In conjunction with the globalization process, increasing convergence of various geographical and cultural space, human mobility and capital and information flow require being aware towards the divergences while removing borders. This is because, at the information and communication age and increasing reticulation of the world, like media competency today’s people need to improve intercultural communication. Therefore, media literacy works should not be conceived apart from the intercultural media pedagogy. Becoming acquainted with the new cultures and being open to learn, through media, enable reducing hostile and prejudicial thoughts and acts. In this paper, depending on the media literacy works in Turkey, it is discussed why media pedagogy should be integrated into education process
Küreselleşme süreci ile birlikte, giderek farklı coğrafi ve kültürel uzamların yakınlaşması, insan hareketliliği, sermaye ve bilgi akışlarının hızlanması günümüzde sınırları ortadan kaldırırken, farklılıklara karşı duyarlı olmayı da gerekli kılmaktadır. Bilgi ve iletişim çağında ve giderek ağlaşan dünyamızda günümüz insanları medya yeterliliği gibi kültürlerarası iletişimi de geliştirmek durumundadırlar. Bu nedenle, medya okuryazarlığı çalışmaları kültürlerarası medya pedagojisinden ayrı düşünülmemelidir. Medya aracılığıyla farklı kültürleri tanımak, öğrenmeye açık olmak, düşmanca ve önyargılı düşünce ve davranışların azalmasına olanak sağlar. Bu çalışmada, Türkiye’de medya okuryazarlığı çalışmalarına bağlı olarak, kültürlerarası medya pedagojisinin neden eğitim sürecine dahil edilmesi gerektiği anlayışı tartışılmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 13 |