Dünyanın
pek çok yerinde üretilen ve farklı biçimlerde sunulan kahvenin kültür
hayatımızın zenginleşmesinde de önemli katkıları olduğu görülmektedir.
İşletmelerin rakiplerine göre farklılığını gösterebilmek için kahvenin
sunulduğu mekânlarda önemli rol oynamaktadır. Çalışmada Türk kahvesinin gelişim
süreci anlatılmış ve Nevşehir örneğinde Türk kahvesi tüketilen mekânların
seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Türk kahvesi tüketim amacı ve
tüketim alışkanlıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, Türk kahvesi
tüketen 409 kişi üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılmıştır. Belirlenen
beş faktörün algılanma düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılık
gösterip göstermediğini test etmek için yapılan tek yönlü varyans (MANOVA)
analizi sonucu tüketicilerin eğitim durumu, meslek ve gelirleri itibariyle
farklılıklar bulunmuştur. Yapılan t-Testi sonucunda ise tüketicilerin
cinsiyetleri itibariyle hizmet düzeyi ve fiziki ortam olarak adlandırılan
faktörlerin algılanmasında, medeni duruma göre ise fiziki ortam adlı faktörün
algılanmasında farklılık bulunmuştur.
Coffee,
produced in many places in the world and presented in different forms, has also
made important contributions to the enrichment of our cultural life. It plays
an important role in the places where coffee is served in order to show the
difference between businesses and their competitors. Turkish coffee development
process has been explained in the study and determination of factors affecting
the selection of Turkish coffee in Nevsehir sample, Turkish coffee consumption
purpose and consumption habits have been determined. The research was conducted
by using survey technique on 409 people who consumed Turkish coffee. With the
analysis of one way variance (MANOVA) which was performed for testing whether 5
factors perception levels according to demographic variables, some significant
differences were found between the education status, professions and income of
consumers and their perceptions of these factors. As a result of the t-test,
there is a difference in the perception of the factors of service level and
physical environment according to the genders of the consumers and also there
is a difference in the perception of the physical environment according to the
marital status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2019 |
Acceptance Date | July 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.