Eğitim her birey için vazgeçilmez bir
hak ve gerekliliktir. Bu nedenle özel gereksinimli insanların da eğitim ihtiyaçlarının
karşılanabilmesi amacıyla yürütülen özel eğitim çalışmaları ulusal ve
uluslararası eğitim platformlarında güncelliğini sürekli korumaktadır. Özel
eğitimde kalitenin arttırılması, teori ve uygulamada bütünlüğün
sağlanabilmesinde öğretmen ve öğretmen yetiştirme ön plana çıkmaktadır. Bu
bağlamda öğretmenlerin özel eğitimle ilgili metaforik algılarının ortaya
konulması amaçlanan bu çalışma, nitel araştırma tekniklerinden olgubilim
deseniyle yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Amasya il merkezindeki okullarda eğitim veren toplam 70 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
düzenlenen ve iki kısımdan oluşan “Özel Eğitime Yönelik Yapılandırılmış Görüşme
Formu” kullanılmıştır. Veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilerek
yorumlanmıştır. Elde edilen bulgularda öğretmenlerin özel eğitimle ilgili
algılarını ortaya koyan metaforlar kategoriler altında toplanmıştır. Özel
eğitimle ilgili oluşturulan metaforlar yuva,
ihtiyaç, bitki, yoksunluk, tedavi, eğitim, zanaat, bir yaşam şekli ve rehber olmak üzere 9 kategori; özel
eğitime ihtiyacı olan çocukla ilgili olan metaforlar sanat, yoksunluk, bitki, potansiyel sahibi ve sıradışı ve muhtaç olmak
üzere toplam 6 kategori altında toplanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında öğretmenlerin
özel eğitimle ilgili algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmüş ve
meslekleriyle özel eğitimi özdeşleştirdikleri fark edilmiştir. Çalışmada sınıf
öğretmenlerinin özel eğitimle ilgili farkındalık düzeylerini artırılabilmesi
için özel eğitimle ilgili hizmet içi programlar hazırlanması ayrıca öğretmen
eğitimi süresince özel eğitimle ilgili ders saatlerinin artırılması ve
uygulamaya yönelik etkinliklerin düzenlenmesi önerilmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)