Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Kahvesi Tüketilen Mekânların Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Nevşehir Örneği

Year 2019, , 135 - 143, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.425801

Abstract

Dünyanın
pek çok yerinde üretilen ve farklı biçimlerde sunulan kahvenin kültür
hayatımızın zenginleşmesinde de önemli katkıları olduğu görülmektedir.
İşletmelerin rakiplerine göre farklılığını gösterebilmek için kahvenin
sunulduğu mekânlarda önemli rol oynamaktadır. Çalışmada Türk kahvesinin gelişim
süreci anlatılmış ve Nevşehir örneğinde Türk kahvesi tüketilen mekânların
seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Türk kahvesi tüketim amacı ve
tüketim alışkanlıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, Türk kahvesi
tüketen 409 kişi üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılmıştır. Belirlenen
beş faktörün algılanma düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılık
gösterip göstermediğini test etmek için yapılan tek yönlü varyans (MANOVA)
analizi sonucu tüketicilerin eğitim durumu, meslek ve gelirleri itibariyle
farklılıklar bulunmuştur. Yapılan t-Testi sonucunda ise tüketicilerin
cinsiyetleri itibariyle hizmet düzeyi ve fiziki ortam olarak adlandırılan
faktörlerin algılanmasında, medeni duruma göre ise fiziki ortam adlı faktörün
algılanmasında farklılık bulunmuştur.

References

  • Ahıska, M., & Yenal, Z. (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor?: Türkiye’de Hayat Tarzı Temsilleri 1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
  • Akarçay, E. (2012). Kâh Kahvehane Kâh Café: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı 2, 181-202
  • Akşit Aşık, N. (2017). Değişen Kahve Tüketim Alışkanlıkları ve Türk Kahvesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 310-325.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2007). Modern Pazarlama. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Aydın, A. G., & Bakır, Z. (2016). Tüketim Kültürü Bağlamında Bir Mekân Değerlendirmesi Olarak Kahve Kafelerin Üniversite Öğrencileri Tarafından Tüketimi. Journal of Strategic Research in SocialScience, 2(3), 59-84
  • Baykal Bekir, S. (1992). Peçevi Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bulduk, S., & Süren, T. (2007). Türk Mutfak Kültüründe Kahve. 299-309.
  • Büyükokutan, A. (2012). Muğla’daki kahve falına bakma geleneği üzerine bir değerlendirme. Folklor/Edebiyat, (71), 97-112.
  • Duvarcı, A. (2012). Kültürümüzde İstanbul Kahvehaneleri ve Halk Edebiyatına Katkıları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 8.
  • Fendal, D. (2012). Türkiye’deki Kahve ve Mutfak Kültürünün Dönüşümü Üzerinden Küreselleşme Sürecinde Küresel ve Yerel Kültürün Etkileşim ve Eklemlenişi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı 2, 147-180.
  • Heise, U. (2001). Kahve ve Kahvehane. (Çev. Mustafa Tüzel). Ankara: Dost Kitabevi.
  • İşat, C. (2007). Kahvenin Serüveni. Meşale, 2, 70-73.
  • Kahve (2018). Türkiye'nin kahve alışkanlıkları. (Erişim: 4.5.2018), http://www.kahve.gen.tr/news.php?id=549
  • Koç, B. (2017). Attitudes and Behaviors of Young Consumers About Instant Coffee Consumption. İktisadiyat, 1(1), 51-60
  • Kotler, P. (1974). Atmospherics as a Marketing Tool, Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Kurtuluş, K. (2006). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Özgen, Ö., & Karabacak, Z. İ. (2013). Tüketim Mekanlarının Dönüşümünde Görsel İletişimin Rolü: Küresel Kahve Dükkanları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (37) 120-149.
  • Topalakçı, S., & Yorgun, B. (2013). Akşamların En Vefalı Dostu: Kahve. (Erişim: 27/03/2017), http://www.banutopalakci.com/ayin-konusu/yorgun-aksamlarin-en-vefali-dostu-kahve
  • Ulusoy, K. (2011). Türk Toplum Hayatında Yaşatılan Kahve ve Kahvehane Kültürü (Bir Sözlü Kültür ve Sosyal Çevre Eğitimi Çalışması), Millî Folklor, 23(89), 159-169
  • Yaşar, A. (2005). Osmanlı Şehir Mekânları: Kahvehane Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3(6), 239.
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S., & Yılmaz, İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, Kongre Kitabı, 457-473.

Determination of Factors Affecting the Selection of Turkish Coffee Places: An Example of Nevsehir

Year 2019, , 135 - 143, 03.02.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.425801

Abstract

Coffee,
produced in many places in the world and presented in different forms, has also
made important contributions to the enrichment of our cultural life. It plays
an important role in the places where coffee is served in order to show the
difference between businesses and their competitors. Turkish coffee development
process has been explained in the study and determination of factors affecting
the selection of Turkish coffee in Nevsehir sample, Turkish coffee consumption
purpose and consumption habits have been determined. The research was conducted
by using survey technique on 409 people who consumed Turkish coffee. With the
analysis of one way variance (MANOVA) which was performed for testing whether 5
factors perception levels according to demographic variables, some significant
differences were found between the education status, professions and income of
consumers and their perceptions of these factors. As a result of the t-test,
there is a difference in the perception of the factors of service level and
physical environment according to the genders of the consumers and also there
is a difference in the perception of the physical environment according to the
marital status.  

References

  • Ahıska, M., & Yenal, Z. (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor?: Türkiye’de Hayat Tarzı Temsilleri 1980-2005. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
  • Akarçay, E. (2012). Kâh Kahvehane Kâh Café: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı 2, 181-202
  • Akşit Aşık, N. (2017). Değişen Kahve Tüketim Alışkanlıkları ve Türk Kahvesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 310-325.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2007). Modern Pazarlama. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Aydın, A. G., & Bakır, Z. (2016). Tüketim Kültürü Bağlamında Bir Mekân Değerlendirmesi Olarak Kahve Kafelerin Üniversite Öğrencileri Tarafından Tüketimi. Journal of Strategic Research in SocialScience, 2(3), 59-84
  • Baykal Bekir, S. (1992). Peçevi Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bulduk, S., & Süren, T. (2007). Türk Mutfak Kültüründe Kahve. 299-309.
  • Büyükokutan, A. (2012). Muğla’daki kahve falına bakma geleneği üzerine bir değerlendirme. Folklor/Edebiyat, (71), 97-112.
  • Duvarcı, A. (2012). Kültürümüzde İstanbul Kahvehaneleri ve Halk Edebiyatına Katkıları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 8.
  • Fendal, D. (2012). Türkiye’deki Kahve ve Mutfak Kültürünün Dönüşümü Üzerinden Küreselleşme Sürecinde Küresel ve Yerel Kültürün Etkileşim ve Eklemlenişi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı 2, 147-180.
  • Heise, U. (2001). Kahve ve Kahvehane. (Çev. Mustafa Tüzel). Ankara: Dost Kitabevi.
  • İşat, C. (2007). Kahvenin Serüveni. Meşale, 2, 70-73.
  • Kahve (2018). Türkiye'nin kahve alışkanlıkları. (Erişim: 4.5.2018), http://www.kahve.gen.tr/news.php?id=549
  • Koç, B. (2017). Attitudes and Behaviors of Young Consumers About Instant Coffee Consumption. İktisadiyat, 1(1), 51-60
  • Kotler, P. (1974). Atmospherics as a Marketing Tool, Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Kurtuluş, K. (2006). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Özgen, Ö., & Karabacak, Z. İ. (2013). Tüketim Mekanlarının Dönüşümünde Görsel İletişimin Rolü: Küresel Kahve Dükkanları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (37) 120-149.
  • Topalakçı, S., & Yorgun, B. (2013). Akşamların En Vefalı Dostu: Kahve. (Erişim: 27/03/2017), http://www.banutopalakci.com/ayin-konusu/yorgun-aksamlarin-en-vefali-dostu-kahve
  • Ulusoy, K. (2011). Türk Toplum Hayatında Yaşatılan Kahve ve Kahvehane Kültürü (Bir Sözlü Kültür ve Sosyal Çevre Eğitimi Çalışması), Millî Folklor, 23(89), 159-169
  • Yaşar, A. (2005). Osmanlı Şehir Mekânları: Kahvehane Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3(6), 239.
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S., & Yılmaz, İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, Kongre Kitabı, 457-473.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Neşe Acar 0000-0002-9830-1463

Ali Çakırbaş 0000-0002-7722-6003

Bülent Çizmeci 0000-0002-7722-6003

Publication Date February 3, 2019
Acceptance Date July 17, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Acar, N., Çakırbaş, A., & Çizmeci, B. (2019). Türk Kahvesi Tüketilen Mekânların Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Nevşehir Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 135-143. https://doi.org/10.18506/anemon.425801

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.