Bu çalışma, sürdürülebilirlik ve reklamcılık arasındaki ilişkiyi inceleyerek, reklam mesajlarına ilişkin geçmişten günümüze bilimsel alandaki gelişimini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bunun için sistematik bir bibliyometrik literatür taraması metodolojisi olan PRISMA 2020 Protokolü benimsenmiştir. SCOPUS veri tabanında indekslenen araştırmalardan elde edilen bulgular VOSViewer ile görselleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda sürdürülebilirlik kavramının 1970’lerden itibaren çalışmalarda kullanıldığını ancak sürdürülebilirlik ve reklamcılık üzerine araştırmaların 1990’lardan sonra başladığını ve sürdürülebilirlik, reklamcılık ve mesaj kavramları üzerine ise ilk 1998 yılında yayınların başladığı görülmüştür. 2018 sonrası akademik ilgide artış olduğu gözlemlense de ilk ele alındığı 1998 yılından beri 84 yayına ulaşılmış olması hala az sayıda çalışma olduğunu göstermiştir. Analizler sonucunda gelecekte yapılabilecek araştırmalara yönelik çıkarımlar sunulmuştur.
This study aims to reveal the scientific development of advertising messages from past to present by examining the relationship between sustainability and advertising. For this purpose, the PRISMA 2020 Protocol, a systematic bibliometric literature review methodology, was adopted. The findings obtained from the studies indexed in the SCOPUS database were visualized with VOSViewer. As a result of the research, it was seen that the concept of sustainability has been used in studies since the 1970s, but research on sustainability and advertising began after the 1990s, and the first publications on the concepts of sustainability, advertising and message began in 1998. Although an increase in academic interest was observed after 2018, the fact that 84 publications have been reached since 1998, when it was first addressed, shows that there are still few studies. As a result of the analyses, inferences for future research are presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | September 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 32 |