Research Article
BibTex RIS Cite

OTİZMLİ ÇOCUKLARDAKİ KONUŞMA PROBLEMLERİNE ÇOCUK ŞARKILARININ ETKİLERİNİN ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 5 Issue: 9, 91 - 108, 04.02.2019
https://doi.org/10.5578/amrj.67929

Abstract

Günümüz toplumu çeşitli engelleri olan bireylerin
toplumsal yaşam içerisinde daha fazla yer alabilmesine olanak sağlamaktadır. Bununla
birlikte alacakları eğitim oldukça büyük önem taşımaktadır ve toplumsal yaşama
uyum sağlamalarına destek olacak şekilde planlanmasını gerektirmektedir. Bu ara
ştırmada konuşma bozuklukları olan otizmli
çocukların aldıkları tedavi ve eğitimin beraberinde kullanılacak çocuk
şarkılarının, eğitim ve terapi sürecine katkısının olup olmadığı ele alınmaya
çalışılmıştır. Otizmli çocukların terapi sürecinde uygulanan çocuk şarkılarının
konuşma bozukluklarını ne yönde
etkilediğini anlamak amacıyla bir çalışma gerçekleştirilmiştir.
Bu yapılan araştırma kapsamında
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kütahya Fethi Güzen Özel Eğitim Uygulama
Merkezi (OÇEM)’ de iki otizmli çocukla
bir eğitim-öğretim yılı süresince bire bir uygulamalı olarak çalışılmış,
beş oturumluk bir süreç incelenerek
öğretmenlerin bu süreçte çocuk şarkılarının yararlı olup olmadığını
değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma kapsamına alınan çocuklarla gerçekleştirilen
çalışmalarda, araştırmacı tarafından
belirlenen, düzeylerine ve konuşma becerilerine katkısı olacağı düşünülen şarkılar
ve ritimler vasıtasıyla oyunlar uygulanmıştır. Görüşlerine başvurulan
öğretmenlerinin sorulara verdikleri cevaplar tablo haline getirilmiş ve
değerlendirilmiştir.



Bu çalışma sonunda konuşma bozukluklarına neden olan
genetik, fiziksel veya çevresel faktörlerin terapi çalışmalarını gerektirdiği
gerçeğine dayalı olarak, çocuk şarkılarının konuşma bozuklukları olan otizmli
çocukların eğitimlerinde destekleyici bir uygulama olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Bodur, Ş. ve Soysal, Ş. (2004). Otizmin Erken Tanısı ve Önemi, STED (Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi), Sayı:10, cilt: 13, ss.394-398, Ankara.
  • Çoban, A. (2005). Müzik Terapi. İstanbul: Timaş Yay.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, s.3–9.
  • Göncü,İ.Ö.(2002) 4-6 Yaş Anaokulu Çocuklarına Uygulanan Müzik Eğitiminin Müziksel Ses Ve İşitsel Algı Gelişimlerine Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2382-2392.
  • Karaaslan, Ö. (2004). Kaynaştırma ve Alt Özel Sınıfa Devam Eden Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Kelime Dağarcıkları Düzeyleri Bakımından Karşılaştırılmasının İncelenmesi, 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, Kök Yayıncılık, Ankara, ss. 93–102.
  • Pektaş, S. (2016) Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Almış Çocuklarda Müzik Eğitiminin Önemi. Sanat Eğitimi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Volume 4, Issue 1, 4 (1), s.95-110. Türkmen, E. F. (2012). Müzik Araştırmaları, Kocatepe Akademik Yayınevi, Afyonkarahisar
  • http://www.eyh.gov.tr, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • http://www.eyh.gov.tr/data/546cb698369dc54fc0b7412c/e02cd82173d8c15a05ced4b508564a4c.pdf, alıntı tarihi: 26.05.2016.
  • http://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/otistik_cocuklar_egt_prg.html, alıntı tarihi: 14.06.2016.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.575d8d836785b2.46650232, alıntı tarihi: 25.05.2016.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 9, 91 - 108, 04.02.2019
https://doi.org/10.5578/amrj.67929

Abstract

References

  • Bodur, Ş. ve Soysal, Ş. (2004). Otizmin Erken Tanısı ve Önemi, STED (Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi), Sayı:10, cilt: 13, ss.394-398, Ankara.
  • Çoban, A. (2005). Müzik Terapi. İstanbul: Timaş Yay.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, s.3–9.
  • Göncü,İ.Ö.(2002) 4-6 Yaş Anaokulu Çocuklarına Uygulanan Müzik Eğitiminin Müziksel Ses Ve İşitsel Algı Gelişimlerine Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2382-2392.
  • Karaaslan, Ö. (2004). Kaynaştırma ve Alt Özel Sınıfa Devam Eden Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Kelime Dağarcıkları Düzeyleri Bakımından Karşılaştırılmasının İncelenmesi, 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri- Özel Eğitimden Yansımalar, Kök Yayıncılık, Ankara, ss. 93–102.
  • Pektaş, S. (2016) Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Almış Çocuklarda Müzik Eğitiminin Önemi. Sanat Eğitimi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Volume 4, Issue 1, 4 (1), s.95-110. Türkmen, E. F. (2012). Müzik Araştırmaları, Kocatepe Akademik Yayınevi, Afyonkarahisar
  • http://www.eyh.gov.tr, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • http://www.eyh.gov.tr/data/546cb698369dc54fc0b7412c/e02cd82173d8c15a05ced4b508564a4c.pdf, alıntı tarihi: 26.05.2016.
  • http://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/otistik_cocuklar_egt_prg.html, alıntı tarihi: 14.06.2016.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.575d8d836785b2.46650232, alıntı tarihi: 25.05.2016.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Oyman Özorak This is me

Publication Date February 4, 2019
Acceptance Date January 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Oyman Özorak, Ö. (2019). OTİZMLİ ÇOCUKLARDAKİ KONUŞMA PROBLEMLERİNE ÇOCUK ŞARKILARININ ETKİLERİNİN ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 5(9), 91-108. https://doi.org/10.5578/amrj.67929
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.