişim Tarihi: 20.01.2020).
  • Durmuş, H., Günay, O., Yıldız, S., Timur, A., Balcı, E., & Karaca, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Üniversite Yaşamı Boyunca Değişimi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 383-389.
  • Ergin, A., Uzun, S.U., & Bozkurt, A.İ. (2013). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve Etkileyen Etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi, 3, 134-142.
  • Esen, E., & Siyez, D.M. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 127-138.
  • Goswami, V., & Singh, D.R. (2016). Internet Addiction among Adolescents: A Review of the Research. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 37-44.
  • Griffiths M. (1996). Gambling on the Internet: A Brief Note. Journal of Gambling Studies, 12(4), 471–473.
  • Günal, A., & Pekçetin, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Servikal Bölge ve Üst Ekstremite Ağrısı Arasındaki İlişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(2), 114-119.
  • Haug, S., Castro, R.P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & Schaub, M.P. (2015). Smartphone Use and Smartphone Addiction among Young People in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Işık, M., & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 695-717.
  • İnce, M., & Koçak, M.C. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Jenkins-Guarnieri, M.A., Wright, S.L., & Johnson, B. (2013). Development and Validation of A Social Media Use Integration Scale. Psychology of Popular Media Culture, 2(1), 38.
  • Karaca, F. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeyleri ile Akıllı Telefon Kullanma Alışkanlıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 581-597.
  • Kırağ, N., Yıldız, H., Hayar, E., Güdü, G., Kandemir, E., Çınar, H., & Öztürk, N. (2016) Hemşirelik Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve İlişkili Faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 15-36.
  • Kırca, K., & Kutlutürkan, S. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 81-85.
  • Kim, S.G., Park, J., Kim, H.T., Pan, Z., Lee, Y. & McIntrye, S. (2019). The Relationship Between Smartphone Addiction and Symptoms of Depression, Anxiety, and Attention-Defcit/Hyperactivity in South Korean Adolescents. Annals of General Psychiatry, 18(1), 1-8.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y. & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Üniversite Öğrencileri ve Ergenlerde Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(Ek 1), 69–76.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Kwon, M., Kim, D.J., Cho, H., & Yang, S. (2013).The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of A Short Version for Adolescents. PloS One, 8, e83558.
  • Lin Y. H., Chang L. R., Lee Y. H., Tseng H. W., Kuo T. B., & Chen S. H. (2014). Development and Validation of the Smartphone Addiction Inventory (SPAI). PloS One, 9(6), e98312.
  • McDool, E., Powell, P., Roberts, J. & Taylor, K. (2016). Social Media Use and Children’s Wellbeing. Germany: IZA-Institute of Labor Economics,
  • Noyan, C.O., Darçın, A.E., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun Üniversite Öğrencilerinde Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(Özel sayı.1), 73–81.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., & Brand, M. (2013). Validation and Psychometric Properties of a Short Version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212–1223.
  • Sanal, Y., & Özer, Ö. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanımı: Bir Durum Değerlendirmesi. Mediterranean Journal of Humanities, VII(2), 367-377.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among Students: Prevalence and Psychological Problems in Japan. JMAJ, 49(7-8), 279-283.
  • Shahnaz, I. & Karim, R. (2014). The Impact of Internet Addiction on Life Satisfaction and Life Engagement in Young Adults. Universal Journal of Psychology, 2(9), 273-284.
  • Şahin, C., & Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Talaue, G. M., AlSaad, A., AlRushaidan, N., AlHugail, A., & AlFahhad, S. (2018). The Impact of Social Media on Academic Performance of Selected College Studies. International Journal of Advanced Information Technology, 8(4-5), 27-35.
  • Tossell, C., Kortum, P., Shepard, C. Rahmati, A., & Zhong, Z. (2015). Exploring Smartphone Addiction: Insights from Long-term Telemetric Behavioral Measures. iJIM, 9(2), 37-43.
  • Turgut, M., Kutlu, G., & Mut, S. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerileri ile Sosyal Medya Kullanımları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi, 6(1), 185-205.
  • TÜİK, (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 (Erişim Tarihi: 20.01.2020).
  • Yayan, E.H., Dağ, Y.S., Düken, M.E., & Ulutaş, A. (2019). Investigation of Relationship between Smartphone Addiction and Internet Addiction in Working Children in Industry. Journal of Human Sciences, 16(1), 143-154.
  • Yılmaz, D., Çinar, H. G., & Özyazıcıoğlu, N. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon ve İnternet Bağımlılığı ile Üst Ekstremite Fonksiyonel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 34-39.
  • Zachos, G., Paraskevopoulou-Kollia, E.A., & Anagnostopoulos, I. (2018). Social Media Use in Higher Education: A Review. Education Sciences, 8, 194.

AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 13, 391 - 405, 31.05.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı, internet bağımlılığı ve sosyal medya kullanımı algıları arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışma, tanımlayıcı tiptedir. Çalışmanın evrenini, bir devlet üniversitesinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sağlık Yönetimi bölümüne kayıtlı olan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem seçilmemiş, çalışmaya katılmayı kabul eden 337 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışmanın verileri 2-10 Aralık 2019 tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler, SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler, güvenirlik analizi, korelasyon analizi ve çok değişkenli regresyon analizi ile istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin orta düzeyde internet ve akıllığı telefon bağımlılığına sahip olduğu ve sosyal medya kullandığı belirlenmiştir. Değişkenler arasındaki korelasyon katsayıları incelendiğinde ise genel olarak orta düzeyde ve pozitif yönde ilişkiler saptanmıştır. Regresyon analizi sonuçlarına bakıldığında; akıllı telefon ve internet bağımlılığı, sosyal bütünleşme ve duygusal bağlanma boyutunu toplam varyansın %30,3’ü ile sosyal rutinlerle bütünleşme boyutunu ise toplam varyansın %16,5’i ile açıklamaktadır. Ayrıca akıllı telefon bağımlılığı internet bağımlılığındaki toplam varyansın %28’ini açıklamaktadır. 

Kaynakça

  • Akın, A., Özbay, A., & Baykut, İ. (2015). Sosyal Medya Kullanımı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerliği ve Güvenirliği. Journal of International Social Research, 8(38), 647-652.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1, 55-67.
  • Ayar, D., Bektaş, M., Bektaş, I., Kudubeş, A.A., Ok, Y.S., Altan, S.S., & Çelik, I. (2017). The Effect of Adolescents’ Internet Addiction on Smartphone Addiction. Journal of Addictions Nursing, 28(4), 210-214.
  • Balcı, Ş., & Sarıtaş, H. (2019). Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 689-709.
  • Bulduklu Y., & Özer, N.P. (2016). Gençlerin Akıllı Telefon Kullanım Motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986.
  • Choi, S.W., Kim, D.J., Choi, J.S., Ahn, H., Choi, E.J., Song, W.Y., ... & Youn, H. (2015). Comparison of Risk and Protective Factors Associated with Smartphone Addiction and Internet Addiction. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 308-314.
  • Çakmak, S., & Müezzin, E.E. (2018). Sosyal Medya Kullanımının İletişim Becerileriyle İlişkisinin İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3), 196-203.
  • Datareportal, (2019). Digital 2019: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey (Erişim Tarihi: 20.01.2020).
  • Durmuş, H., Günay, O., Yıldız, S., Timur, A., Balcı, E., & Karaca, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Üniversite Yaşamı Boyunca Değişimi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 383-389.
  • Ergin, A., Uzun, S.U., & Bozkurt, A.İ. (2013). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve Etkileyen Etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi, 3, 134-142.
  • Esen, E., & Siyez, D.M. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 127-138.
  • Goswami, V., & Singh, D.R. (2016). Internet Addiction among Adolescents: A Review of the Research. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 37-44.
  • Griffiths M. (1996). Gambling on the Internet: A Brief Note. Journal of Gambling Studies, 12(4), 471–473.
  • Günal, A., & Pekçetin, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Servikal Bölge ve Üst Ekstremite Ağrısı Arasındaki İlişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(2), 114-119.
  • Haug, S., Castro, R.P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & Schaub, M.P. (2015). Smartphone Use and Smartphone Addiction among Young People in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Işık, M., & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 695-717.
  • İnce, M., & Koçak, M.C. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Jenkins-Guarnieri, M.A., Wright, S.L., & Johnson, B. (2013). Development and Validation of A Social Media Use Integration Scale. Psychology of Popular Media Culture, 2(1), 38.
  • Karaca, F. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeyleri ile Akıllı Telefon Kullanma Alışkanlıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 581-597.
  • Kırağ, N., Yıldız, H., Hayar, E., Güdü, G., Kandemir, E., Çınar, H., & Öztürk, N. (2016) Hemşirelik Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve İlişkili Faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 15-36.
  • Kırca, K., & Kutlutürkan, S. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 81-85.
  • Kim, S.G., Park, J., Kim, H.T., Pan, Z., Lee, Y. & McIntrye, S. (2019). The Relationship Between Smartphone Addiction and Symptoms of Depression, Anxiety, and Attention-Defcit/Hyperactivity in South Korean Adolescents. Annals of General Psychiatry, 18(1), 1-8.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y. & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Üniversite Öğrencileri ve Ergenlerde Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(Ek 1), 69–76.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Kwon, M., Kim, D.J., Cho, H., & Yang, S. (2013).The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of A Short Version for Adolescents. PloS One, 8, e83558.
  • Lin Y. H., Chang L. R., Lee Y. H., Tseng H. W., Kuo T. B., & Chen S. H. (2014). Development and Validation of the Smartphone Addiction Inventory (SPAI). PloS One, 9(6), e98312.
  • McDool, E., Powell, P., Roberts, J. & Taylor, K. (2016). Social Media Use and Children’s Wellbeing. Germany: IZA-Institute of Labor Economics,
  • Noyan, C.O., Darçın, A.E., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun Üniversite Öğrencilerinde Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(Özel sayı.1), 73–81.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., & Brand, M. (2013). Validation and Psychometric Properties of a Short Version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212–1223.
  • Sanal, Y., & Özer, Ö. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanımı: Bir Durum Değerlendirmesi. Mediterranean Journal of Humanities, VII(2), 367-377.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among Students: Prevalence and Psychological Problems in Japan. JMAJ, 49(7-8), 279-283.
  • Shahnaz, I. & Karim, R. (2014). The Impact of Internet Addiction on Life Satisfaction and Life Engagement in Young Adults. Universal Journal of Psychology, 2(9), 273-284.
  • Şahin, C., & Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Talaue, G. M., AlSaad, A., AlRushaidan, N., AlHugail, A., & AlFahhad, S. (2018). The Impact of Social Media on Academic Performance of Selected College Studies. International Journal of Advanced Information Technology, 8(4-5), 27-35.
  • Tossell, C., Kortum, P., Shepard, C. Rahmati, A., & Zhong, Z. (2015). Exploring Smartphone Addiction: Insights from Long-term Telemetric Behavioral Measures. iJIM, 9(2), 37-43.
  • Turgut, M., Kutlu, G., & Mut, S. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerileri ile Sosyal Medya Kullanımları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi, 6(1), 185-205.
  • TÜİK, (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 (Erişim Tarihi: 20.01.2020).
  • Yayan, E.H., Dağ, Y.S., Düken, M.E., & Ulutaş, A. (2019). Investigation of Relationship between Smartphone Addiction and Internet Addiction in Working Children in Industry. Journal of Human Sciences, 16(1), 143-154.
  • Yılmaz, D., Çinar, H. G., & Özyazıcıoğlu, N. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon ve İnternet Bağımlılığı ile Üst Ekstremite Fonksiyonel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 34-39.
  • Zachos, G., Paraskevopoulou-Kollia, E.A., & Anagnostopoulos, I. (2018). Social Media Use in Higher Education: A Review. Education Sciences, 8, 194.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Okan Özkan 0000-0001-9491-8696

Özlem Özer 0000-0002-7238-5371

Sümeyye Özmen 0000-0002-3056-0872

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Özkan, O., Özer, Ö., & Özmen, S. (2020). AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA. Akademik Hassasiyetler, 7(13), 391-405.
AMA Özkan O, Özer Ö, Özmen S. AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2020;7(13):391-405.
Chicago Özkan, Okan, Özlem Özer, ve Sümeyye Özmen. “AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA”. Akademik Hassasiyetler 7, sy. 13 (Mayıs 2020): 391-405.
EndNote Özkan O, Özer Ö, Özmen S (01 Mayıs 2020) AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA. Akademik Hassasiyetler 7 13 391–405.
IEEE O. Özkan, Ö. Özer, ve S. Özmen, “AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA”, Akademik Hassasiyetler, c. 7, sy. 13, ss. 391–405, 2020.
ISNAD Özkan, Okan vd. “AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA”. Akademik Hassasiyetler 7/13 (Mayıs 2020), 391-405.
JAMA Özkan O, Özer Ö, Özmen S. AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA. Akademik Hassasiyetler. 2020;7:391–405.
MLA Özkan, Okan vd. “AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA”. Akademik Hassasiyetler, c. 7, sy. 13, 2020, ss. 391-05.
Vancouver Özkan O, Özer Ö, Özmen S. AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İNCELENMESİ: SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNDE BİR UYGULAMA. Akademik Hassasiyetler. 2020;7(13):391-405.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.