BibTex RIS Cite

The Views of State Primary Schools’ Teachers about Their Working Conditions

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 507 - 538, 01.12.2015

Abstract

The purpose of this study was to determine the views of teachers who work in state primary schools
about their working conditions. The research was conducted in qualitative method. The study group was chosen by
maximum variation sampling among teachers who work in Kepez, Antalya. The data were gathered by interviews
using a semi-structured interview form. The data were analyzed using content analysis by NVivo 9 programme. As a
result, seven categories were identified out of the analysis as social and economical facilities, working settings, the
atmosphere about the value of teaching and teachers, promotion and awarding system, relations with management,
relations with colleagues and environmental factors. Consequently, teachers stated that they do not have a positive
perception about their working conditions. On the other hand, the results asserted that negative views about working
conditions were dominated by the positive meaning attached to the profession by teachers themselves and by the
society.

Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çalışma koşullarına İlişkin Görüşleri

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 507 - 538, 01.12.2015

Abstract

Bu çalışmada devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin çalışma koşullarına ilişkin görüşleri incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yönteminde desenlenmiştir. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi ile Antalya ili Kepez ilçesindeki öğretmenler arasından belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Veriler NVivo 9 programı da kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuş ve değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında öğretmenlerin çalışma koşulları ile ilişkilendirdikleri faktörler, sosyal ve ekonomik olanaklar, çalışma ortamı, öğretmenlik mesleğinin değerine ilişkin atmosfer, terfi ve ödüllendirme sistemi, yönetimle ilişkiler, meslektaşlarla ilişkiler ve okulun çevresel faktörleri olmak üzere yedi temel faktör belirlenmiştir. Sonuç olarak bütünde değerlendirildiğinde, öğretmenlerin çalışma şartlarını olumlu bulmadıkları anlaşılmaktadır. Bununla birlikte öğretmenlik mesleğine ilişkin kişisel ve toplumsal düzeyde yüklenen olumlu anlamlar nedeniyle çalışma şartlarının ikincil düzeyde değerlendirildiği görülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA98FV97YC
Journal Section Articles
Authors

Ali Sabancı This is me

Ramazan Gök This is me

Publication Date December 1, 2015
Submission Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Sabancı, A., & Gök, R. (2015). The Views of State Primary Schools’ Teachers about Their Working Conditions. Journal of Theoretical Educational Science, 8(4), 507-538.