Research Article
BibTex RIS Cite

Sürdürülebilir Turizm Belgeli ve Sertifikalı Konaklama İşletmelerinin Tavsiye Edilmelerinde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Kayak Otelleri Örneği

Year 2024, Issue: 30, 180 - 195
https://doi.org/10.33404/anasay.1529332

Abstract

Dünya kaynaklarının bugünkü ve gelecekteki nesiller için korunabilmesi amacıyla turizm sektörüne önemli roller düşmekte olup sektörün gelişiminde ve devamlılığında sürdürülebilir turizm önemli bir görev üstlenmektedir. Bu doğrultuda Türkiye’de Küresel Sürdürülebilir Turizm Konseyi kriterlerine uyum sağlamak amacıyla "Sürdürülebilir Turizm Sertifikasyon Programı" başlatılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı sürdürülebilir turizm belgesi ve sertifikasına sahip otellerin tavsiye edilmesi üzerinde etkili faktörlerin tespit edilmesidir. Bu amaçla www.otelpuan.com web sitesi üzerinden birinci ve ikinci aşama belgeli ve üçüncü aşama sürdürülebilir turizm sertifikasına sahip toplam üç otele yönelik, 554 adet müşteri değerlendirmesi üzerinden ikili lojistik regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre müşterilerin otele yönelik yemek, oda, hizmet ve fiyat/performans kriterlerindeki puan artışının tavsiye etme olasılıklarını artırdığı belirlenmiştir. Ancak otelin sürdürülebilir turizm aşaması (birinci aşama/ikinci aşama/üçüncü aşama), değerlendirme yapılan yıl (2021/2022/2023/2024), otelde konaklama şekli (yalnız/aile ile/çift olarak/arkadaşlar ile) kriterlerinin anlamlı bir etkisi tespit edilememiştir

References

  • Akbulut Ö. ve Çapık C. (2022). Çok Değişkenli İstatistiksel Analizler İçin Örneklem Büyüklüğü, Journal of Nursology, 25(2): 111-116.
  • Akış, S. (1999). Sürdürülebilir Turizm ve Türkiye, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 10: 36-46.
  • Alkan, C. (2015). Sürdürülebilir Turizm: Alaçatı Destinasyonuna Yönelik Bir Uygulama, Journal of Yaşar University, 10(40): 6692-6710.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. 4.bs. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atay, Y. ve Dilek, S. (2013). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: IBIS Otel Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1): 203-219.
  • Atherton, T. (1993). Measuring Sustainable Tourism Development: Problems and Achievements, WTO 10th General Assembly, (30 September-9 October), Bali, Indonesia.
  • Başaran, T. ve Somuncu, M. (2021). Sürdürülebilir Destinasyon İçin Ziyaretçi Görüşlerinin Önemi: Assos Antik Kenti Örneği, Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 8(2): 31-45.
  • Berk, O.N. ve Celep, E. (2020). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Konya İli Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44: 267-285.
  • Beyhan, Ş.G. ve Ünügür, S.M. (2005). Çağdaş Gereksinmeler Bağlamında Sürdürülebilir Turizm ve Kimlik Modeli, İTÜ Dergisi, 4(2): 79-87.
  • Booking.com (2021). Sustainable Travel Report 2021. GSTC- Global Sustainable Tourism Council.
  • https://www.gstcouncil.org/booking-com-2021-sustainable-travel-report/ , Erişim: 19.05.2024
  • Booking.com (2023). Daha Sürdürülebilir Seyahati Birlikte Benimsemek.
  • https://partner.booking.com/tr/help/guides/guide-to-more-sustainable-hospitality, Erişim: 19.05.2024
  • Bramwell, B. ve Lane, B. (1993). Sustainable Tourism: An Evolving Global Approach, Journal of Sustainable Tourism, 1(1): 1–5.
  • Buluk Eşitti, B ve Bay, E. (2023). Sürdürülebilir Turizm Sertifikalı Konaklama İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin İncelenmesi: İstanbul Örneği, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(3): 590-603.
  • Cater, E. (1993). Ecotourism in the Third World: Problems For Sustainable Tourism Development. Tourism Management, 14(2), 85–90.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik Regresyon Analizi: Kavram ve Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3): 1357-1407.
  • Elkington, J. (1997). Cannibals with Forks, The Triple Bottom Line of the 21st Century Business, Capstone, Chichester
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., ve Anderson, R.E. (2014). Multivariate Data Analysis. 7. Baskı, Pearson Education.
  • Hardy, A.L.ve Beeton, R.J.S. (2009). Sustainable Tourism or Maintainable Tourism: Managing Resources for More Than Average Outcomes, Journal of Sustainable Tourism, 9(3): 168-192.
  • Harrison, D. (1996). Sustainability and Tourism: Reflections in a Muddy Pool. Insustainable Tourism in Islands and Small States: Issues and Policies, Vol. 1, ed. L. Briguglio, B. Archer, J. Jafari and G. Wall, 69-89. Londra: Cassell
  • Hysa, B., Karasek, A. ve Zdonek, I. (2021). Social Media Usage by Different Generations as a Tool for Sustainable Tourism Marketing in Society 5.0 Idea, Sustainability, 13(3): 2-27.
  • Farrell, B.H. (1999). Conventional or Sustainable Tourism? No Room for Choice, Tourism Management, 20(2): 189–191.
  • Kilipiri, E., Papaioannou, E. ve Kotzaivazoglou, I. (2023). Social Media and Influencer Marketing for Promoting Sustainable Tourism Destinations: The Instagram Case, Sustainability, 15(8): 2-18.
  • Lacher, R.G., Oh, C.O. ve Norman, W.C. (2012). Consumer Preference for Sustainable Tourism Certifications: A Choice Modeling Approach, 2012 TTRA International Conference
  • Lee, J.S., Hsu, L.T., Han, H. ve Kim, Y. (2010). Understanding How Consumers View Green Hotels: How a Hotel's Green Image can Influence Behavioural Intentions. Journal of Sustainable Tourism, 18(7): 901-914.
  • Mancı, A.R. ve Tengilimoğlu, E. (2021). TripAdvisor Ziyaretçi Yorumlarının İçerik Analizi: Göbeklitepe Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1525-1545.
  • Millar, M. ve Baloglu, S. (2008). Hotel Guests’ Preferences for Green Hotel Attributes, Hospitality Management, 5: 1-12.
  • Nguyen, L.V. (2024). OurSCARA: Awareness-Based Recommendation Services for Sustainable Tourism, World, 5(2): 471-482.
  • Özdamar, K. (2013) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Ankara: Nisan Kitabevi.
  • Özdemir Uçgun, G., ve Narcı, M.T. (2023). Konaklama İşletmelerindeki Sürdürülebilir Turizm Uygulamalarının Satın Alma Davranışına Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1595-1610.
  • Postma, A. (2014). Anticipating the Future of European Tourism, Stenden University of Applied Sciences, Leeuwarden, 290-305.
  • Rebollo F.V. ve Baidal, J.A.I. (2003) Measuring Sustainability in a Mass Tourist Destination: Pressures, Perceptions and Policy Responses in Torrevieja, Journal of Sustainable Tourism, 11(2): 181-203.
  • Savaşkan, Y. ve Haliloğlu, S. (2021). Ekolojik Turizm Çerçevesinde Acarlar Longozu’na Yönelik E-Yorumların Analizi, Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1): 6-20.
  • Sudhagar, D. P. (2018). An Analysis of Eco-Sensitive Hotel Guest Room Experience and its Impact on Room Selection Recommendation. International Journal of Knowledge Management in Tourism and Hospitality, 2(1): 1-11
  • Şenel, S. ve Alatlı, B. (2014). Lojistik Regresyon Analizinin Kullanıldığı Makaleler Üzerine Bir İnceleme, Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(1): 35-52.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, 6. Baskı, Boston: Pearson.
  • Topsakal, Y. (2019). Arslantepe Höyüğü TripAdvisor Çevrimiçi Yorumlarının İçerik Analizi ile İncelenmesi, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4): 753-764.
  • Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (2023). https://tga.gov.tr/guvenli-ve-surdurulebilir-turizm/surdurulebilir-turizm-programi/surdurulebilir-turizm-programi-hakkinda. Erişim Tarihi: 19.05.2024
  • Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (2023). https://cdn.tga.net.tr/tga-prod/document_pool/2024/1/25/Surdurulebilir-Turizm-Programi_01.10.2023-13e79520-40e8-47da-9f12-6d07b2cb5158.pdf. Erişim Tarihi: 19.05.2024
  • UNWTO (2001). The Concept of Sustainable Tourism. http://www.world-tourism.org/sustainable/concepts.htm. Erişim Tarihi: 23.04.2024
  • Uğuz, S. Ç. (2011). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Burhaniye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli, Marmara Coğrafya Dergisi, 24: 332-353.
  • Yıldız, A. (2014). Kurumsal Yönetim Endeksi ve Altman Z Skoruna Dayalı Lojistik Regresyon Yöntemiyle Şirketlerin Kredi Derecelendirmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3): 71-89.

EXAMINATION OF THE FACTORS AFFECTING THE RECOMMENDATION OF SUSTAINABLE TOURISM CERTIFIED AND CERTIFIED ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS: THE CASE OF SKI HOTELS

Year 2024, Issue: 30, 180 - 195
https://doi.org/10.33404/anasay.1529332

Abstract

In order to preserve the world's resources for current and future generations, the tourism sector also has significant roles to play. Sustainable tourism plays an important role in the development and continuity of the sector. In this context, the "Sustainable Tourism Certification Program" has been initiated in Turkey to comply with the Global Sustainable Tourism Council criteria. The aim of this research is to identify the factors that influence the recommendation of hotels with a sustainable tourism certification. For this purpose, a binary logistic regression analysis was conducted on 554 customer reviews for a total of three hotels with first and second-stage certification and third-stage sustainable tourism certification on the otelpuan.com website.. According to the analysis results, it was determined that an increase in customers' ratings for food, room, service, and price/performance criteria increased the likelihood of recommendation. However, the hotel's sustainable tourism stage (first stage/second stage/third stage), the year of review (2021/2022/2023/2024), the type of accommodation (alone/with family/as a couple/with friends) criteria did not have a significant impact.

References

  • Akbulut Ö. ve Çapık C. (2022). Çok Değişkenli İstatistiksel Analizler İçin Örneklem Büyüklüğü, Journal of Nursology, 25(2): 111-116.
  • Akış, S. (1999). Sürdürülebilir Turizm ve Türkiye, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 10: 36-46.
  • Alkan, C. (2015). Sürdürülebilir Turizm: Alaçatı Destinasyonuna Yönelik Bir Uygulama, Journal of Yaşar University, 10(40): 6692-6710.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. 4.bs. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atay, Y. ve Dilek, S. (2013). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: IBIS Otel Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1): 203-219.
  • Atherton, T. (1993). Measuring Sustainable Tourism Development: Problems and Achievements, WTO 10th General Assembly, (30 September-9 October), Bali, Indonesia.
  • Başaran, T. ve Somuncu, M. (2021). Sürdürülebilir Destinasyon İçin Ziyaretçi Görüşlerinin Önemi: Assos Antik Kenti Örneği, Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 8(2): 31-45.
  • Berk, O.N. ve Celep, E. (2020). Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Konya İli Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44: 267-285.
  • Beyhan, Ş.G. ve Ünügür, S.M. (2005). Çağdaş Gereksinmeler Bağlamında Sürdürülebilir Turizm ve Kimlik Modeli, İTÜ Dergisi, 4(2): 79-87.
  • Booking.com (2021). Sustainable Travel Report 2021. GSTC- Global Sustainable Tourism Council.
  • https://www.gstcouncil.org/booking-com-2021-sustainable-travel-report/ , Erişim: 19.05.2024
  • Booking.com (2023). Daha Sürdürülebilir Seyahati Birlikte Benimsemek.
  • https://partner.booking.com/tr/help/guides/guide-to-more-sustainable-hospitality, Erişim: 19.05.2024
  • Bramwell, B. ve Lane, B. (1993). Sustainable Tourism: An Evolving Global Approach, Journal of Sustainable Tourism, 1(1): 1–5.
  • Buluk Eşitti, B ve Bay, E. (2023). Sürdürülebilir Turizm Sertifikalı Konaklama İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin İncelenmesi: İstanbul Örneği, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(3): 590-603.
  • Cater, E. (1993). Ecotourism in the Third World: Problems For Sustainable Tourism Development. Tourism Management, 14(2), 85–90.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik Regresyon Analizi: Kavram ve Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3): 1357-1407.
  • Elkington, J. (1997). Cannibals with Forks, The Triple Bottom Line of the 21st Century Business, Capstone, Chichester
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., ve Anderson, R.E. (2014). Multivariate Data Analysis. 7. Baskı, Pearson Education.
  • Hardy, A.L.ve Beeton, R.J.S. (2009). Sustainable Tourism or Maintainable Tourism: Managing Resources for More Than Average Outcomes, Journal of Sustainable Tourism, 9(3): 168-192.
  • Harrison, D. (1996). Sustainability and Tourism: Reflections in a Muddy Pool. Insustainable Tourism in Islands and Small States: Issues and Policies, Vol. 1, ed. L. Briguglio, B. Archer, J. Jafari and G. Wall, 69-89. Londra: Cassell
  • Hysa, B., Karasek, A. ve Zdonek, I. (2021). Social Media Usage by Different Generations as a Tool for Sustainable Tourism Marketing in Society 5.0 Idea, Sustainability, 13(3): 2-27.
  • Farrell, B.H. (1999). Conventional or Sustainable Tourism? No Room for Choice, Tourism Management, 20(2): 189–191.
  • Kilipiri, E., Papaioannou, E. ve Kotzaivazoglou, I. (2023). Social Media and Influencer Marketing for Promoting Sustainable Tourism Destinations: The Instagram Case, Sustainability, 15(8): 2-18.
  • Lacher, R.G., Oh, C.O. ve Norman, W.C. (2012). Consumer Preference for Sustainable Tourism Certifications: A Choice Modeling Approach, 2012 TTRA International Conference
  • Lee, J.S., Hsu, L.T., Han, H. ve Kim, Y. (2010). Understanding How Consumers View Green Hotels: How a Hotel's Green Image can Influence Behavioural Intentions. Journal of Sustainable Tourism, 18(7): 901-914.
  • Mancı, A.R. ve Tengilimoğlu, E. (2021). TripAdvisor Ziyaretçi Yorumlarının İçerik Analizi: Göbeklitepe Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1525-1545.
  • Millar, M. ve Baloglu, S. (2008). Hotel Guests’ Preferences for Green Hotel Attributes, Hospitality Management, 5: 1-12.
  • Nguyen, L.V. (2024). OurSCARA: Awareness-Based Recommendation Services for Sustainable Tourism, World, 5(2): 471-482.
  • Özdamar, K. (2013) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Ankara: Nisan Kitabevi.
  • Özdemir Uçgun, G., ve Narcı, M.T. (2023). Konaklama İşletmelerindeki Sürdürülebilir Turizm Uygulamalarının Satın Alma Davranışına Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1595-1610.
  • Postma, A. (2014). Anticipating the Future of European Tourism, Stenden University of Applied Sciences, Leeuwarden, 290-305.
  • Rebollo F.V. ve Baidal, J.A.I. (2003) Measuring Sustainability in a Mass Tourist Destination: Pressures, Perceptions and Policy Responses in Torrevieja, Journal of Sustainable Tourism, 11(2): 181-203.
  • Savaşkan, Y. ve Haliloğlu, S. (2021). Ekolojik Turizm Çerçevesinde Acarlar Longozu’na Yönelik E-Yorumların Analizi, Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1): 6-20.
  • Sudhagar, D. P. (2018). An Analysis of Eco-Sensitive Hotel Guest Room Experience and its Impact on Room Selection Recommendation. International Journal of Knowledge Management in Tourism and Hospitality, 2(1): 1-11
  • Şenel, S. ve Alatlı, B. (2014). Lojistik Regresyon Analizinin Kullanıldığı Makaleler Üzerine Bir İnceleme, Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(1): 35-52.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, 6. Baskı, Boston: Pearson.
  • Topsakal, Y. (2019). Arslantepe Höyüğü TripAdvisor Çevrimiçi Yorumlarının İçerik Analizi ile İncelenmesi, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4): 753-764.
  • Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (2023). https://tga.gov.tr/guvenli-ve-surdurulebilir-turizm/surdurulebilir-turizm-programi/surdurulebilir-turizm-programi-hakkinda. Erişim Tarihi: 19.05.2024
  • Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (2023). https://cdn.tga.net.tr/tga-prod/document_pool/2024/1/25/Surdurulebilir-Turizm-Programi_01.10.2023-13e79520-40e8-47da-9f12-6d07b2cb5158.pdf. Erişim Tarihi: 19.05.2024
  • UNWTO (2001). The Concept of Sustainable Tourism. http://www.world-tourism.org/sustainable/concepts.htm. Erişim Tarihi: 23.04.2024
  • Uğuz, S. Ç. (2011). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Burhaniye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli, Marmara Coğrafya Dergisi, 24: 332-353.
  • Yıldız, A. (2014). Kurumsal Yönetim Endeksi ve Altman Z Skoruna Dayalı Lojistik Regresyon Yöntemiyle Şirketlerin Kredi Derecelendirmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3): 71-89.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Ecology, Sustainability and Energy, Recreation, Leisure and Tourism Geography
Journal Section MAKALELER
Authors

Özlem Şenel 0000-0003-4350-5300

Derya Şahin 0000-0002-5894-1554

Early Pub Date November 30, 2024
Publication Date
Submission Date August 7, 2024
Acceptance Date November 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 30

Cite

APA Şenel, Ö., & Şahin, D. (2024). Sürdürülebilir Turizm Belgeli ve Sertifikalı Konaklama İşletmelerinin Tavsiye Edilmelerinde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Kayak Otelleri Örneği. Anasay(30), 180-195. https://doi.org/10.33404/anasay.1529332