Biology Lesson Motivation Cognitive Strategies Prospective Primary Teachers
Bu
çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji dersine ilişkin güdülenme
stratejileri (sınav kaygısı, görev değeri ve özyeterlik) ve bilişsel
stratejilerinin (açımlama, düzenleme ve yineleme stratejileri) farklı
değişkenler (cinsiyet, ders tekrarı) açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemiyle ulaşılan 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesi sınıf öğretmenliği programına devam eden 114 sınıf öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Araştırma betimsel ve ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği
(GÖSÖ) kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin güdülenme boyutundan “sınav
kaygısı”, “öğrenme ve performansla ilgili özyeterlik” ve ''görev değeri'';
öğrenme stratejilerinin bilişsel stratejiler bileşeninden ise “açımlama”,
“düzenleme” ve “yineleme” alt ölçekleri kullanılmıştır. Yapılan çalışmanın veri
analizinde sınıf öğretmeni adaylarının güdülenme ve bilişsel stratejilerinin
cinsiyet ve ders tekrarı durumlarına göre farklılık gösterip göstermediğini
test etmek için t-testi kullanılmıştır. Güdülenme ve bilişsel stratejiler
arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını test etmek için ise Pearson korelasyon
analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmeni adaylarının
cinsiyetleri, onların bilişsel stratejilerinde anlamlı bir farklılık
göstermektedir. Ders tekrarı durumları ise güdülenmeden sadece görev değeri ile
anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının biyoloji
dersinde kullandıkları bilişsel stratejilerden olan açımlama, düzenleme ve
yineleme stratejileri ile güdülenme alt ölçeklerinden görev değeri ve
özyeterlik ile orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
Biyoloji Dersi Güdülenme Bilişsel Stratejiler Sınıf Öğretmeni Adayı
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)