Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

In the context of Gerbner's theory of cultural indicators, a research on contents of television news

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 129 - 141, 31.10.2017

Öz

Along with the developing mass media, communication refers to production and distribution of organizational, institutional, managerial, intellectual content in a planned manner. The television, which entered the human life with the first half of the 20th century, has increased the number of viewers day by day since it started regular publications. Despite the existence of different mass media today, both the ease of access and the constantly renewed content are contributing to the importance of television. It is also known that television, which performs functions such as giving news, entertainment, education and socialization for individuals, also has the functions of creating public opinion, controlling the public and creating perceptions about the events. In addition to the events included in the news bulletins of the TV channels examined in the research, the distribution of the actors subject to the news of these television channels is emphasized. In the context of the role of the mass media in perception and in the context of Gerbner's theory of cultural indicators, it will be tried to analyze the statistical distribution of these subjects and actors by specifying the topics that are highlighted in news programs between the specified dates. The data obtained from the main news bulletins of the TV channels examined in the study were analyzed through using statistical software.

Kaynakça

  • Alemdar, Korkmaz. Erdoğan, İrfan (2010) Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınları
  • Anderson, Benedic. (1991) Imagined Communities: Reflections On The Origin And Spread Of Nationalism. London: Verso Publication.
  • Berelson, Bernard. (1952) Content Analysis in Communication Research, Free Press, Glencoe.
  • Erdoğan, İrfan. (2011) İletişim Anlamak. Ankara: Kişisel Yayınları. Erdoğan, İrfan & Alemdar, Korkmaz. (2005) Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları. Gerbner, George. Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N., &Shanahan, J. (2002) Growingupwithtelevision: Cultivationprocesses. Media effects: Advances in theoryandresearch, 2, 43-67.
  • Güngör, Nazife (2013) İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Herman, Edward. S, Chomsky, Naomy (2006) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. İstanbul: Aram Yayıncılık. (1988).
  • Işık, Metin, (2002) Kitle İletişim Teorilerine Giriş, İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları,
  • Jeanneney, J.Noel. (2009) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. (Çev. Esra Atuk) İstanbul:Yapı Kredi Yayınları. (1996).
  • Jensen, Carl (1997) 20 Years of Cencored News. New York: Seven StoriesPress.
  • Krippendorff, Klaus (1980) Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • McCombs, Max &Reynolds, Amy (2002) News Influence On OurPictures Of The World. In J. Bryant, D. Zillman, & M. Oliver, Media Effects: AdvancesInTheoryAndResearch (pp. 1-19). London: LawranceErlbaumAssociates.
  • McQuail, Denis. &Windahl, Seven. (1993) CommunicationModelsforthestudy of MassCommunication. London: Longman. Çev:İrfan Erdoğan.
  • Morgan, Michael (1995) The CriticalContribution of George Gerbner, A Different Road of Taken, Ed. John A. Lent, Westview Press: 99-117.
  • Özer, Ömer, (2000) Yetiştirme Kuramı: Televizyonun Kültürel İşlevlerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir
  • Özer, Ömer (2005) Televizyonun Yetiştirme Rolü: Ankara Çevik Kuvvet Örneği, Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, Bahar/Kış 2005, Sayı: 20, 1-20.
  • Özer, Ömer (2007) Medya, Şiddet, Toplum, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Shanahan, James; Morgan, Michael (1999) Television and Its Viewers: Cultivation Theory and Research, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Thompson, J. B. (2009) Kitle İletişimi, Simgesel Mallar ve Medya Ürünleri. In A. Giddens, & A. Giddens (Ed.), Sosyoloji Başlangıç Okumaları (G. Altaylar, Trans. 2nd Edition ed., pp. 418-422). İstanbul: Say Yayınları.
  • Taylan, H. Hüseyin (2011) Televizyon Programlarındaki Şiddetin Yetiştirme Etkisi: Konya Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Konya.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, U. (2004) İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Tokgöz, Oya (2015) İletişim Kuramlarına Anlam Vermek, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Türkoğlu, Nurçay (2003) Kitle İletişimi ve Kültür. İstanbul: Naos Yayınları.
  • Yaylagül, Levent ( 2012) Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.

Gerbner’in kültürel göstergeler kuramı bağlamında televizyon haber içeriklerine ilişkin bir araştırma

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 129 - 141, 31.10.2017

Öz

Gelişen kitle iletişim araçları ile birlikte iletişim kavramı örgütlü, kurumsal, yönetsel, düşünsel içeriği planlı bir şekilde üretimi ve dağıtımı ifade etmektedir. 20. yüzyılın ilk yarısıyla birlikte insan yaşamına giren televizyon, düzenli yayınlara başladığı tarihten itibaren her geçen gün izleyici sayısını artırmıştır. Günümüzde farklı kitle iletişim araçları olmasına rağmen hem erişiminin kolaylığı hem de sürekli yenilenen içerikleri televizyonun önemini artırmasına sebep olmaktadır. Bireyler için haber verme, eğlendirme, eğitme, sosyalleştirme gibi işlevleri yerine getiren televizyonun aynı zamanda kamuoyu oluşturma, kamuoyunu kontrol etme ve olaylara ilişkin algı oluşturma işlevlerinin de olduğu bilinmektedir. Araştırma kapsamında incelenen TV kanallarının haber bültenlerinde yer verilen olaylara ek olarak bu televizyon kanallarının haberlerine konu olan aktörlerin dağılımları üzerinde durulmuştur. Kitle iletişim araçlarının algı oluşumunda ki rolü ve Gerbner’in kültürel göstergeler kuramı bağlamında belirtilen tarihler arasında haber programlarında öne çıkan konular kodlama yöntemi ile belirlenerek bu konuların ve aktörlerin istatistiksel olarak dağılımları analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen TV kanallarının ana haber bültenlerinden elde edilen veriler istatistiksel bilgisayar programı kullanılarak çözümlenmiştir.

Kaynakça

  • Alemdar, Korkmaz. Erdoğan, İrfan (2010) Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınları
  • Anderson, Benedic. (1991) Imagined Communities: Reflections On The Origin And Spread Of Nationalism. London: Verso Publication.
  • Berelson, Bernard. (1952) Content Analysis in Communication Research, Free Press, Glencoe.
  • Erdoğan, İrfan. (2011) İletişim Anlamak. Ankara: Kişisel Yayınları. Erdoğan, İrfan & Alemdar, Korkmaz. (2005) Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları. Gerbner, George. Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N., &Shanahan, J. (2002) Growingupwithtelevision: Cultivationprocesses. Media effects: Advances in theoryandresearch, 2, 43-67.
  • Güngör, Nazife (2013) İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Herman, Edward. S, Chomsky, Naomy (2006) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. İstanbul: Aram Yayıncılık. (1988).
  • Işık, Metin, (2002) Kitle İletişim Teorilerine Giriş, İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları,
  • Jeanneney, J.Noel. (2009) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. (Çev. Esra Atuk) İstanbul:Yapı Kredi Yayınları. (1996).
  • Jensen, Carl (1997) 20 Years of Cencored News. New York: Seven StoriesPress.
  • Krippendorff, Klaus (1980) Content Analysis: An Introduction to is Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • McCombs, Max &Reynolds, Amy (2002) News Influence On OurPictures Of The World. In J. Bryant, D. Zillman, & M. Oliver, Media Effects: AdvancesInTheoryAndResearch (pp. 1-19). London: LawranceErlbaumAssociates.
  • McQuail, Denis. &Windahl, Seven. (1993) CommunicationModelsforthestudy of MassCommunication. London: Longman. Çev:İrfan Erdoğan.
  • Morgan, Michael (1995) The CriticalContribution of George Gerbner, A Different Road of Taken, Ed. John A. Lent, Westview Press: 99-117.
  • Özer, Ömer, (2000) Yetiştirme Kuramı: Televizyonun Kültürel İşlevlerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir
  • Özer, Ömer (2005) Televizyonun Yetiştirme Rolü: Ankara Çevik Kuvvet Örneği, Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, Bahar/Kış 2005, Sayı: 20, 1-20.
  • Özer, Ömer (2007) Medya, Şiddet, Toplum, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Shanahan, James; Morgan, Michael (1999) Television and Its Viewers: Cultivation Theory and Research, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Thompson, J. B. (2009) Kitle İletişimi, Simgesel Mallar ve Medya Ürünleri. In A. Giddens, & A. Giddens (Ed.), Sosyoloji Başlangıç Okumaları (G. Altaylar, Trans. 2nd Edition ed., pp. 418-422). İstanbul: Say Yayınları.
  • Taylan, H. Hüseyin (2011) Televizyon Programlarındaki Şiddetin Yetiştirme Etkisi: Konya Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Konya.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, U. (2004) İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Tokgöz, Oya (2015) İletişim Kuramlarına Anlam Vermek, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Türkoğlu, Nurçay (2003) Kitle İletişimi ve Kültür. İstanbul: Naos Yayınları.
  • Yaylagül, Levent ( 2012) Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selfiye Özkan

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Kabul Tarihi 26 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özkan, S. (2017). Gerbner’in kültürel göstergeler kuramı bağlamında televizyon haber içeriklerine ilişkin bir araştırma. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 129-141.