Kanıtlama
ve problem çözme ile birlikte en temel matematiksel etkinliklerden biri olan
tanımlama, alan bilgisinin ana bileşenlerinden biridir. Tanımlar; öğretim
yöntemleri, konuların sırası, hangi teoremlerin ve kanıtların ele alınacağı
gibi öğretmenlerin didaktik kararlarını da etkiler.
Matematik
eğitiminin en temel kavramlarından olan sayı kümelerinin doğru algılanması
matematiğin de anlaşılmasının ve kullanılmasının yolunu açar. İlk halkası doğal
sayılar olan sayı kümeleri doğal sayılardan gerçek sayılara kadar birbirlerine
ön şart ilişkisiyle bağlıdır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının bu kümeleri
doğru bilmeleri ve titiz bir şekilde tanımlayabilmeleri öğrencilerin sayı
sistemini doğru inşa edebilmeleri için önemlidir.
Bu
araştırma, öğretmen adaylarının alan ve pedagojik alan bilgilerini belirlemek
amacıyla yapılmış olan daha geniş bir tez çalışmasının parçasıdır. Her sınıf
düzeyinden 40’ar olmak üzere 160 ilköğretim matematik öğretmen adayına, sayılar
ve işlemler öğrenme alanı ile ilgili 14 kavramın (doğal sayı, asal sayı, mutlak
değer vs.) tanımlarını içeren açık uçlu bir ölçek uygulanmıştır. Bu çalışmada
‘doğal sayı’ tanımına ait yanıtlara yer verilmiştir. Tanımlar, Zazkis ve Leikin
(2008) tarafından oluşturulan çeşitli kriterler bağlamında incelenmiştir.
Araştırma
sonuçları, öğretmen adaylarının doğal sayıyı tanımlarken gerekli veya yeterli
şartlardan yoksun tanımlar yapabildiklerini göstermiştir. Uygun bazı tanımların
ise matematiksel dildeki özensizliği ve minimal olmaması gibi nedenlerle titiz
olmadığı görülmüştür. Tüm sonuçlar değerlendirildiğinde öğretmen eğitiminde
tanımların yapısına, rolüne ve eş değer ifadelerine odaklanmanın ve hepsinden
önce kavramlar üzerine düşünecek fırsatlar vermenin son derece önemli olduğu
söylenebilir.
Tübitak
2211-E
İlk yazarın doktora tezine desteklerinden dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz
2211-E
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2211-E |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)