Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının dinleme,
konuşma, okuma ve yazma becerilerine ilişkin metaforik algılarını
belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında
bir devlet üniversitesinin sınıf, sosyal bilgiler ve okul öncesi öğretmenliği
bölümlerine devam eden ikinci ve üçüncü sınıf 121 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının belirlenen kavramlarla ilgili algılarının
ortaya konulması amacıyla veri toplama aracı olarak açık uçlu sorudan oluşan
form kullanılmıştır. Formda yer alan ‘‘dinleme becerisi …’ ya benzer. Çünkü
…’’, konuşma becerisi …’ ya benzer. Çünkü …’’, ‘‘okuma becerisi …’ya benzer.
Çünkü …’’, ‘‘yazma becerisi …’ya benzer. Çünkü …’’ ifadelerinin katılımcılar
tarafından tamamlanması istenmiştir. Formda yer alan veriler içerik analizi
tekniğiyle çözümlenmiştir. Analiz sonucunda belirlenen metaforlar ile bunlara
bağlı oluşturulan kategorilerin doğruluğunun belirlenmesi amacıyla metafor ve
kategori listeleri çalışma alanından bir uzman ile paylaşılmıştır. Uzman
görüşleri sonrasında, örtüşmeyen metaforlar üzerinde tartışılarak çalışmada
kullanılan metafor ve kategorilere son şekli verilmiştir. Araştırma sonucunda
öğretmen adaylarının dinleme becerisine ilişkin ön koşulu olması, bilgi
edinme/öğrenmeyi sağlama, nörolojik yapıya bağlı olması, amaçsızca uygulanması,
iletişim ögesi, tedavi edici olması, dikkat ve seçicilik, süreklilik
göstermesi, konuşma becerisine ilişkin ön koşulu olması, duygu ve düşünceyi
ifade etme, nitelik gerektirmesi, diğer dil becerileriyle ilişkili olması,
geliştirilebilir olması, üslup farklılığı olması, şive farklılıkları olması,
okuma becerisine ilişkin bilgi edinme/öğrenmeyi sağlama, anlam oluşturma,
yakınlık, diğer dil becerilerinin gelişimini etkilemesi, süreklilik göstermesi,
diğer disiplinlerdeki başarıya etkisi, gereklilik, okuma güçlüğü, seçicilik ve
dikkat, geliştirilebilir olması, kalıcı olması, ön koşulu olması, yazma
becerisine ilişkin ön koşulu olması, yazma güçlüğü, geliştirilebilir olması,
bilgi edinme/öğrenmeyi sağlama, bireysel farklılık göstermesi, duygu ve
düşünceyi ifade etme, psikomotor beceri gerektirmesi, diğer dil becerileriyle
ilişkili olması kategorilerini ürettikleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)