Her bakımından değişen ülke ve dünya
koşullarında bilgi ve becerilere dayalı kararlar alıp problem çözebilen etkin
demokratik vatandaşlar yetiştirmek amacıyla sosyal bilim disiplinlerinden
aldığı bilgi ve yöntemlerle bütünleşen sosyal bilgiler eğitimi küresel
gelişmeler ve sorunlar karşısında bugün daha fazla önem kazanmaktadır. Ancak bu
dersin öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve öğrenciler üzerinde pedagojik
olarak yeterince etkili olup olmadığı konusunda geçmişte olduğu gibi bugünün
sınıflarında da halen belirsizlikler mevcuttur. Bu araştırmanın amacı, tarama
yöntemine dayanılarak sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıflarında hangi yöntem
ve uygulamaları kullandıklarını inceleyerek bu dersin öğretimiyle ilgili güncel
durumu ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla Kahramanmaraş-Merkez’de seçkisiz olarak
belirlenen 35 ortaokulda öğretim veren 72 sosyal bilgiler öğretmeninden görüş
alınmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen 30 maddelik Likert tipi bir
anket aracılığıyla toplanan veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak
analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda umut kırıcı sonuçlar gözlenmiştir.
Öğretmenlerin yarısından fazlası kendi müfredatlarını ders zamanlarının yarısı
veya daha fazlasında pasif öğrenme yöntemleriyle bütünleştirerek uygulamalarında
daha geleneksel bir anlayışı benimsemektedir. Öğretmenler, genel olarak
interaktif, bağımsız olarak desteklenmiş öğrenci merkezli etkinlikler yerine
öğretmen denetimi aracılığıyla bilgi geçişini yansıtan bir öğretim tarzına
yönelme eğilimindedir.
The purpose of this study was to describe social
studies teachers’ teaching style by investigating the teaching methods and
teaching practices that they preferred in their classrooms for their students
within the context of social studies instruction. The design of the study was
based on a survey research method. The participants consisted of 72 social
studies teachers working in middle-schools in Kahramanmaraş province in Turkey.
The data of the study were gathered through a 30-point Likert-type
questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics. As a results,
it was found that the majority of the teachers participating in this study
adopted a traditional teaching approach within the context of social studies
instruction. This was because they integrated the content-area topics and textual
information with passive learning methods (i.e. the teacher lecturing from
notes) in half or more of the course time. These teachers tended to focus on a
teaching style that reflected the transfer of knowledge via the teacher-oriented
methods and activities rather than interactive, independently supported
student-centered learning activities in the learning-teaching process.
teaching methods and practices social studies instruction teaching style traditional teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | September 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |