Research Article
BibTex RIS Cite

Post-Apokaliptik Yapımlara Talep Artışında Pandemi Sürecinin Etkisi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 60 - 69, 30.04.2022

Abstract

2019 yılında ortaya çıkan ve 2020 yılında tüm dünyayı etkisi altına Covid-19 salgını, eğlence, iletişim, çalışma şekli gibi hayatın birçok alanında olduğu kadar bireylerin seyir alışkanlıklarında da değişiklikler yaratmıştır. Bu çalışmada “post-apokaliptik tür” olarak adlandırılan kıyamet sonrası anlatılara olan talebin, Covid-19 salgını ile artıp artmadığı araştırılmış, arttı ise ardındaki sebepler incelenmiştir. Çalışma, bilgi çağının yeni gelenekseli olarak tanımlanabilecek dijital platformlar arasından Netflix Türkiye üzerinden yürütülmüştür. Öncelikle Netflix’in algoritmik sisteminin nasıl çalıştığı anlaşılmış, bir talep artışı olup olmadığına arz artışından yola çıkılarak karar verilmiştir. Makine öğrenimi ve veri madenciliği özellikleri bulunan Cinematch adlı sistem, hangi içeriklerin izleyiciye servis edileceğini kullanıcı geri bildirimi, popülerlik, çeşitlilik, içerik meta verileri ile kişiselleştirme arasındaki en efektif noktada belirlemektedir. Bu nedenle belirli bir içerik türünün Netflix’te hangi yoğunlukta yer aldığı bize hangi talebin karşılandığına dair somut fikirler vermektedir. Buradan yola çıkılarak özellikle felaket ve kriz dönemlerinde post-apokaliptik kurguya olan ilginin muazzam artışı incelenmiş, tarihteki örnekleri irdelenmiştir.

References

  • Al-Aghberi, M. A. (2021). Pandemic Apocalypse In Between Dystopias: Observations from Post-Apocalyptic Novels. Angles. New Perspectives on the Anglophone World, (12).
  • Amatriain, X. (2013). Big & personal: data and models behind netflix recommendations. international workshop on big data, streams and heterogeneous source Mining: Algorithms, systems, programming models and applications, (s. 1-6).
  • Andrews, Travis M. (19.03.2020) “Sure, binge ‘Contagion’ and other pandemic movies right now. But their creators urge you to watch with caution.” Washington Post.
  • Atasoy, E. (2020). Spekülatif Kurguda Salgın Teması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 60(2), 672-685.doi:http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2020.60.2.9.
  • Aydın, Ş. O. (2019). Yeni İzleme Biçimleri Ve Netflix İçerikleri: Ritzer'in Mcdonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Journal of International Social Research, 12(63).
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. H. Aydın (Çev. Edt). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Boz, M. & Takımcı, D. (2019). Amerikan Post-Apokaliptik Bilimkurgu Sinemasında Kıyamet İdeolojisi (1924-2000). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 377-403.
  • Can, E. N. & Tanyeri Mazıcı, E. (2021). Postmodern Tüketim ve Dijital Ortama Yansımaları: Netflix Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 14(2), 832-858.
  • Combs, J. (1993). ‘Pox-Eclipse Now: The Dystopian Imagination in Contemporary Popular Movies’. C. Sharrett (ed), Crisis cinema: the apocalyptic idea in postmodern narrative film içinde (110-135 ss.). Washington, D.C.: Maisonneuve Press.
  • Delioitte. (2021). Digital Media Trends. 15th Edition.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage.
  • Eaton, L. (2010). Post-apocalyptic Narratives. Encyclopedia of Comic Books and Graphic Novels, Volume 1 A-L.
  • Gadgets 360, (2022, 21.01). Netflix Adds 8.3 Million users Worldwide. https://gadgets.ndtv.com/entertainment/news/netflix-q4-2021-earnings-report-subscriber-growth-low-8-3-million-users-october-december-squid-game-ozark-2720942
  • Gençöz, F. (2009). Sinema ve psikoloji. E-Sekans Dergisi, 1, 16-22.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yen Medya Politikaları. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Harris, E. A. (2016). The Post-Apocalyptic Film Genre in American Culture: 1968–2013 (Doctoral dissertation, Department of History of Art and Film).
  • Hastings, R. (2018, 4). Netflix’ Eğlence Sektörünü Nasıl değiştirdi, Ve Nereye Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 27.01.2022 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr adresinden alındı
  • Hastings, R. (2020, 9). Netflix’in Başarısının 3 Sırrı (C. Anderson, Röportaj Yapan) 27.01.2022 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_3_secrets_to_netflix_s_success adresinden alındı
  • KIRAL, B. (2020). NİTEL BİR VERİ ANALİZİ YÖNTEMİ OLARAK DOKÜMAN ANALİZİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 170-189.
  • Küçük, B. (2015) Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lisboa, Maria Manuel, The End of the World: Apocalypse and Its Aftermath in Western Culture (Cambridge: Open Book Publishers, 2011).
  • Martin, G. N. (2019). (Why) do you like scary movies? A review of the empirical research on psychological responses to horror films. Frontiers in Psychology, 10, 2298.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Moon, Hyong-jun. “The Post-Apocalyptic Turn: a Study of Contemporary Apocalyptic and Post-Apocalyptic Narrative.” University of Wisconsin-Milwaukee. Theses and Dissertations 615, 2014. https://dc.uwm.edu/etd/615
  • Netflix. (2022, 11.02). Netflix Hakkında. 11.02.2022 tarihinde https://about.netflix.com/tr adresinden alındı
  • Pantzalis, J. (2001). The Semiotics of Consumption in Post-Apocalyptic Movies. Asia Pacific Advances in Consumer Research Volume 4,: 23-27.
  • Self, John. (2020, 19.04) Why people are returning to pandemic fiction to help process the Covid 19 crisis.”
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Warshow, R. (1971). The Immediate Experience. New York, Antheneum.
  • Witte, William. (1941). The Sociological Approach To Literature. The Modern Language Review 36.1
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage
  • Yurdakul, Ş. (2019). Kültür Endüstrilerinin yaratılmasında Dijital Medyanın Rolü. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (14), 44-56.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 60 - 69, 30.04.2022

Abstract

References

  • Al-Aghberi, M. A. (2021). Pandemic Apocalypse In Between Dystopias: Observations from Post-Apocalyptic Novels. Angles. New Perspectives on the Anglophone World, (12).
  • Amatriain, X. (2013). Big & personal: data and models behind netflix recommendations. international workshop on big data, streams and heterogeneous source Mining: Algorithms, systems, programming models and applications, (s. 1-6).
  • Andrews, Travis M. (19.03.2020) “Sure, binge ‘Contagion’ and other pandemic movies right now. But their creators urge you to watch with caution.” Washington Post.
  • Atasoy, E. (2020). Spekülatif Kurguda Salgın Teması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 60(2), 672-685.doi:http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2020.60.2.9.
  • Aydın, Ş. O. (2019). Yeni İzleme Biçimleri Ve Netflix İçerikleri: Ritzer'in Mcdonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Journal of International Social Research, 12(63).
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. H. Aydın (Çev. Edt). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Boz, M. & Takımcı, D. (2019). Amerikan Post-Apokaliptik Bilimkurgu Sinemasında Kıyamet İdeolojisi (1924-2000). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 377-403.
  • Can, E. N. & Tanyeri Mazıcı, E. (2021). Postmodern Tüketim ve Dijital Ortama Yansımaları: Netflix Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 14(2), 832-858.
  • Combs, J. (1993). ‘Pox-Eclipse Now: The Dystopian Imagination in Contemporary Popular Movies’. C. Sharrett (ed), Crisis cinema: the apocalyptic idea in postmodern narrative film içinde (110-135 ss.). Washington, D.C.: Maisonneuve Press.
  • Delioitte. (2021). Digital Media Trends. 15th Edition.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage.
  • Eaton, L. (2010). Post-apocalyptic Narratives. Encyclopedia of Comic Books and Graphic Novels, Volume 1 A-L.
  • Gadgets 360, (2022, 21.01). Netflix Adds 8.3 Million users Worldwide. https://gadgets.ndtv.com/entertainment/news/netflix-q4-2021-earnings-report-subscriber-growth-low-8-3-million-users-october-december-squid-game-ozark-2720942
  • Gençöz, F. (2009). Sinema ve psikoloji. E-Sekans Dergisi, 1, 16-22.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yen Medya Politikaları. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Harris, E. A. (2016). The Post-Apocalyptic Film Genre in American Culture: 1968–2013 (Doctoral dissertation, Department of History of Art and Film).
  • Hastings, R. (2018, 4). Netflix’ Eğlence Sektörünü Nasıl değiştirdi, Ve Nereye Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 27.01.2022 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr adresinden alındı
  • Hastings, R. (2020, 9). Netflix’in Başarısının 3 Sırrı (C. Anderson, Röportaj Yapan) 27.01.2022 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_3_secrets_to_netflix_s_success adresinden alındı
  • KIRAL, B. (2020). NİTEL BİR VERİ ANALİZİ YÖNTEMİ OLARAK DOKÜMAN ANALİZİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 170-189.
  • Küçük, B. (2015) Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lisboa, Maria Manuel, The End of the World: Apocalypse and Its Aftermath in Western Culture (Cambridge: Open Book Publishers, 2011).
  • Martin, G. N. (2019). (Why) do you like scary movies? A review of the empirical research on psychological responses to horror films. Frontiers in Psychology, 10, 2298.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Moon, Hyong-jun. “The Post-Apocalyptic Turn: a Study of Contemporary Apocalyptic and Post-Apocalyptic Narrative.” University of Wisconsin-Milwaukee. Theses and Dissertations 615, 2014. https://dc.uwm.edu/etd/615
  • Netflix. (2022, 11.02). Netflix Hakkında. 11.02.2022 tarihinde https://about.netflix.com/tr adresinden alındı
  • Pantzalis, J. (2001). The Semiotics of Consumption in Post-Apocalyptic Movies. Asia Pacific Advances in Consumer Research Volume 4,: 23-27.
  • Self, John. (2020, 19.04) Why people are returning to pandemic fiction to help process the Covid 19 crisis.”
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Warshow, R. (1971). The Immediate Experience. New York, Antheneum.
  • Witte, William. (1941). The Sociological Approach To Literature. The Modern Language Review 36.1
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage
  • Yurdakul, Ş. (2019). Kültür Endüstrilerinin yaratılmasında Dijital Medyanın Rolü. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (14), 44-56.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Melike Zeynep Korkmaz 0000-0002-7942-9402

Publication Date April 30, 2022
Acceptance Date June 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Korkmaz, M. Z. (2022). Post-Apokaliptik Yapımlara Talep Artışında Pandemi Sürecinin Etkisi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(13), 60-69.