With the emergence of changes and innovations that show continuous
improvement in e-commerce, consumers ' perspectives are changing from day to
day. The main purpose of this study is to determine the factors effecting the
purchasing behavior of the consumers who are shopping online and to investigate
whether the participants look at these factors differently on a gender basis.
For this purpose, the questionnaire was prepared by taking into consideration
the technology acceptance model and planned behavior theory widely used by
researchers in the literature in general and applied to academic and
administrative personnel at Nigde Ömer Halisdemir University. According to the
results of the research, there were statistically significant differences in
the satisfaction, subjective norm and perceived confidence factors perceived
among sexes in consumers ' online buying behavior. In addition, it has been
determined that the most important factor in terms of behavioral intentions is
perceived usefulness.
E-ticarette sürekli gelişim gösteren değişim ve yeniliklerin meydana
gelmesiyle tüketicilerin bakış açıları günden güne değişmektedir. Bu çalışmanın
temel amacı; İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin, satın alma
tutumları üzerinde etkili olan faktörleri tespit edip, katılımcıların bu
faktörlere cinsiyet bazında farklı bakıp bakmadıklarına yönelik davranışlarını
araştırmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda araştırmada, genel olarak literatürde
araştırmacılar tarafından yaygın olarak kullanılan Teknoloji Kabul Modeli ve
Planlı Davranışlar Teorisi dikkate alınarak hazırlanan anket formu Niğde Ömer
Halisdemir Üniversitesi’nde akademik ve idari personele uygulanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre tüketicilerin İnternetten satın alma davranışlarında
cinsiyetler arasında algılanan haz, öznel norm ve algılanan güven faktörlerinde
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
davranışsal niyet açısından en önemli faktörün algılanan kullanışlılık olduğu
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Law |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | February 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.