Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Rakip Ülke Etkilerinin Ampirik Analizi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 308 - 323, 30.01.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1572272

Abstract

Tekstil ve hazır giyim sektörü düşük sermaye ihtiyacı ve yüksek düzeyde bir teknolojiye ihtiyaç duymaması ve emek yoğun bir sektör olma özelliği taşımaktadır. Bundan dolayı geçmişte olduğu gibi günümüzde de iki sektör ülkelerin sanayileşme hamlelerinde önem arz etmektedir. Yapılan bu çalışma ile Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründe mevcut rakiplerinin etkileri incelenmiştir. Bu kapsamda Türkiye’nin rakibi konumundaki tekstil sektöründe en büyük 5 ihracatçı ülkenin (Çin, Hindistan, Almanya, ABD ve İtalya) ve hazır giyim sektöründe en büyük 5 ihracatçı ülkenin (Çin, Bangladeş, Vietnam, Almanya ve İtalya) ihracat hacimlerinin Türkiye’nin ihracat hacmi olan ilişkisi ARDL sınır testi yöntemi ile incelenmiştir. Tekstil ve hazır giyim ihracatı açısından iki farklı model kurulmuş, ilgili modellerde değişkenler arasında uzun dönemli geçerli bir ilişki olduğu sonucuna erişilmiştir. 2005-2022 yıllarını kapsayan dönem için yapılan bu çalışmada elde edilen bulgulara göre Çin, Almanya ve İtalya’nın tekstil sektörü ihracat hacimlerinin Türkiye’nin tekstil sektörü ihracatını sırasıyla 0,70, 0,534 ve 0,44 oranında pozitif yönde etkilediği, Hindistan ve ABD’nin 5% anlamlılık düzeyinde etkisinin olmadığı görülmüştür. Hazır giyim sektöründe ise Çin ve İtalya’nın sırasıyla 0,234 ve 0,899 oranında pozitif, Almanya ve Vietnam’ın sırasıyla 0,386 ve 0,26 oranında negatif etkilediği ve Bangladeş’in ihracat hacminin 5% anlamlılık düzeyinde etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Çalışma için alınmış bir etik kurul onayı bulunmuyor. Çalışmada kullanılan veriler erişime açık kaynaklardan elde edilmiştir.

References

  • Ahearne, A. G., Fernald, J. G., & Loungani, P., & Schindler J.W. (2006). Flying geese or sitting ducks: China’s impact on the trading fortunes of other Asian ecomomies. FRB International Finance Discussion Paper, No. 887. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.965750
  • Algieri, B. (2011). Modeling export equations using an unobserved component model: the case of the Euro Area and its competitors. Empir Econ ,41, 593-637. https://doi.org/10.1007/s00181-010-0399-y.
  • Álvarez, R., & Sebastián, C. (2009). David versus Goliath: The impact of Chinese competition on developing countries. World Development, 37(3), 560-571. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2008.08.009.
  • Baiardi, D., & Bianchi, C. (2019). At the roots of China's striking performance in textile exports: A comparison with its main Asian competitors. China Economic Review, 54, 367-389. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2019.02.001.
  • Balsvik, R., Jensen, S., & Salvanes, K. G. (2015). Made in China, sold in Norway: Local labor market effects of an import shock. Journal of Public Economics, 127, 137-144. http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.08.006
  • Brenton, P., & Hoppe, M. (2007). Clothing and export diversification: Still a route to growth for low-income countries? Vol. 4343. World Bank Publications.
  • Ciani, A., & Mau, K. (2019). European integration, trade, and globalization: Eastern Europe’s response to Chinese competition. International conference Economics of Global Interactions: New Perspectives on Trade, Factor Mobility and Development, Bari. 1-48.
  • Darko, C., Occhiali, G., & Vanino, E. (2021). The Chinese are here: Import penetration and firm productivity in sub-Saharan Africa. The Journal of Development Studies, 57(12), 2112-2135. https://doi.org/10.1080/00220388.2021.1956468
  • Edwards, L., & Jenkins, R. (2015). The impact of Chinese import penetration on the South African manufacturing sector. The Journal of Development Studies, 51(4), 447-463. http://dx.doi.org/10.1080/00220388.2014.983912.
  • Eichengreen, B., Rhee, Y., & Tong, H. (2004). The impact of China on the exports of other Asian countries. National Bureau of Economic Research. doi:10.3386/w10768:
  • Flückiger, M., & Ludwig, M. (2015). Chinese export competition, declining exports, and adjustments at the industry and regional level in Europe. Canadian Journal of Economics/Revue canadienne d'économique, 48(3). 1120-1151. https://doi.org/10.1111/caje.12170.
  • Giovannetti, G., & Sanfilippo, M. (2009). Do Chinese exports crowd out African goods? An econometric analysis by country and sector. European Journal of Development Research, 21(4), 506-530. https://doi.org/10.1057/ejdr.2009.20.
  • Giovannetti, G., Sanfilippo, M., & Velucchi, M. (2018). Diverse twins: analysing China’s impact on Italian and German exports using a multilevel quantile regressions approach. Applied Economics, 50(28), 3051-3065. https://doi.org/10.1080/00036846.2017.1414937.
  • Girneata, A., & Dobrin, C. (2015). Globalization and the competitiveness of the European textile and clothing industry. The Annals of the University of Oradea, 1102-1108.
  • Husted, S., & Nishioka, S. (2013). China’s fare share? The growth of Chinese exports in world trade. Review of World Economics, 149(3), 565-585. doi:10.1007/s10290-013-0149-2.
  • İAOSB. (2014). Tekstil ve hazır giyim sektörüne bakış çalıştayı. İzmir: İAOSB Haber Dergisi.
  • ITC. (2024, 06 21). Trade Map. https://www.trademap.org/Index.aspx adresinden alındı
  • Kılıç, R., & Akalın, G. (2016). Türkiye’de çevre ve ekonomik büyüme arasındaki ilişki: ARDL sınır testi yaklaşımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 49-60. https://doi.org/10.18037/ausbd.389162.
  • Mert, M., & Çağlar, A. E. (2019). Eviews ve Gausss Uygulamalı Zaman Serileri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pesarn, M. H., Shin, Y., & Smith, R. J. (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of applied econometrics, 16(3), 289-326. https://doi.org/10.1002/jae.616.
  • Sa'diyah, P. F., & Darwanto, D. H. (2020). Indonesian cinnamon competitiveness and competitor countries in international market. Journal of Agribusiness and Rural Development Research, 6(2), 123-135. https://doi.org/10.18196/agr.6295.
  • SGK. (2024, 05 02). Sosyal Güvenlik Kurumu. https://www.sgk.gov.tr/Istatistik/Yillik/fcd5e59b-6af9-4d90-a451-ee7500eb1cb4 adresinden alındı.
  • STB. (2020). Tekstil, hazırgiyim ve deri ürünleri sektörleri raporu. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • STB. (2021). Tekstil, hazırgiyim ve deri ürünleri sektörleri raporu. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • Torreggiani, S., & Andreoni, A. (2023). Rising to the challenge or perish? Chinese import penetration and its impact on growth dynamics of manufacturing firms in South Africa. Structural Change and Economic Dynamics, 64, 199-212. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2022.12.010.
  • Uğur, A. (2004). Türkiye'nin dış ticaretinde tekstil-giyim sektörünün yeri ve yeni rekabet dönemi. Coğrafi Bilimler Dergisi, 2(2), 26-49.
  • Utar, H., & Ruiz, L. B. T. (2013). International competition and industrial evolution: Evidence from the impact of Chinese competition on Mexican maquiladoras. Journal of Development Economics, 105, 267-287. http://dx.doi.org/10.1016/j.jdeveco.2013.08.004
  • Vu, K. M. (2015). Effects of China and India on manufactured exports of the G7 economies. Contemporary Economic Policy, 33(2), 265-278. https://doi.org/10.1111/coep.12069. WTO. (2024, 03 11). WTO Stats. https://stats.wto.org/ adresinden alındı
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası ticaretin serbestleştirilmesi sürecinde Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün rekabet gücü ve Çin tehdidi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 29 (2), 227-250.

An Empirical Analysis of Rival Country Effects on Türkiye's Textile and Apparel Exports

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 308 - 323, 30.01.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1572272

Abstract

The textile and ready-to-wear sector has the characteristics of being a labor-intensive sector with low capital needs and not requiring a high level of technology. Therefore, as in the past, both sectors are important in the industrialization moves of countries today. This study analyses the effects of Türkiye’s existing competitors in the textile and ready-to-wear sector. In this context, the relationship between the export volumes of the 5 largest exporting countries in the textile sector (China, India, Germany, USA, and Italy) and the 5 largest exporting countries in the garment sector (China, Bangladesh, Vietnam, Germany, and Italy), which are Türkiye's competitors, and Türkiye's export volume is analyzed by ARDL bounds test method. Two different models were established regarding textile and apparel exports, and it was concluded that there is a valid long-run relationship between the variables in the relevant models. According to the findings obtained in this study for the period covering the years 2005-2022, the export volumes of China, Germany, and Italy in the textile sector positively affect Türkiye's textile sector exports by 0.70, 0.534, and 0.44, respectively, while India and the USA have no effect at 5% significance level. In the apparel sector, it is concluded that China and Italy have a positive effect of 0.234 and 0.899 respectively, Germany and Vietnam have a negative effect of 0.386 and 0.26 respectively, and Bangladesh's export volume has no effect at 5% significance level.

References

  • Ahearne, A. G., Fernald, J. G., & Loungani, P., & Schindler J.W. (2006). Flying geese or sitting ducks: China’s impact on the trading fortunes of other Asian ecomomies. FRB International Finance Discussion Paper, No. 887. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.965750
  • Algieri, B. (2011). Modeling export equations using an unobserved component model: the case of the Euro Area and its competitors. Empir Econ ,41, 593-637. https://doi.org/10.1007/s00181-010-0399-y.
  • Álvarez, R., & Sebastián, C. (2009). David versus Goliath: The impact of Chinese competition on developing countries. World Development, 37(3), 560-571. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2008.08.009.
  • Baiardi, D., & Bianchi, C. (2019). At the roots of China's striking performance in textile exports: A comparison with its main Asian competitors. China Economic Review, 54, 367-389. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2019.02.001.
  • Balsvik, R., Jensen, S., & Salvanes, K. G. (2015). Made in China, sold in Norway: Local labor market effects of an import shock. Journal of Public Economics, 127, 137-144. http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.08.006
  • Brenton, P., & Hoppe, M. (2007). Clothing and export diversification: Still a route to growth for low-income countries? Vol. 4343. World Bank Publications.
  • Ciani, A., & Mau, K. (2019). European integration, trade, and globalization: Eastern Europe’s response to Chinese competition. International conference Economics of Global Interactions: New Perspectives on Trade, Factor Mobility and Development, Bari. 1-48.
  • Darko, C., Occhiali, G., & Vanino, E. (2021). The Chinese are here: Import penetration and firm productivity in sub-Saharan Africa. The Journal of Development Studies, 57(12), 2112-2135. https://doi.org/10.1080/00220388.2021.1956468
  • Edwards, L., & Jenkins, R. (2015). The impact of Chinese import penetration on the South African manufacturing sector. The Journal of Development Studies, 51(4), 447-463. http://dx.doi.org/10.1080/00220388.2014.983912.
  • Eichengreen, B., Rhee, Y., & Tong, H. (2004). The impact of China on the exports of other Asian countries. National Bureau of Economic Research. doi:10.3386/w10768:
  • Flückiger, M., & Ludwig, M. (2015). Chinese export competition, declining exports, and adjustments at the industry and regional level in Europe. Canadian Journal of Economics/Revue canadienne d'économique, 48(3). 1120-1151. https://doi.org/10.1111/caje.12170.
  • Giovannetti, G., & Sanfilippo, M. (2009). Do Chinese exports crowd out African goods? An econometric analysis by country and sector. European Journal of Development Research, 21(4), 506-530. https://doi.org/10.1057/ejdr.2009.20.
  • Giovannetti, G., Sanfilippo, M., & Velucchi, M. (2018). Diverse twins: analysing China’s impact on Italian and German exports using a multilevel quantile regressions approach. Applied Economics, 50(28), 3051-3065. https://doi.org/10.1080/00036846.2017.1414937.
  • Girneata, A., & Dobrin, C. (2015). Globalization and the competitiveness of the European textile and clothing industry. The Annals of the University of Oradea, 1102-1108.
  • Husted, S., & Nishioka, S. (2013). China’s fare share? The growth of Chinese exports in world trade. Review of World Economics, 149(3), 565-585. doi:10.1007/s10290-013-0149-2.
  • İAOSB. (2014). Tekstil ve hazır giyim sektörüne bakış çalıştayı. İzmir: İAOSB Haber Dergisi.
  • ITC. (2024, 06 21). Trade Map. https://www.trademap.org/Index.aspx adresinden alındı
  • Kılıç, R., & Akalın, G. (2016). Türkiye’de çevre ve ekonomik büyüme arasındaki ilişki: ARDL sınır testi yaklaşımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 49-60. https://doi.org/10.18037/ausbd.389162.
  • Mert, M., & Çağlar, A. E. (2019). Eviews ve Gausss Uygulamalı Zaman Serileri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pesarn, M. H., Shin, Y., & Smith, R. J. (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of applied econometrics, 16(3), 289-326. https://doi.org/10.1002/jae.616.
  • Sa'diyah, P. F., & Darwanto, D. H. (2020). Indonesian cinnamon competitiveness and competitor countries in international market. Journal of Agribusiness and Rural Development Research, 6(2), 123-135. https://doi.org/10.18196/agr.6295.
  • SGK. (2024, 05 02). Sosyal Güvenlik Kurumu. https://www.sgk.gov.tr/Istatistik/Yillik/fcd5e59b-6af9-4d90-a451-ee7500eb1cb4 adresinden alındı.
  • STB. (2020). Tekstil, hazırgiyim ve deri ürünleri sektörleri raporu. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • STB. (2021). Tekstil, hazırgiyim ve deri ürünleri sektörleri raporu. T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • Torreggiani, S., & Andreoni, A. (2023). Rising to the challenge or perish? Chinese import penetration and its impact on growth dynamics of manufacturing firms in South Africa. Structural Change and Economic Dynamics, 64, 199-212. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2022.12.010.
  • Uğur, A. (2004). Türkiye'nin dış ticaretinde tekstil-giyim sektörünün yeri ve yeni rekabet dönemi. Coğrafi Bilimler Dergisi, 2(2), 26-49.
  • Utar, H., & Ruiz, L. B. T. (2013). International competition and industrial evolution: Evidence from the impact of Chinese competition on Mexican maquiladoras. Journal of Development Economics, 105, 267-287. http://dx.doi.org/10.1016/j.jdeveco.2013.08.004
  • Vu, K. M. (2015). Effects of China and India on manufactured exports of the G7 economies. Contemporary Economic Policy, 33(2), 265-278. https://doi.org/10.1111/coep.12069. WTO. (2024, 03 11). WTO Stats. https://stats.wto.org/ adresinden alındı
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası ticaretin serbestleştirilmesi sürecinde Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün rekabet gücü ve Çin tehdidi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 29 (2), 227-250.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects International Economics (Other), Import Export Management
Journal Section Makaleler
Authors

Hakkı Özbaş 0000-0002-0058-6334

Publication Date January 30, 2025
Submission Date October 23, 2024
Acceptance Date January 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Özbaş, H. (2025). Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Rakip Ülke Etkilerinin Ampirik Analizi. Alanya Akademik Bakış, 9(1), 308-323. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1572272