One of the main purposes of public relations discipline is to build, improve and preserve relationship between corporates and publics based on mutual understanding, trust, good faith and dialogue. New media, emerging as a result of developments in information and communication technologies, has put new tools into service of public relations field. These dialogical public relations tools have a significant contribution to determine of expectations and needs of publics, to build positive relationship between corporates and publics and to engage in dialogue. As one of dialogical public relations tools, corporate web pages which represent existence of corporations in virtual environment open up an opportunity to establish a dialogue with their target audiences and to be in interaction with them. If corporate web pages are designed in compliance with some principles, they can be used to build and maintain positive and dialogue based relationships between corporates and publics. Within the frame of the study, corporate web pages of ministries in Turkey are analyzed in accordance with some principles which were put forth by Kent and Taylor (1998), and also some other criterias were determined for analysis. Ministries are chosen as samples because of their need of public relations to reach their aims. These aims are for determining and satisfying expectations of target audiences, for building relationship between publics and corporates based on dialogue, for getting support of publics to form a policy and for being engaged in an activity. Findings were achieved through the analyzing of corporate web pages indicated that ministries do not take advantage of corporate web pages capacities adequetly as a dialogical public relations tool.
Relationship Management Corporate – Public Relationships Corporate Web Pages Dialogical Public Relations.
Halkla ilişkiler disiplininin en temel amaçlarından birisi, kurumlar ile hedef kitleleri arasında karşılıklı anlayış, güven, iyi niyet ve diyaloga dayalı ilişkilerin tesis edilmesi, geliştirilmesi ve korunmasıdır. Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin sonucu ortaya çıkan internet temelli iletişim ortamları; hedef kitlelerin beklenti ve gereksinimlerinin tespit edilmesi, hedef kitlelerle olumlu ilişkilerin oluşturulması ve hedef kitlelerle diyalog içinde bulunulmasına katkı sağlayacak diyalojik halkla ilişkiler araçlarını, halkla ilişkiler disiplininin kullanımına sunmaktadır. Kurumların sanal ortamdaki varlığını temsil eden kurumsal web sayfaları, hedef kitlelerle diyalog kurulmasına, iletişim ve etkileşim sağlanmasına olanak sunmakta ve çeşitli prensiplere uygun biçimde tasarlanmaları halinde, hedef kitlelerle diyaloga dayalı olumlu ilişkilerin oluşturulması ve geliştirilmesi amacıyla kullanılan diyalojik bir halkla ilişkiler aracı olarak ön plana çıkabilmektedir. Çalışma kapsamında; hedef kitlelerin beklentilerini tespit etme ve karşılama, hedef kitlelerle diyaloga dayalı ilişki sağlama, aldıkları karar, oluşturdukları politika ve gerçekleştirdikleri faaliyetlere ilişkin kamuoyunun desteğini alma amaçlarına ulaşabilmek için halkla ilişkilere gereksinim duyan kamu kurumlarından bakanlıkların kurumsal web sayfaları; hedef kitlelerle diyalojik ilişkiler oluşturmada kullanımları ve diyalojik halkla ilişkilerin internet teknolojisiyle başarılı biçimde bütünleşmesi yönünden analiz edilmiştir. Analizde, Kent ve Taylor (1998) tarafından ortaya konan prensipler temel alınıp, bu prensipler doğrultusunda çeşitli kıstaslar belirlenmiştir. İnceleme ile elde edilen bulgular doğrultusunda, bakanlıkların, diyalojik halkla ilişkiler aracı olarak kurumsal web sayfalarının kapasitesinden tam olarak faydalanmadığı sonucuna ulaşılmıştır
İlişki Yönetimi Kurum – Hedef Kitle İlişkileri Kurumsal Web Sayfaları Diyalojik Halkla İlişkiler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 20 |