Research Article
BibTex RIS Cite

METAVERSE: BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF NATIONAL LITERATURE

Year 2024, Volume: 11 Issue: 24, 599 - 623, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354

Abstract

The Metaverse is a new and exciting concept in business practices that has gained popularity among consumers and enterprises. It sheds light on previously unexplored aspects of the internet and has recently received academic attention. This study aims to analyze the national literature on the Metaverse through bibliometric analysis, using TR Index and the National Thesis Center (YÖKTEZ). A total of 154 studies that included the term 'Metaverse' in their titles, abstracts, or keywords were included in the research and subjected to bibliometric analysis. The findings reveal that the first study on the Metaverse in the national literature was conducted in 2021. Subsequent years witnessed a rising momentum in the exploration of this concept. The most commonly used keywords in studies related to the Metaverse are virtual reality, augmented reality, blockchain, NFT, and digitization. The results also contribute to future research by addressing various aspects, including commonly used research methods, data collection techniques analysis methodologies, and the publication performance of journals and universities, along with their distribution across different years.

References

  • Akpınar, B., & Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni eğitim ekosistemi olarak metaversal öğretim. Tarih Okul Dergisi, 15(56), 873-895. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.56881
  • Akpınar, B., Kuloğlu, A., & Erdamar, F. S. (2022). Metaverse awareness of Turkish generation Z preservice teachers. OPUS Journal of Society Research, 19(50), 838-852.https://doi.org/10.26466/opusjsr.1113997
  • Akyüz, F., & Gülten, S. (2023). Muhasebede dijital dönüşüm: Metaverse. Muhasebe ve Denetime Bakış, 22(68), 91-108. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1094864
  • Allbeck, J. M. & Badler, N. I. (1998, Haziran). Avatars a/spl grave/ la snow crash. B. Werner (Başkan), Conference of Computer Animation, University of Pennsylvania, Philadelphia. https://doi.org/10.1109/CA.1998.681903
  • Altunal,I. (2022). Metaverse dünyasının eğitim modeli olarak kullanımı ve muhasebe eğitimine yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25 (Özel Sayı), 433-443. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1139375
  • Atabay, E. S., & Aytekin, S. S. (2022). Metaverse: örgüt kültürünün gelenekselden dijitale evrimi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (36), 21-36. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1130922
  • Aydemir, M. (2023). Metaverse ortamlarında dijital adresleme ve içerik pazarlaması: Decentraland örneği. Yeni Medya, (14), 56-75. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1227461
  • Aydoğan, D., Yengin, D., & Bayrak, T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: ‘Metaverse’, Yedi, (28), 53-66. https://doi.org/10.17484/yedi.1028845
  • Bacaksız, P. (2023). Metaverse ve sanal gerçeklik ortamları karşısında ceza hukuku. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-303. https://doi.org/10.21492/inuhfd.1187521
  • Berber, Ş. (2023). Metaverse ve işletmeler: mevcut uygulamalar-gelecek senaryoları. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(3), 598-631. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1238163
  • Choi, H. S., & Kim, S. H. (2017). A content service deployment plan for metaverse museum exhibitions—Centering on the combination of beacons and HMDs. International Journal of Information Management, 37(1), 1519-1527. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.04.017
  • Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse dünyasi'nın, tüketici satın alma davranışları açısından değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Davis, A., Murphy, J., Owens, D., Khazanchi, D., & Zigurs, I. (2009). Avatars, people, and virtual worlds: foundations for research in metaverses. Journal of the Association for Information Systems, 10 (2), 1. https://doi.org/10.17705/1jais.00183
  • Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542-555. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1003
  • Dionisio, J. D., Burns III, W. G., & Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys, 45(3), 34-38. https://doi.org/10.1145/2480741.2480751
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal Of Business Research, 133, 285-296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
  • Ercan, F. (2022). Metaverse teknolojisinin gelecekte turizm sektörüne olası etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 1063-1092. https://doi.org/10.18037/ausbd.1225882
  • Faughder, R. (2022, 27 Nisan). From 2D to Web3: Disney is working on a metaverse game plan. 22 Kasım 2023 tarihinde https://www.latimes.com/entertainment-arts/business/story/2022-04-27/disney-beginsformulating-a-Metaverse-strategy adresinden edinilmiştir.
  • Fitzgerald, C. T. (1998). Into darkness peering: race and color in the fantastic. Extrapolation (pre-2012), 39(1), 98.
  • Flaherty, S. (2020). The machine stops’: e.m. Forster’s esoteric critique of h.g. Wells “A modern utopia”. History, 105(366), 422-445. https://doi.org/10.1111/1468-229X.13022
  • Frey, D., Royan, J., Piegay, R., Kermarrec, A. M., Anceaume, E., & Le Fessant, F. (2008, 1 Mart). Solipsis: A decentralized architecture for virtual environments [Bildiri sunumu]. 1st International Workshop on Massively Multiuser Virtual Environments, Nevada.
  • Güner, M. (2016). İnternetin gelişimi ve özel alışveriş siteleri. The Journal of Social Sciences, 3(6), 594-606. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.193
  • Hadi, R., Melumad, S., & Park, E. S. (2023). The Metaverse: a new digital frontier for consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 4, 142–166. https://doi.org/10.1002/jcpy.1356
  • Hazan, S. (2010). Musing the metaverse heritage in the digital era. Multi-Science Publishing.
  • Karabacak, Z. İ., & Güngör, İ. (2023). The Metaverse as influencer marketing platform: Influencer-brand collaborations of Paris Hilton with ‘Superplastic’,‘Bohoo’, and ‘Levi’s’. Etkileşim, (11), 176-199. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.11.194
  • Kaya D., Kutluca T., & Dağhan G. (2023). Transforming education with augmented reality, metaverse and virtual reality technologies in the 21st century. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(4), 470 - 497. https://doi.org/10.16986/HUJE.2023.503
  • Kemp, J., & Livingstone, D. (2006, Ağustos). Putting a Second Life “Metaverse” skin on learning management systems. B. Bovard (Başkan), Conference of Second Life education workshop at the Second Life community convention University of Paisley, San Francisco.
  • Kılıç, M. (2022). Meta gözetimsel iktidar aygıtı olarak metaverse-insan hakları ve tekillik ideali bağlamında bir çözümleme. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 21-53.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse:‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. https://doi.org/10.21645/intermedia.2021.109
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of Latex Class Files, 14 (8), 1-66. https://doi.org/10.48550/arXiv.2110.05352
  • McLellan, H. (1993, 13-17 Ekim). Avatars, affordances, and interfaces: virtual reality tools for learning [Bildiri sunumu]. Annual Conference of the International Visual Literacy Association, Rochester.
  • Meisenzahl, M. (2022). See inside the virtual worlds created by Wendy’s, Chipotle, and McDonald’s as the metaverse becomes the latest battleground for fast food. 11 Ekim 2023 tarihinde https://www.businessinsider. com/chipotle-mcdonalds-wendys-Metaverse-virtual-worlds-photos2022-4 adresinden edinilmiştir.
  • Meta. (2021). What is the metaverse? 1 Kasım 2023 tarihinde https://about.meta.com/what-is-the-Metaverse adresinden edinilmiştir.
  • Mikail, B., & Kocaömer, C. (2023). Metaverse nedir? literatür art alanı bağlamında yeni bir tanım önerisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 92-112. https://doi.org/10.52642/susbed.1277793
  • Mileva, G. (2023, 6 Kasım). 48 Metaverse statistic, market size & growth. 6 Kasım 2023 tarihinde https://influencermarketinghub.com/Metaverse-stats/#:~:text=How%20many%20users%20are%20on,years%20old%20users%20and%20below adresinden edinilmiştir.
  • Mystakidis, S. M. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2, 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Nam, H. W. (2021). XR technology and metaverse platform status. Broadcasting and Media Magazine, 26(3), 30-40.
  • Nazlı, A. K., Beşbudak, M., & Akşit, O. O. (2022). Metaverse evreninde yer
  • alan bazı uygulamalar üzerine tematik bir analiz. TRT Akademi, 7(16), 1096-1119. https://doi.org/10.37679/trta.1141776
  • Okubo, Y. (1997). Bibliometric indicators and analysis of research systems: methods and examples. 1 Kasım 2023 tarihinde https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/bibliometric-indicators-and-analysis-of-research-systems_208277770603 adresinden edinilmiştir.
  • Papagiannidis, S., Bourlakis, M., & Li, F. (2008). Making real money in virtual worlds: MMORPGs and emerging business opportunities, challenges and ethical implications in metaverses. Technological Forecasting and Social Change, 75, 610–622. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2007.04.007
  • Perlin, K., & Goldberg, A. (1996, Ağustos). Improv: A system for scripting interactive actors in virtual worlds. J. Fujii (Başkan), 23rd Annual Conference On Computer Graphics And Interactive Techniques New York University Department of Computer Science, New York.
  • Selanik A. A. (2022). Akıllı sözleşmelerin kurulması ve hukuki niteliği. Terazi Hukuk Dergisi, 196, 89- 106.
  • Setiawan, K. D., & Anthony, A. (2022, Ağustos). The essential factor of metaverse for business based on 7 layers of metaverse–systematic literature review. E. Halim (Başkan), Conference on Information Management and Technology (ICIMTech) Bina Nusantara University Information Systems, Semarang.
  • Shen, B., Tan, W., Guo, J., Zhao, L., & Qin, P. (2021). How to promote user purchase in metaverse? A systematic literature review on consumer behavior research and virtual commerce application design. Applied Sciences, 11(23), 11087. https://doi.org/10.3390/app112311087
  • Statista. (2021, 12 Nisan) Metaverse market revenue worldwide from 2022 to 2030. 11 Ekim 2023 tarihinde https://www.statista.com/statistics/1295784/Metaverse-market-size. adresinden edinilmiştir.
  • Stephenson, N. (1992). Snow crash. Penguin UK.
  • Şahin, I. F. O., & Çiftçi, T. E. (2022). Metaverse’de gerçekleştirilen işlemlerin vergilendirilmesi. Fiscaoeconomia, 6(2), 677-698. https://doi.org/10.25295/fsecon.1104368
  • Kocabay Şener, N. (2021). Facebook nasıl “Meta” laştı?. Yeni Medya, (11), 174-179.
  • Tayfun, A., Silik, C. E., Şimşek, E., & Dülger, A. S. (2022). Metaverse: turizm için bir fırsat mı? Yoksa bir tehdit mi? Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 818-836. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1017
  • Toraman, Y., & Geçit, B. B. (2023). User acceptance of metaverse: an analysis for e-commerce in the framework of technology acceptance model. Sosyoekonomi, 31(55), 85-104. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2023.01.05
  • Torun, N. K., & Torun, T. (2022). Metaverse ve din kavramlarının sosyal medya madenciliği yolu ile incelenmesi. Alanya Akademik Bakış, 6(2), 2511-2526. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1099247
  • Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Xing, R., Liu, D., Luan, T. H., et al. (2023). A survey on metaverse: Fundamentals, security, and privacy. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 25(1), 319-352. https://doi.org/10.1109/COMST.2022.3202047
  • Wright, M., Ekeus, H., Coyne, R., Stewart, J., Travlou, P., & Williams, R. (2008). Augmented duality: Overlapping a metaverse with the real world. M. Inakage ve A. D. Cheok (Başkan), International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, Yokohama. https://doi.org/10.1145/1501750.1501812
  • Yeşil, T. (2023). Muhasebe ve metaverse. Turkish Studies-Economics, Finance, Politics, 18(1), 291-304. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62532
  • Yılmaz, H., & Ceranoğlu, M. (2022). Modanın dijital geleceği: 3 boyutlu giysiler, metaverse ve nft. Art-e Sanat Dergisi, 15 (29),642-672. https://doi.org/10.21602/sduarte.1081397
  • Yüksel, F. (2023). Metaverse ve muhasebe: sanal ekonomide yürütülen faaliyetlerin muhasebesi. Journal of Accounting and Taxation Studies, 16(2), 269-288. https://doi.org/10.29067/muvu.1191527
  • Yüksel, H. (2022). Yeni medya ve dijital dönüşümün ötesi “Metaverse”. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 237-258. https://doi.org/10.56597/kausbed.1065077
  • Zafer, A. Y. A. Z., & Ersöz, B. (2022). Metaverse evrenine doğru. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24 (2), 708-729. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1092245
  • Zeren, S. K. (2022). Metaverse turizmi: turizmde metaverse konulu çalışmaların bilim haritalama teknikleri açısından değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 10(3), 2771-2786. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1115
  • Zeren, D., & Güler, G. (2022). Metaverse ve pazarlama. E. S. Yılmaz (Ed.), Dijital pazarlama: yaklaşım ve uygulamalar içinde (s. 1-22). Orion Akademi.
  • Zhou, Z., Chen, Z., & Jin, X. L. (2024). A review of the literature on the metaverse: definition, technologies, and user behaviors. Internet Research, 34(1), 129-148. https://doi.org/10.1108/INTR-08-2022-0687

METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Year 2024, Volume: 11 Issue: 24, 599 - 623, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354

Abstract

Metaverse tüketicileri ve işletmeleri heyecanlandırarak iş yapış şekillerinde çığır açan bir yenilik olarak gündeme gelen bir kavramdır. Bildiğimiz internetin, bilmediğimiz yönlerine ışık tutan Metaverse, son yıllarda akademik alanda da ilgi görmektedir. Bu çalışmanın amacı, Metaverse alanında ulusal yazında yapılan çalışmaları bibliyometrik analizle incelemektir. Bu amaçla TR Dizin ve Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) taranarak, bu veri tabanlarında yer alan ve başlığında, özetinde veya anahtar kelimelerinde Metaverse kavramı geçen toplam 154 çalışma araştırmaya dahil edilerek bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar, ulusal yazında Metaverse ile ilgili ilk çalışmanın 2021 yılında yapıldığını göstermektedir. İzleyen yıllarda kavramın her yıl yükselen bir ivmeyle araştırıldığı anlaşılmaktadır. Metaverse alanında yapılan çalışmalarda en sık kullanılan anahtar kelimeler sanal gerçeklik, arttırılmış gerçeklik, blok zinciri, NFT, dijitalleşmedir. Sonuçlar ayrıca araştırmaya dahil edilen çalışmalarda sıklıkla kullanılan araştırma yöntemlerinin, veri toplama yöntemlerinin, analiz yöntemlerini ortaya koyarken, dergilerin ve üniversitelerin yayın performansı ve yıllara göre dağılımı gibi alanları da ele alarak gelecek çalışmalara katkı sunmaktadır.

References

  • Akpınar, B., & Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni eğitim ekosistemi olarak metaversal öğretim. Tarih Okul Dergisi, 15(56), 873-895. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.56881
  • Akpınar, B., Kuloğlu, A., & Erdamar, F. S. (2022). Metaverse awareness of Turkish generation Z preservice teachers. OPUS Journal of Society Research, 19(50), 838-852.https://doi.org/10.26466/opusjsr.1113997
  • Akyüz, F., & Gülten, S. (2023). Muhasebede dijital dönüşüm: Metaverse. Muhasebe ve Denetime Bakış, 22(68), 91-108. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1094864
  • Allbeck, J. M. & Badler, N. I. (1998, Haziran). Avatars a/spl grave/ la snow crash. B. Werner (Başkan), Conference of Computer Animation, University of Pennsylvania, Philadelphia. https://doi.org/10.1109/CA.1998.681903
  • Altunal,I. (2022). Metaverse dünyasının eğitim modeli olarak kullanımı ve muhasebe eğitimine yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25 (Özel Sayı), 433-443. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1139375
  • Atabay, E. S., & Aytekin, S. S. (2022). Metaverse: örgüt kültürünün gelenekselden dijitale evrimi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (36), 21-36. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1130922
  • Aydemir, M. (2023). Metaverse ortamlarında dijital adresleme ve içerik pazarlaması: Decentraland örneği. Yeni Medya, (14), 56-75. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1227461
  • Aydoğan, D., Yengin, D., & Bayrak, T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: ‘Metaverse’, Yedi, (28), 53-66. https://doi.org/10.17484/yedi.1028845
  • Bacaksız, P. (2023). Metaverse ve sanal gerçeklik ortamları karşısında ceza hukuku. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-303. https://doi.org/10.21492/inuhfd.1187521
  • Berber, Ş. (2023). Metaverse ve işletmeler: mevcut uygulamalar-gelecek senaryoları. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(3), 598-631. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1238163
  • Choi, H. S., & Kim, S. H. (2017). A content service deployment plan for metaverse museum exhibitions—Centering on the combination of beacons and HMDs. International Journal of Information Management, 37(1), 1519-1527. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.04.017
  • Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse dünyasi'nın, tüketici satın alma davranışları açısından değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Davis, A., Murphy, J., Owens, D., Khazanchi, D., & Zigurs, I. (2009). Avatars, people, and virtual worlds: foundations for research in metaverses. Journal of the Association for Information Systems, 10 (2), 1. https://doi.org/10.17705/1jais.00183
  • Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542-555. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1003
  • Dionisio, J. D., Burns III, W. G., & Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys, 45(3), 34-38. https://doi.org/10.1145/2480741.2480751
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal Of Business Research, 133, 285-296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
  • Ercan, F. (2022). Metaverse teknolojisinin gelecekte turizm sektörüne olası etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 1063-1092. https://doi.org/10.18037/ausbd.1225882
  • Faughder, R. (2022, 27 Nisan). From 2D to Web3: Disney is working on a metaverse game plan. 22 Kasım 2023 tarihinde https://www.latimes.com/entertainment-arts/business/story/2022-04-27/disney-beginsformulating-a-Metaverse-strategy adresinden edinilmiştir.
  • Fitzgerald, C. T. (1998). Into darkness peering: race and color in the fantastic. Extrapolation (pre-2012), 39(1), 98.
  • Flaherty, S. (2020). The machine stops’: e.m. Forster’s esoteric critique of h.g. Wells “A modern utopia”. History, 105(366), 422-445. https://doi.org/10.1111/1468-229X.13022
  • Frey, D., Royan, J., Piegay, R., Kermarrec, A. M., Anceaume, E., & Le Fessant, F. (2008, 1 Mart). Solipsis: A decentralized architecture for virtual environments [Bildiri sunumu]. 1st International Workshop on Massively Multiuser Virtual Environments, Nevada.
  • Güner, M. (2016). İnternetin gelişimi ve özel alışveriş siteleri. The Journal of Social Sciences, 3(6), 594-606. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.193
  • Hadi, R., Melumad, S., & Park, E. S. (2023). The Metaverse: a new digital frontier for consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 4, 142–166. https://doi.org/10.1002/jcpy.1356
  • Hazan, S. (2010). Musing the metaverse heritage in the digital era. Multi-Science Publishing.
  • Karabacak, Z. İ., & Güngör, İ. (2023). The Metaverse as influencer marketing platform: Influencer-brand collaborations of Paris Hilton with ‘Superplastic’,‘Bohoo’, and ‘Levi’s’. Etkileşim, (11), 176-199. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.11.194
  • Kaya D., Kutluca T., & Dağhan G. (2023). Transforming education with augmented reality, metaverse and virtual reality technologies in the 21st century. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(4), 470 - 497. https://doi.org/10.16986/HUJE.2023.503
  • Kemp, J., & Livingstone, D. (2006, Ağustos). Putting a Second Life “Metaverse” skin on learning management systems. B. Bovard (Başkan), Conference of Second Life education workshop at the Second Life community convention University of Paisley, San Francisco.
  • Kılıç, M. (2022). Meta gözetimsel iktidar aygıtı olarak metaverse-insan hakları ve tekillik ideali bağlamında bir çözümleme. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 21-53.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse:‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. https://doi.org/10.21645/intermedia.2021.109
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of Latex Class Files, 14 (8), 1-66. https://doi.org/10.48550/arXiv.2110.05352
  • McLellan, H. (1993, 13-17 Ekim). Avatars, affordances, and interfaces: virtual reality tools for learning [Bildiri sunumu]. Annual Conference of the International Visual Literacy Association, Rochester.
  • Meisenzahl, M. (2022). See inside the virtual worlds created by Wendy’s, Chipotle, and McDonald’s as the metaverse becomes the latest battleground for fast food. 11 Ekim 2023 tarihinde https://www.businessinsider. com/chipotle-mcdonalds-wendys-Metaverse-virtual-worlds-photos2022-4 adresinden edinilmiştir.
  • Meta. (2021). What is the metaverse? 1 Kasım 2023 tarihinde https://about.meta.com/what-is-the-Metaverse adresinden edinilmiştir.
  • Mikail, B., & Kocaömer, C. (2023). Metaverse nedir? literatür art alanı bağlamında yeni bir tanım önerisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 92-112. https://doi.org/10.52642/susbed.1277793
  • Mileva, G. (2023, 6 Kasım). 48 Metaverse statistic, market size & growth. 6 Kasım 2023 tarihinde https://influencermarketinghub.com/Metaverse-stats/#:~:text=How%20many%20users%20are%20on,years%20old%20users%20and%20below adresinden edinilmiştir.
  • Mystakidis, S. M. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2, 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Nam, H. W. (2021). XR technology and metaverse platform status. Broadcasting and Media Magazine, 26(3), 30-40.
  • Nazlı, A. K., Beşbudak, M., & Akşit, O. O. (2022). Metaverse evreninde yer
  • alan bazı uygulamalar üzerine tematik bir analiz. TRT Akademi, 7(16), 1096-1119. https://doi.org/10.37679/trta.1141776
  • Okubo, Y. (1997). Bibliometric indicators and analysis of research systems: methods and examples. 1 Kasım 2023 tarihinde https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/bibliometric-indicators-and-analysis-of-research-systems_208277770603 adresinden edinilmiştir.
  • Papagiannidis, S., Bourlakis, M., & Li, F. (2008). Making real money in virtual worlds: MMORPGs and emerging business opportunities, challenges and ethical implications in metaverses. Technological Forecasting and Social Change, 75, 610–622. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2007.04.007
  • Perlin, K., & Goldberg, A. (1996, Ağustos). Improv: A system for scripting interactive actors in virtual worlds. J. Fujii (Başkan), 23rd Annual Conference On Computer Graphics And Interactive Techniques New York University Department of Computer Science, New York.
  • Selanik A. A. (2022). Akıllı sözleşmelerin kurulması ve hukuki niteliği. Terazi Hukuk Dergisi, 196, 89- 106.
  • Setiawan, K. D., & Anthony, A. (2022, Ağustos). The essential factor of metaverse for business based on 7 layers of metaverse–systematic literature review. E. Halim (Başkan), Conference on Information Management and Technology (ICIMTech) Bina Nusantara University Information Systems, Semarang.
  • Shen, B., Tan, W., Guo, J., Zhao, L., & Qin, P. (2021). How to promote user purchase in metaverse? A systematic literature review on consumer behavior research and virtual commerce application design. Applied Sciences, 11(23), 11087. https://doi.org/10.3390/app112311087
  • Statista. (2021, 12 Nisan) Metaverse market revenue worldwide from 2022 to 2030. 11 Ekim 2023 tarihinde https://www.statista.com/statistics/1295784/Metaverse-market-size. adresinden edinilmiştir.
  • Stephenson, N. (1992). Snow crash. Penguin UK.
  • Şahin, I. F. O., & Çiftçi, T. E. (2022). Metaverse’de gerçekleştirilen işlemlerin vergilendirilmesi. Fiscaoeconomia, 6(2), 677-698. https://doi.org/10.25295/fsecon.1104368
  • Kocabay Şener, N. (2021). Facebook nasıl “Meta” laştı?. Yeni Medya, (11), 174-179.
  • Tayfun, A., Silik, C. E., Şimşek, E., & Dülger, A. S. (2022). Metaverse: turizm için bir fırsat mı? Yoksa bir tehdit mi? Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 818-836. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1017
  • Toraman, Y., & Geçit, B. B. (2023). User acceptance of metaverse: an analysis for e-commerce in the framework of technology acceptance model. Sosyoekonomi, 31(55), 85-104. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2023.01.05
  • Torun, N. K., & Torun, T. (2022). Metaverse ve din kavramlarının sosyal medya madenciliği yolu ile incelenmesi. Alanya Akademik Bakış, 6(2), 2511-2526. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1099247
  • Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Xing, R., Liu, D., Luan, T. H., et al. (2023). A survey on metaverse: Fundamentals, security, and privacy. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 25(1), 319-352. https://doi.org/10.1109/COMST.2022.3202047
  • Wright, M., Ekeus, H., Coyne, R., Stewart, J., Travlou, P., & Williams, R. (2008). Augmented duality: Overlapping a metaverse with the real world. M. Inakage ve A. D. Cheok (Başkan), International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, Yokohama. https://doi.org/10.1145/1501750.1501812
  • Yeşil, T. (2023). Muhasebe ve metaverse. Turkish Studies-Economics, Finance, Politics, 18(1), 291-304. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62532
  • Yılmaz, H., & Ceranoğlu, M. (2022). Modanın dijital geleceği: 3 boyutlu giysiler, metaverse ve nft. Art-e Sanat Dergisi, 15 (29),642-672. https://doi.org/10.21602/sduarte.1081397
  • Yüksel, F. (2023). Metaverse ve muhasebe: sanal ekonomide yürütülen faaliyetlerin muhasebesi. Journal of Accounting and Taxation Studies, 16(2), 269-288. https://doi.org/10.29067/muvu.1191527
  • Yüksel, H. (2022). Yeni medya ve dijital dönüşümün ötesi “Metaverse”. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 237-258. https://doi.org/10.56597/kausbed.1065077
  • Zafer, A. Y. A. Z., & Ersöz, B. (2022). Metaverse evrenine doğru. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24 (2), 708-729. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1092245
  • Zeren, S. K. (2022). Metaverse turizmi: turizmde metaverse konulu çalışmaların bilim haritalama teknikleri açısından değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 10(3), 2771-2786. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1115
  • Zeren, D., & Güler, G. (2022). Metaverse ve pazarlama. E. S. Yılmaz (Ed.), Dijital pazarlama: yaklaşım ve uygulamalar içinde (s. 1-22). Orion Akademi.
  • Zhou, Z., Chen, Z., & Jin, X. L. (2024). A review of the literature on the metaverse: definition, technologies, and user behaviors. Internet Research, 34(1), 129-148. https://doi.org/10.1108/INTR-08-2022-0687
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Tüm Sayı
Authors

Gülay Güler 0000-0002-2576-7756

Deniz Zeren 0000-0003-1197-5375

Publication Date April 27, 2024
Submission Date February 1, 2024
Acceptance Date April 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 24

Cite

APA Güler, G., & Zeren, D. (2024). METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler, 11(24), 599-623. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354
AMA Güler G, Zeren D. METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. April 2024;11(24):599-623. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354
Chicago Güler, Gülay, and Deniz Zeren. “METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 11, no. 24 (April 2024): 599-623. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354.
EndNote Güler G, Zeren D (April 1, 2024) METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler 11 24 599–623.
IEEE G. Güler and D. Zeren, “METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”, Akademik Hassasiyetler, vol. 11, no. 24, pp. 599–623, 2024, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354.
ISNAD Güler, Gülay - Zeren, Deniz. “METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 11/24 (April 2024), 599-623. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354.
JAMA Güler G, Zeren D. METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11:599–623.
MLA Güler, Gülay and Deniz Zeren. “METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler, vol. 11, no. 24, 2024, pp. 599-23, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1430354.
Vancouver Güler G, Zeren D. METAVERSE: ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11(24):599-623.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.