Research Article
BibTex RIS Cite

Değer Analizi Yaklaşımı Yoluyla Dürüstlük Değerine Yönelik Öğrenci Cevaplarının İncelenmesi

Year 2018, , 606 - 626, 03.07.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.350285

Abstract

Bu araştırmada değer analizi yaklaşımı yoluyla dürüstlük değerine yönelik
öğrenci cevaplarının incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırma nitel bir çalışmadır ve özel durum
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bütüncül tek durum deseni ile yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu Nevşehir ili Acıgöl İlçesi’ne bağlı bir ortaokulda
yedinci sınıfta öğrenim görmekte olan on iki öğrenci oluşturmaktadır.
Öğrencilerin beşi kız, yedisi erkektir. Veri toplama aracı olarak, değer
analizi yaklaşımı esas alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan çalışma
yaprakları kullanılmıştır. Çalışma yaprağı bir örnek olay ve sekiz sorudan
oluşmaktadır.
Araştırmadan
elde edilen veriler ışığında denilebilir ki; değer analizinde çözüm yollarının
olası sonuçlarının değerlendirilmesi olan
altıncı basamak, öğrencilerin en çok zorlandıkları basamaktır. Buna karşın
sorun hakkında bilgi ve kanıtların toplanması olan üçüncü basamak öğrencilerin
en yüksek oranda yeterli yanıt verdikleri basamaktır. Diğer taraftan
öğrencilerin en çok zorlandıkları basamak değer sorununun belirlenmesi basamağı
olan birinci basamak ve seçilen öneriye uygun davranışların ifade edilmesi olan
en son basamak olarak dikkat çekmektedir.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinde gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul, 26–28 Kasım 2004.
  • Akbaş, O. (2006). Yeni ilköğretim programlarının değer eğitimi boyutunun incelenmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • Akbaş, O. (2008). Değerler eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9–27.
  • Akbaş, O. (2015). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. (Ed. B. Tay, ve A. Öcal), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. s.(343-370). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aktepe, V., ve Yel, S. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin değer yargılarının betimlenmesi: Kırşehir ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3).
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Aladağ, S. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. İlköğretim Ana Bilim Dalı.
  • Altıkulaç, A. ve Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin ahlaki ikilem yaklaşımıyla öğretilmesi. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi,7(3), 383-407.
  • Balcı, N. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde değer eğitiminin etkililiği. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi. İlköğretim Bölümü Ana Bilim Dalı. Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye’deki uygulamaya bir bakış. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 429-436.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açsından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. İlköğretim Anabilim Dalı. Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Demircioğlu, İ.H. ve Tokdemir, M.A. (2008). Değerlerin oluşturulması sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69–88. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Gültekin, F. (2007). Tarih dersinde işe koşulabilecek değer öğretiminin yeni yaklaşımlarının öğrencilerin Hoşgörü değeri anlayışlarının gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı. Tarih Öğretimi Bilim Dalı.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin karşılaştırılması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İlköğretim Ana Bilim Dalı. Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Keskin, Y. ve Öğretici B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde duyarlılıkdeğerinin etkinlikler yoluyla kazandırılması: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(23), 143–181. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Kurtdede Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Kurtulmuş, M. (2009). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde değerlerin kazandırılmasında kullanılan değer analizi yaklaşımının etkililiğinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • MEB, (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6.-7. sınıf öğretim programı ve kılavuzu, Ankara; MEB Yayınları.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88. © Değerler Eğitimi Merkezi
  • Sarıcan, E. (2006). 1998 ile 2004 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programlarının vatandaşlık değerleri açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İlköğretim Anabilim Dalı. Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Tahiroğlu, M. ve Aktepe, V. (2015). Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(30), 309–345. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Tahiroğlu M., Karasu M., Aktepe V. (2008). İlköğretim 4-5. Sınıflarda, sosyal bilgiler dersinde değer analizinin ve değer açıklamanın, vatan-millet sevgisinin kazandırılmasında etkisi. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (2-4 Mayıs 2008), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Çanakkale.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • TDK (2014). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Turan, R. ve Ulusoy K. (2009). Farklı yönleriyle değerler eğitimi, Ankara; Pegem Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2007). Lise tarih programında yer alan geleneksel ve demokratik değerlere yönelik öğrenci tutumlarının ve görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi, Ankara; Pegem Yayınları.
  • Uygun, N. ve Dönmez, Ö. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Ahlaki Muhakeme Yaklaşımı ile Değer Öğretimi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2009), Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, Sayı 19. Bahar 2006.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yiğittir, S. ve Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Uygulama Kılavuzunda Yer Alan Etkinliklerin Değer Eğitimi Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2).

Examination of Student Responses to Honesty Value through Value Analysis Approach

Year 2018, , 606 - 626, 03.07.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.350285

Abstract

In this research, it is
aimed to examine student answers towards honesty value through value analysis
approach. The research is a qualitative study and case study method is used.
The research has been carried out with a holistic single case design. The study
group of the research consists of twelve students who are studying in the
seventh grade in a secondary school affiliated to the Acıgöl District of
Nevşehir. Five of those involved students are girls, and seven of them are
boys. As data collection tool, work sheets based on value analysis approach
prepared by the researchers were used. The work sheet consists of a case study
and eight questions. According to
the data obtained from the study, it can be said that the sixth step, which is
the assessment of possible outcomes of solutions in value analysis is the most
difficult one for the students. However, the students gave the highest rate of
full answers in the third step which requires gathering information and
evidence about the problem. On the other hand, it is remarkable that the most
difficult step is the first step which requires determining the value problem,
and the last step which they have to express behaviors appropriate to the
selected proposal.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinde gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul, 26–28 Kasım 2004.
  • Akbaş, O. (2006). Yeni ilköğretim programlarının değer eğitimi boyutunun incelenmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • Akbaş, O. (2008). Değerler eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9–27.
  • Akbaş, O. (2015). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. (Ed. B. Tay, ve A. Öcal), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. s.(343-370). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aktepe, V., ve Yel, S. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin değer yargılarının betimlenmesi: Kırşehir ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3).
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Aladağ, S. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. İlköğretim Ana Bilim Dalı.
  • Altıkulaç, A. ve Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin ahlaki ikilem yaklaşımıyla öğretilmesi. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi,7(3), 383-407.
  • Balcı, N. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde değer eğitiminin etkililiği. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi. İlköğretim Bölümü Ana Bilim Dalı. Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye’deki uygulamaya bir bakış. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 429-436.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açsından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. İlköğretim Anabilim Dalı. Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Demircioğlu, İ.H. ve Tokdemir, M.A. (2008). Değerlerin oluşturulması sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69–88. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Gültekin, F. (2007). Tarih dersinde işe koşulabilecek değer öğretiminin yeni yaklaşımlarının öğrencilerin Hoşgörü değeri anlayışlarının gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı. Tarih Öğretimi Bilim Dalı.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin karşılaştırılması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İlköğretim Ana Bilim Dalı. Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Keskin, Y. ve Öğretici B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde duyarlılıkdeğerinin etkinlikler yoluyla kazandırılması: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(23), 143–181. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Kurtdede Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Kurtulmuş, M. (2009). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde değerlerin kazandırılmasında kullanılan değer analizi yaklaşımının etkililiğinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • MEB, (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6.-7. sınıf öğretim programı ve kılavuzu, Ankara; MEB Yayınları.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88. © Değerler Eğitimi Merkezi
  • Sarıcan, E. (2006). 1998 ile 2004 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programlarının vatandaşlık değerleri açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İlköğretim Anabilim Dalı. Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Tahiroğlu, M. ve Aktepe, V. (2015). Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(30), 309–345. ©Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Tahiroğlu M., Karasu M., Aktepe V. (2008). İlköğretim 4-5. Sınıflarda, sosyal bilgiler dersinde değer analizinin ve değer açıklamanın, vatan-millet sevgisinin kazandırılmasında etkisi. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (2-4 Mayıs 2008), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Çanakkale.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • TDK (2014). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Turan, R. ve Ulusoy K. (2009). Farklı yönleriyle değerler eğitimi, Ankara; Pegem Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2007). Lise tarih programında yer alan geleneksel ve demokratik değerlere yönelik öğrenci tutumlarının ve görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi, Ankara; Pegem Yayınları.
  • Uygun, N. ve Dönmez, Ö. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Ahlaki Muhakeme Yaklaşımı ile Değer Öğretimi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2009), Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, Sayı 19. Bahar 2006.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yiğittir, S. ve Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Uygulama Kılavuzunda Yer Alan Etkinliklerin Değer Eğitimi Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Vedat Aktepe

Abdülkadir Uzunöz

Erhan Köybaşı

Publication Date July 3, 2018
Submission Date November 9, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aktepe, V., Uzunöz, A., & Köybaşı, E. (2018). Değer Analizi Yaklaşımı Yoluyla Dürüstlük Değerine Yönelik Öğrenci Cevaplarının İncelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 606-626. https://doi.org/10.30831/akukeg.350285