The current article analyzes potential pitfalls that each emergent researcher might face during the qualitative research process and illuminates adequate strategies to cope with them effectively. The author's personal and professional experience in supervising doctoral and MA students in their qualitative research and students' own reflections on the pitfalls they have faced are used as resources for this paper. Eleven pitfalls are depicted in this paper, divided into four phases in the research process, beginning from the preparatory phase in which the researcher plans the research program, through data collection and analysis, to the final phase of writing the research report. The paper provides some practical strategies to cope with these pitfalls successfully and effectively.
Bu makalede; her yeni araştırmacının, nitel araştırma sürecinde karşılaşabileceği potansiyel tehlikeler incelenmekte ve bunlarla etkili bir şekilde başa çıkılabilmesi için uygun stratejilerden söz edilmektedir. Yazarın doktora ve yüksek lisans öğrencilerinin nitel araştırmalarında bir danışman olarak kişisel ve mesleki tecrübesi ile bu öğrencilerin nitel araştırmalarda düştükleri tuzaklar hakkındaki görüşleri, makalede kaynak olarak kullanılmıştır. Bu yazıda, araştırmacının araştırma programını planladığı hazırlık aşamasından, veri toplama ve analiz sürecinden, araştırma raporunun yazılmasının sonuna kadar mevcut dört aşamadaki on bir tuzak gösterilmektedir. Makale, bu tuzaklarla başarılı ve etkili bir şekilde nasıl başa çıkılabileceğini göstermek için faydalı olabilecek bazı stratejiler sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Translators | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | March 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |