Objective: This study was conducted to do an in-depth examination of nursing students’ perceptions of homosexual individuals.
Methods: A phenomenological research design was used in this qualitative study. The in-depth interview technique was used to collect data. The maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods, was used to determine study participants. The study group consisted of 16 students, including 8 females and 8 males. The content analysis method was used in data analysis. As a result, three main and four sub-themes were elicited from the study data.
Results: As a result of interviews, three main themes, namely "thoughts about a homosexual individual," "providing care for a homosexual individual," and "recommendations" were determined by the researchers.
Conclusion: In this study, it was concluded that nursing students had negative thoughts as well as positive thoughts toward homosexual individuals, but that they had a professional attitude toward providing care for homosexual individuals. In line with this result, it is recommended to provide training in the context of gender equality for nursing students.
Amaç: Bu çalışma, hemşire öğrencilerin eşcinsel bireylere yönelik algılarının derinlemesine incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma, kalitatif bir çalışma olup, fenomenoloji araştırması biçiminde desenlendirilmiştir. Veri toplama aracı olarak derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 8’i kadın, 8’i erkek, toplam 16 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizi, içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Veri analizi sonucu 4 alt tema, 3 ana tema oluşturulmuştur.
Bulgular: Yapılan görüşmeler sonucunda araştırmacılar tarafından “Eşcinsel bireye ilişkin düşünceler”, “eşcinsel bireye bakım verme” ve “öneriler” olmak üzere üç ana tema belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin eşcinsel bireylere yönelik olumlu düşüncelerinin yanı sıra olumsuz düşüncelerinin de olduğu, buna karşın eşcinsel bireylere bakım vermeye yönelik profesyonel bir tutum içerinde oldukları bulunmuştur. Bu sonuç doğrultusunda hemşirelik öğrencilerine yönelik olarak toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında eğitimler verilmesi önerilir.
Çalışma ile ilgili herhangi bir mali ya da diğer çıkar çatışması yoktur.
Çalışmayı maddi olarak destekleyen kişi ve kuruluşlar yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Services |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | July 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.