Along with the developing mass media, communication refers to production and distribution of organizational, institutional, managerial, intellectual content in a planned manner. The television, which entered the human life with the first half of the 20th century, has increased the number of viewers day by day since it started regular publications. Despite the existence of different mass media today, both the ease of access and the constantly renewed content are contributing to the importance of television. It is also known that television, which performs functions such as giving news, entertainment, education and socialization for individuals, also has the functions of creating public opinion, controlling the public and creating perceptions about the events. In addition to the events included in the news bulletins of the TV channels examined in the research, the distribution of the actors subject to the news of these television channels is emphasized. In the context of the role of the mass media in perception and in the context of Gerbner's theory of cultural indicators, it will be tried to analyze the statistical distribution of these subjects and actors by specifying the topics that are highlighted in news programs between the specified dates. The data obtained from the main news bulletins of the TV channels examined in the study were analyzed through using statistical software.
Gelişen kitle iletişim araçları ile birlikte iletişim kavramı örgütlü, kurumsal, yönetsel, düşünsel içeriği planlı bir şekilde üretimi ve dağıtımı ifade etmektedir. 20. yüzyılın ilk yarısıyla birlikte insan yaşamına giren televizyon, düzenli yayınlara başladığı tarihten itibaren her geçen gün izleyici sayısını artırmıştır. Günümüzde farklı kitle iletişim araçları olmasına rağmen hem erişiminin kolaylığı hem de sürekli yenilenen içerikleri televizyonun önemini artırmasına sebep olmaktadır. Bireyler için haber verme, eğlendirme, eğitme, sosyalleştirme gibi işlevleri yerine getiren televizyonun aynı zamanda kamuoyu oluşturma, kamuoyunu kontrol etme ve olaylara ilişkin algı oluşturma işlevlerinin de olduğu bilinmektedir. Araştırma kapsamında incelenen TV kanallarının haber bültenlerinde yer verilen olaylara ek olarak bu televizyon kanallarının haberlerine konu olan aktörlerin dağılımları üzerinde durulmuştur. Kitle iletişim araçlarının algı oluşumunda ki rolü ve Gerbner’in kültürel göstergeler kuramı bağlamında belirtilen tarihler arasında haber programlarında öne çıkan konular kodlama yöntemi ile belirlenerek bu konuların ve aktörlerin istatistiksel olarak dağılımları analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen TV kanallarının ana haber bültenlerinden elde edilen veriler istatistiksel bilgisayar programı kullanılarak çözümlenmiştir.
Subjects | Communication and Media Studies, Sociology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Acceptance Date | October 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 4 |