2019 yılında ortaya çıkan ve 2020 yılında tüm dünyayı etkisi altına Covid-19 salgını, eğlence, iletişim, çalışma şekli gibi hayatın birçok alanında olduğu kadar bireylerin seyir alışkanlıklarında da değişiklikler yaratmıştır. Bu çalışmada “post-apokaliptik tür” olarak adlandırılan kıyamet sonrası anlatılara olan talebin, Covid-19 salgını ile artıp artmadığı araştırılmış, arttı ise ardındaki sebepler incelenmiştir. Çalışma, bilgi çağının yeni gelenekseli olarak tanımlanabilecek dijital platformlar arasından Netflix Türkiye üzerinden yürütülmüştür. Öncelikle Netflix’in algoritmik sisteminin nasıl çalıştığı anlaşılmış, bir talep artışı olup olmadığına arz artışından yola çıkılarak karar verilmiştir. Makine öğrenimi ve veri madenciliği özellikleri bulunan Cinematch adlı sistem, hangi içeriklerin izleyiciye servis edileceğini kullanıcı geri bildirimi, popülerlik, çeşitlilik, içerik meta verileri ile kişiselleştirme arasındaki en efektif noktada belirlemektedir. Bu nedenle belirli bir içerik türünün Netflix’te hangi yoğunlukta yer aldığı bize hangi talebin karşılandığına dair somut fikirler vermektedir. Buradan yola çıkılarak özellikle felaket ve kriz dönemlerinde post-apokaliptik kurguya olan ilginin muazzam artışı incelenmiş, tarihteki örnekleri irdelenmiştir.
post-apokaliptik Netflix Covid-19 izleyici algoritması dijital platformlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 13 |