The aim of this study is to examine the effects of physical activity on personality traits among university students and to investigate the mediating role of internet addiction in this relationship. A total of 257 undergraduate nursing students, aged between 18 and 30 and who use the internet, participated in the study. The International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was used to assess physical activity levels, the Five-Factor Personality Inventory was employed to evaluate personality traits, and the Internet Addiction Scale was used to measure internet addiction. Data were analyzed using SPSS 29.0 and AMOS 25.0 software, with structural equation modeling applied. The results indicated that physical activity had a significant negative effect on internet addiction (β = -0,510; p < 0,05), suggesting that as physical activity increases, internet addiction decreases. Additionally, physical activity was found to have a positive effect on extraversion (β = 0,384; p < 0,05) and openness (β = 0,485; p < 0,05), while a negative effect on neuroticism (β = -0,244; p < 0,05). Internet addiction, in turn, had a negative impact on extraversion (β = -0,430; p < 0,05) and a positive impact on neuroticism (β = 0,247; p < 0,05). These findings demonstrate that physical activity supports the development of positive personality traits, such as extraversion and openness, and reduces internet addiction among university students. In conclusion, physical activity positively influences personality traits, and this relationship is partially mediated by internet addiction
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivitenin kişilik özellikleri üzerindeki etkisini ve bu ilişkide internet bağımlılığının aracılık rolünü incelemektir. Araştırmaya, yaşları 18-30 arasında değişen, internet kullanan 257 hemşirelik lisans eğitimi alan üniversite öğrencisi katılmıştır. Fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ), kişilik özelliklerini değerlendirmek için Beş Faktör Kişilik Ölçeği ve internet bağımlılığını ölçmek için İnternet Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 29.0 ve AMOS 25.0 yazılımlarıyla analiz edilmiş, yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Analiz sonuçları, fiziksel aktivitenin internet bağımlılığı üzerinde negatif ve anlamlı bir etkisi olduğunu (β = -0,510; p < 0,05) ortaya koymuştur. Fiziksel aktivite arttıkça internet bağımlılığı azalmaktadır. Ayrıca fiziksel aktivitenin dışadönüklük üzerinde pozitif (β = 0,384; p < 0,05), nevrotiklik üzerinde negatif (β = -0,244; p < 0,05) ve açıklık üzerinde pozitif (β = 0,485; p < 0,05) etkileri olduğu saptanmıştır. İnternet bağımlılığı ise dışadönüklük üzerinde negatif (β = -0,430; p < 0,05) ve nevrotiklik üzerinde pozitif (β = 0,247; p < 0,05) bir etki yaratmıştır. Bu bulgular, fiziksel aktivitenin üniversite öğrencileri arasında kişilik gelişimini desteklediğini ve internet bağımlılığını azaltmada önemli bir faktör olduğunu göstermektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
| Bölüm | Tüm Sayı |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 27 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.