Research Article
BibTex RIS Cite

Tea Consumption Preference Motivations of University Students: The Case of Anadolu University

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 20 - 35, 09.01.2024

Abstract

Although tea has entered Turkish culture later, it has become an integral and important part of the culture. The consumption of tea, which ranks first when it comes to Turkish beverages, varies according to generations. It is noteworthy that tea consumption is decreasing especially among lower age groups, i.e. young people. The aim of this study is to investigate the tea consumption motivations of university students. Thus, the factors affecting the tea consumption preferences of university students will be determined. The research area is limited to the sample of Anadolu University. Quantitative data collection and analysis techniques were used in the research. The survey technique was used in data collection and the questionnaires were collected electronically between December 2022 and January 2023 through convenience sampling. A total of 410 questionnaires were evaluated. Descriptive statistics, t test and ANOVA were applied to the data obtained. As a result of the research, it was determined that the motivation of university students' tea consumption preference is economic factors and approval.

References

  • Alpar R., (2016), Spor Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik – Güvenirlik, Detay Yayıncılık, İstanbul
  • Asioli D., Næes T., Granli B. S., Almli V.S, (2014), Consumer preferences for iced coffee determined by conjoint analysis: an exploratory study with Norwegian consumers, Institute of Food Science and Technology, 49 (6) 1565-1571
  • Aykaç, G., Uzun, M. B., Özcelikay G. (2014). Her Yönüyle Çay “Camellia Sinensis”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 4(1), 1-5.
  • Bryan, J., Tuckey, M., Einöther, S. J., Garczarek, U., Garrick, A., & De Bruin, E. A. (2012). Relationships Between Tea And Other Beverage Consumption To Work Performance And Mood. Appetite, 58(1), 339-346.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri Analizi El Kitabı: Pegem Akademi, Ankara
  • Çalışır, G., Türkal, İ., Türten, B., Kütükoğlu, E., Özarslan, C. (2019). Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas, 7 (2), 54-87
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Deveci, F. G., Özbey, E., Eyvazzade, S., Ünal, S. (2016). Türkiye Pazarında Faaliyet Gösteren Çay Markalarının Konumlandırılması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (3) , 473-492
  • Dietz, C., & Dekker, M. (2017). Effect Of Green Tea Phytochemicals On Mood And Cognition. Current Pharmaceutical Design, 23(19), 2876-2905.
  • Dünya Sağlık Örgütü, (2015), World Report On Ageing And Health, WHO Press, Cenevre, İsviçre.
  • Einöther, S. J., & Martens, V. E. (2013). Acute Effects Of Tea Consumption On Attention And Mood. The American Journal Of Clinical Nutrition, 98(6), 1700S-1708S.
  • Erşahin, R. (2021). Bir Çay İçelim Mi? Sosyokültürel Açıdan Çay. Tourism and Recreation, 3 (1) , 55-65 https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/sayilarla-universitemiz/ogrenci-sayilari/2021-2022/2021-ekim
  • Ferrazzano, G. F., Amato, I., Ingenito, A., De Natale, A., Pollio, A. (2009). Anti-cariogenic Effects Of Polyphenols From Plant Stimulant Beverages (Cocoa, Coffee, Tea). Fitoterapia, 80(5), 255-262.
  • Gliner, J.A, Morgan, G.A, Leech, N.L, (2015) Uygulamada Araştırma Yöntemleri; Desen Analizi ve Bütünsel Yaklaşım çev. Selahattin Turan, Nobel Yayınevi, İstanbul.
  • Güneş, S. (2012). Türk Çay Kültürü ve Ürünleri. Milli Folklor, 24(94).
  • Gürsoy, D, (2018), Demlikten Süzülen Kültür Çay, Oğlak Yayınevi, İstanbul
  • Fao, (2022) International Tea Market: Market Situation, Prospects And Emerging İssues
  • Işkın, M. ve Sarıışık, M., (2017). Öğrencilerin Besin Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma,Türk Turizm Araştırmaları Dergisi,Cilt.1, Sayı.1, ss.33-42
  • Joanes, D. N., & Gill, C. A. (1998). Comparing Measures Of Sample Skewness And Kurtosis. Journal Of The Royal Statistical Society: Series D (The Statistician), 47(1), 183-189.
  • Kaempfer, E. Kaempfer's Japan: (1999) Tokugawa Culture Observed, University of Hawaii Press.
  • Kâhya, Z., & Zencir Çiftçi, E., (2022). Kahvecilik Nesillerinin Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies,
  • Kuzucu, K, (2003), Türkiye’de Çaycılığın Tarihsel Gelişimi Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi 8, İstanbul 2003, 75-96.
  • Mancini, E., Beglinger, C., Drewe, J., Zanchi, D., Lang, U. E., & Borgwardt, S. (2017). Green Tea Effects On Cognition, Mood And Human Brain Function: A Systematic Review. Phytomedicine, 34, 26-37.
  • Mendi, A. F. (2018). Türkiye Çay Endüstrisi: Sektörel ve Ampirik Bir Çalışma. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 4(2), 252-274.
  • Moskowitz H, Katz R, Krieger B, Cappuccio R., (2007), Consumer-driven development: coffee beverage mindsets for three commercial venues, Journal of Foodservice, 18 (1) 7-22
  • Sayılı I, M., & Gözener, B. (2013). Trabzon İli Of İlçesinde Ailelerin Çay Tüketim Durumu ve Alışkanlıkları. Electronic Journal Of Food Technologies, 8(2), 1-7.
  • Sharma, V. K., Bhattacharya, A., Kumar, A., & Sharma, H. K. (2007). Health Benefits Of Tea Consumption. Tropical Journal of Pharmaceutical Research, 6(3), 785-792.
  • Steptoe A, Pollard. T. M, Wardle J., (1995), Development of a Measure of the Motives Underlying the Selection of Food: the Food Choice Questionnaire, Appetite,, 25, 267–284
  • TÜİK Bitkisel Ürün Denge Tabloları, 2020-2021
  • Türk-iş, (2022), Açlık ve Yoksulluk Sınırı Raporu
  • Reimertz, S, (1998) Çayın Kültür Tarihi, Dost Yayınevi, Ankara
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2018). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. (5. Baskı). Ankara, Detay Yayıncılık
  • Ünsal A, (2020), İktidarların Sofrası, Everest Yayınları, İstanbul
  • Yerasimos, M, (2019), Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde Yemek Kültürü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S. ve Yılmaz, İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü, XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongre Kongre Kitabı.

Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 20 - 35, 09.01.2024

Abstract

Çay, her ne kadar Türk kültürüne sonradan girmiş olsa da kültürün ayrılmaz ve önemli bir parçası haline gelmiştir. Türk içecekleri dendiğinde ilk sıralarda yer alan çayın tüketimi kuşaklara göre farklılık göstermektedir. Özellikle düşük yaş grupları, yani gençler arasında çay tüketiminin azaldığı dikkati çekmektedir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin çay tüketim motivasyonlarını araştırmaktır. Böylece üniversite öğrencilerinin çay tüketim tercihlerini etkileyen unsurlar belirlenmiş olacaktır. Araştırma alanı Anadolu Üniversitesi örneği ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama ve analiz tekniklerinden faydalanılmıştır. Veri toplamada anket tekniğinden yararlanılmış olup, anketler elektronik ortamda Aralık 2022- Ocak 2023 tarihleri arasında kolayda örneklem yoluyla toplanmıştır. Toplamda 410 anket değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen verilere tanımlayıcı istatistikler, t testi ve ANOVA uygulanmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin çay tüketim tercih motivasyonunun ekonomik unsurlar ve onaylanma olduğu belirlenmiştir

References

  • Alpar R., (2016), Spor Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik – Güvenirlik, Detay Yayıncılık, İstanbul
  • Asioli D., Næes T., Granli B. S., Almli V.S, (2014), Consumer preferences for iced coffee determined by conjoint analysis: an exploratory study with Norwegian consumers, Institute of Food Science and Technology, 49 (6) 1565-1571
  • Aykaç, G., Uzun, M. B., Özcelikay G. (2014). Her Yönüyle Çay “Camellia Sinensis”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 4(1), 1-5.
  • Bryan, J., Tuckey, M., Einöther, S. J., Garczarek, U., Garrick, A., & De Bruin, E. A. (2012). Relationships Between Tea And Other Beverage Consumption To Work Performance And Mood. Appetite, 58(1), 339-346.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri Analizi El Kitabı: Pegem Akademi, Ankara
  • Çalışır, G., Türkal, İ., Türten, B., Kütükoğlu, E., Özarslan, C. (2019). Çay İçme Kültürünün Kişilerarası İletişime Katkısı. Mavi Atlas, 7 (2), 54-87
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Deveci, F. G., Özbey, E., Eyvazzade, S., Ünal, S. (2016). Türkiye Pazarında Faaliyet Gösteren Çay Markalarının Konumlandırılması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (3) , 473-492
  • Dietz, C., & Dekker, M. (2017). Effect Of Green Tea Phytochemicals On Mood And Cognition. Current Pharmaceutical Design, 23(19), 2876-2905.
  • Dünya Sağlık Örgütü, (2015), World Report On Ageing And Health, WHO Press, Cenevre, İsviçre.
  • Einöther, S. J., & Martens, V. E. (2013). Acute Effects Of Tea Consumption On Attention And Mood. The American Journal Of Clinical Nutrition, 98(6), 1700S-1708S.
  • Erşahin, R. (2021). Bir Çay İçelim Mi? Sosyokültürel Açıdan Çay. Tourism and Recreation, 3 (1) , 55-65 https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/sayilarla-universitemiz/ogrenci-sayilari/2021-2022/2021-ekim
  • Ferrazzano, G. F., Amato, I., Ingenito, A., De Natale, A., Pollio, A. (2009). Anti-cariogenic Effects Of Polyphenols From Plant Stimulant Beverages (Cocoa, Coffee, Tea). Fitoterapia, 80(5), 255-262.
  • Gliner, J.A, Morgan, G.A, Leech, N.L, (2015) Uygulamada Araştırma Yöntemleri; Desen Analizi ve Bütünsel Yaklaşım çev. Selahattin Turan, Nobel Yayınevi, İstanbul.
  • Güneş, S. (2012). Türk Çay Kültürü ve Ürünleri. Milli Folklor, 24(94).
  • Gürsoy, D, (2018), Demlikten Süzülen Kültür Çay, Oğlak Yayınevi, İstanbul
  • Fao, (2022) International Tea Market: Market Situation, Prospects And Emerging İssues
  • Işkın, M. ve Sarıışık, M., (2017). Öğrencilerin Besin Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma,Türk Turizm Araştırmaları Dergisi,Cilt.1, Sayı.1, ss.33-42
  • Joanes, D. N., & Gill, C. A. (1998). Comparing Measures Of Sample Skewness And Kurtosis. Journal Of The Royal Statistical Society: Series D (The Statistician), 47(1), 183-189.
  • Kaempfer, E. Kaempfer's Japan: (1999) Tokugawa Culture Observed, University of Hawaii Press.
  • Kâhya, Z., & Zencir Çiftçi, E., (2022). Kahvecilik Nesillerinin Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies,
  • Kuzucu, K, (2003), Türkiye’de Çaycılığın Tarihsel Gelişimi Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi 8, İstanbul 2003, 75-96.
  • Mancini, E., Beglinger, C., Drewe, J., Zanchi, D., Lang, U. E., & Borgwardt, S. (2017). Green Tea Effects On Cognition, Mood And Human Brain Function: A Systematic Review. Phytomedicine, 34, 26-37.
  • Mendi, A. F. (2018). Türkiye Çay Endüstrisi: Sektörel ve Ampirik Bir Çalışma. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 4(2), 252-274.
  • Moskowitz H, Katz R, Krieger B, Cappuccio R., (2007), Consumer-driven development: coffee beverage mindsets for three commercial venues, Journal of Foodservice, 18 (1) 7-22
  • Sayılı I, M., & Gözener, B. (2013). Trabzon İli Of İlçesinde Ailelerin Çay Tüketim Durumu ve Alışkanlıkları. Electronic Journal Of Food Technologies, 8(2), 1-7.
  • Sharma, V. K., Bhattacharya, A., Kumar, A., & Sharma, H. K. (2007). Health Benefits Of Tea Consumption. Tropical Journal of Pharmaceutical Research, 6(3), 785-792.
  • Steptoe A, Pollard. T. M, Wardle J., (1995), Development of a Measure of the Motives Underlying the Selection of Food: the Food Choice Questionnaire, Appetite,, 25, 267–284
  • TÜİK Bitkisel Ürün Denge Tabloları, 2020-2021
  • Türk-iş, (2022), Açlık ve Yoksulluk Sınırı Raporu
  • Reimertz, S, (1998) Çayın Kültür Tarihi, Dost Yayınevi, Ankara
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2018). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. (5. Baskı). Ankara, Detay Yayıncılık
  • Ünsal A, (2020), İktidarların Sofrası, Everest Yayınları, İstanbul
  • Yerasimos, M, (2019), Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde Yemek Kültürü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S. ve Yılmaz, İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü, XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongre Kongre Kitabı.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health Nutrition, Nutrition and Dietetics (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Samet Tandoğan 0009-0003-3080-7454

Ebru Zencir Çiftçi 0000-0001-6668-9961

Early Pub Date December 29, 2023
Publication Date January 9, 2024
Submission Date November 29, 2023
Acceptance Date December 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Tandoğan, H. S., & Zencir Çiftçi, E. (2024). Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim Ve Uygulama Dergisi, 2(2), 20-35.
AMA Tandoğan HS, Zencir Çiftçi E. Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği. ANAMEUD. January 2024;2(2):20-35.
Chicago Tandoğan, Hasan Samet, and Ebru Zencir Çiftçi. “Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği”. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim Ve Uygulama Dergisi 2, no. 2 (January 2024): 20-35.
EndNote Tandoğan HS, Zencir Çiftçi E (January 1, 2024) Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim ve Uygulama Dergisi 2 2 20–35.
IEEE H. S. Tandoğan and E. Zencir Çiftçi, “Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği”, ANAMEUD, vol. 2, no. 2, pp. 20–35, 2024.
ISNAD Tandoğan, Hasan Samet - Zencir Çiftçi, Ebru. “Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği”. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim ve Uygulama Dergisi 2/2 (January 2024), 20-35.
JAMA Tandoğan HS, Zencir Çiftçi E. Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği. ANAMEUD. 2024;2:20–35.
MLA Tandoğan, Hasan Samet and Ebru Zencir Çiftçi. “Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği”. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim Ve Uygulama Dergisi, vol. 2, no. 2, 2024, pp. 20-35.
Vancouver Tandoğan HS, Zencir Çiftçi E. Gençlerin Çay Tüketim Tercih Motivasyonları: Anadolu Üniversitesi Örneği. ANAMEUD. 2024;2(2):20-35.

Articles Published in Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP) are Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).

31919

Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP) provides immediate open-access to its content, reflecting its conviction in advancing global knowledge exchange. The opinions presented in the articles are the sole responsibility of their respective authors and do not present the views or opinions of Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP).

32067       32066