The aim of this research is to examine studies related to the active learning approach applied in Turkish language classes between 2005 and 2023 using descriptive content analysis method. In line with this aim, six articles, eight doctoral theses, and eight master's theses were selected by applying inclusion criteria to the research. The studies were examined in terms of purpose, method/design, sample level, data collection tool, results, and recommendations. As a result of the examination, it was determined that quantitative method studies were predominant, predominantly middle school students were sampled, topics related to active learning activities and language skills were preferred more than other topics, and the studies focused on examining the effect of active learning on a variable. The study results were categorized and evaluated by coding under "positive impact of active learning", "ineffectiveness of active learning", "perceptions related to active learning", "reflection of active learning in the classroom environment", and "existing active learning practices"; study recommendations were categorized under "application-oriented", "future research-oriented", and "practitioner and administrator-oriented" categories.
Bu araştırmada 2005-2023 yılları arasında aktif öğrenme yaklaşımını Türkçe derslerinde uygulayan bilimsel çalışmaların betimsel içerik analizi yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya dahil edilme ölçütleri uygulanarak altı makale, sekiz doktora tezi ve sekiz yüksek lisans tezi seçilmiştir. Çalışmalar amaç, yöntem/desen, örneklem düzeyi, veri toplama aracı, sonuç ve öneriler bakımından betimsel içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda nicel yöntemli çalışmaların sayıca fazla olduğu, büyük oranda ortaokul öğrencilerinin örneklem olarak alındığı, aktif öğrenme etkinlikleri ve dil becerileri ile ilgili konuların diğer konulara göre daha fazla tercih edildiği ayrıca çalışmaların aktif öğrenmenin bir değişkene etkisini inceleme amacında yoğunlaştığı belirlenmiştir. Çalışma sonuçları “aktif öğrenmenin olumlu etkisi”, “aktif öğrenmenin etkisizliği”, “aktif öğrenmeye ilişkin algılar”, “aktif öğrenmenin sınıf ortamına yansıması”, “mevcut aktif öğrenme uygulamaları”; çalışma önerileri ise “ders uygulamalarına yönelik” “gelecek araştırmalara yönelik” ve “uygulayıcı ve idarecilere yönelik” kategorileri altında kodlanarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Systematic Review |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | April 2, 2024 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |