Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Death Anxiety Felt in Consumers During the Pandemic Process According to Demographic Factors

Year 2021, , 33 - 43, 29.03.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.803164

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic experienced all over the world, societies are financially and morally anxious. It is thought that the moral risks perceived by consumers during the pandemic process can change their attitudes and behavior. The purpose of this research is to adapt the "Death Anxiety Scale" developed by Tomas-Sabao, Gomez-Benito and Limonero to the pandemic process and evaluate it in terms of consumer groups.The sample of the study is composed of 386 consumers who live in Turkey and indicate that they do not leave the house unless they are obliged to go through the COVID-19 pandemic process, so who are in quarantine. The data of the study were collected through an online survey in March-April 2020. When the results were examined, significant differences were determined in terms of gender, age, income and education level in the dimensions of external death anxiety, acceptance of death, thoughts about death and inevitability of death.

References

  • Alderfer C.P. (1969). An Empirical Test of a New Theory of Human Needs. Organizational Behavior and Human Performance, 4: 142-175.
  • Balta, Ş. N. (2020). Genç yetişkin bireylerin bilişsel esneklik düzeylerinin, ölüm kaygısı düzeyleri ve mutluluk düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Gelişim Üniversitesi.
  • Baruönü, F, Ö. (2020). Covid-19 ve Türkiye’de Kısa Vadeli Tüketici Davranışına Yansıması. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 152-168.
  • Birimoğlu-Okuyan, C., Bilgili, N., & Mutlu, A. (2020). Factors affecting nursing students' intention to work as a geriatric nurse with older adults in Turkey: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 95, 104563.
  • Coker, R. J., Hunter, B. M., Rudge, J. W., Liverani, M., & Hanvoravongchai, P. (2011). Emerging Infectious Diseases in Southeast Asia: Regional Challenges to Control. Health in Southeast Asia 3 377(1). 599-609.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis. 2nd Edn. New Jersey: Hillsdale,
  • Çavmak, D., Çavmak, Ş., & Söyler, S. (2020). A cross-sectional examination of the effects of Covid-19 on Turkish community: An integrated perspective of social, economic and public health issues. Management in Health, 24(2). 8-13.
  • Çınar, İ. (2014). Ölüm Kaygısı ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 89-104.
  • Danışmaz, A.T., (2020). COVID-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9 (2), s.83-90.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPPS'le Veri Analizi 5.Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Dündar, A. (2020). Ölüm kaygısının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Soğuk savaş döneminde ABD toplumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Elavarasan, R.M. ve Pugazhendhi, R., (2020), Restructured society and environment: A review on potential technological strategies to control the COVID-19 pandemic, Science of The Total Environment 725, 138858, s.1-18.
  • Erciş, A., Kotan, G. & Türk, B. (2016). Ölüm Kaygısının Tüketici Tutumları Üzerindeki Etkileri. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 23(1). 107-134.
  • Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Goddard, E., (2020). The impact of COVID‐19 on food retail and food service in Canada: Preliminary assessment. Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, s.1-5.
  • Greger, M. (2007). The Human/Animal Interface: Emergence and Resurgence of Zoonotic Infectious Diseases. Critical Reviews in Microbiology, 33(4), 243–299.
  • He, H., & Harris, L., (2020). The Impact of Covid-19 Pandemic on Corporate Social Responsibility and Marketing Philosophy. Journal of Business Research 116, 176- 182.
  • Huang, C. C., Wang, Y. M., Wu, T. W., & Wang, P. A. (2013). An Empirical Analysis of the Antecedents And Performance Consequences of Using The Moodle Platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2), 217.
  • İnce, M. & Tor-Kadıoğlu, C . (2020). Tüketicilerin COVID-19 (Korona) virüsüyle artan stoklama isteğinin online satın alma davranışına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (29), 126-156.
  • Knotek, E.S., Schoenle, R., Dietrich, A., Kuester, K., Müller, G., Myrseth, K.O.R., & Weber, M., (2020). Consumers and COVID-19: A real-time survey. Economic Commentary, (08), 1-6.
  • Ladikli, N., Bahadır, E., Yumuşak, F. N., Akkuzu, H., Karaman, G., & Türkkan, Z. (2020). Covid-19 korkusu ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Journal of Social Science, 3(2), 71-80.
  • Larson, L. R., & Shin, H. (2018). Fear during natural disaster: ıts impact on perceptions of shopping convenience and shopping behavior. Services Marketing Quarterly, 39(4), 293-309.
  • Mandel, N. & Smeesters, D. (2008). The sweet escape: effects of mortality salience on consumption quantities for high-and low-self-esteem consumers. Journal of Consumer Research, 35(2), 309-323.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Nguyen, H.V., Tran, H.X., Van Huy, L., Nguyen, X.N., Do, M.T., ve Nguyen, N, (2020). Online book shopping in vietnam: the ımpact of the COVID-19 pandemic situation, Publishing Research Quarterly, s.1-9.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. 2nd edition New York.: McGraw-Hill.
  • Nunnualy, J.C., & Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. 3rd edition. New York: McGraw-Hill.
  • Pett, M.A., Lackey, N.R., & Sullivan, J. (2003). Making sense of factor analysis: the use of factor analysis for ınstrument development in healthcare research. SAGE. Publications, Thousand Oaks.
  • Richards, T.J. ve Rickard, B., (2020), “COVID‐19 impact on fruit and vegetable markets”, Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, s.1-6
  • Rio-Chanona, R.M, Mealy P., Pichler A, Lafond, F. & Farmer D.F. (2020). Supply and demand shocks in the covıd-19 pandemic: an ındustry and occupation perspective. COVID Economics Vetted and Real-Time Papers, Centre for Economic Policy Research Press. 6: 65-103.
  • Stanciu, S., Radu, R.I., Sapira, V., ve Dumitrache, B., (2020). Consumer behavior in crisis situations- research on the effects of COVID-19 in Romania, Annals of Dunarea de Jos University of Galati, s.5-13
  • Temel, K. & Ertin, H. (2020). 1918 grip pandemisi kıssasından COVID-19 pandemisine hisseler. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, Cilt 25, (1). 63-78.
  • Tomás-Sábado, J. & Gómez-Benito, J. (2005). Construction and Validation of the Death Anxiety Inventory (DAI). European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 108.
  • Tomás-Sábado, J., Gómez-Benito, J., & Limonero, J. T. (2005). The Death Anxiety Inventory: A Revision. Psychological Reports Journal, 97(3), 793-796.
  • Urien, B. & Kilbourne, W. (2008). On the Role of Materialism in the Relationship Between Death Anxiety and Quality of Life. ACR North American Advances. 35(1), 409-415.
  • Wen, J., Kozak, M., Yang, S., ve Liu, F., (2020). COVID-19: Potential effects on Chinese citizens’ lifestyle and travel. Tourism Review
  • Wu, T., Perrings, C., Kinzig, A., Collins, J. P., Minteer, B. A., & Daszak, P. (2017). Economic growth, urbanization, globalization, and the risks of emerging infectious diseases in China: A Review. Ambio Journal, 46(1), 18–29.
  • Yurtsever, U. (2019). Ölüm kaygısının tüketicilerin sigorta tercihlerine etkisi: Kuşaklar arası bir karşılaştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.

Pandemi Sürecinde Tüketicilerde Hissedilen Ölüm Kaygısının Demografik Faktörlere Göre Değerlendirilmesi

Year 2021, , 33 - 43, 29.03.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.803164

Abstract

Tüm dünyada yaşanan COVID-19 pandemisi nedeniyle toplumlar, maddi ve manevi anlamda kaygılıdır. Tüketicilerin pandemi sürecinde algıladığı manevi risklerin, tutum ve davranışlarını değiştirebileceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, Tomas-Sabao, Gomez-Benito ve Limonero tarafından geliştirilmiş olan "Ölüm Kaygısı Ölçeği’ni pandemi sürecine uyarlayarak tüketici grupları bakımından değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de yaşayan, COVID-19 pandemi sürecinde mecbur kalmadıkça evden çıkmadığını belirten, yani karantinada kalan 386 tüketici oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Mart-Nisan 2020 tarihinde çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde; dışsal ölüm kaygısı, ölümün kabulü, ölüme ilişkin düşünceler ve ölümün kaçınılmazlığı boyutlarında; cinsiyet, yaş, gelir ve eğitim durumu bakımından anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Alderfer C.P. (1969). An Empirical Test of a New Theory of Human Needs. Organizational Behavior and Human Performance, 4: 142-175.
  • Balta, Ş. N. (2020). Genç yetişkin bireylerin bilişsel esneklik düzeylerinin, ölüm kaygısı düzeyleri ve mutluluk düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Gelişim Üniversitesi.
  • Baruönü, F, Ö. (2020). Covid-19 ve Türkiye’de Kısa Vadeli Tüketici Davranışına Yansıması. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 152-168.
  • Birimoğlu-Okuyan, C., Bilgili, N., & Mutlu, A. (2020). Factors affecting nursing students' intention to work as a geriatric nurse with older adults in Turkey: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 95, 104563.
  • Coker, R. J., Hunter, B. M., Rudge, J. W., Liverani, M., & Hanvoravongchai, P. (2011). Emerging Infectious Diseases in Southeast Asia: Regional Challenges to Control. Health in Southeast Asia 3 377(1). 599-609.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis. 2nd Edn. New Jersey: Hillsdale,
  • Çavmak, D., Çavmak, Ş., & Söyler, S. (2020). A cross-sectional examination of the effects of Covid-19 on Turkish community: An integrated perspective of social, economic and public health issues. Management in Health, 24(2). 8-13.
  • Çınar, İ. (2014). Ölüm Kaygısı ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 89-104.
  • Danışmaz, A.T., (2020). COVID-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9 (2), s.83-90.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPPS'le Veri Analizi 5.Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Dündar, A. (2020). Ölüm kaygısının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Soğuk savaş döneminde ABD toplumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Elavarasan, R.M. ve Pugazhendhi, R., (2020), Restructured society and environment: A review on potential technological strategies to control the COVID-19 pandemic, Science of The Total Environment 725, 138858, s.1-18.
  • Erciş, A., Kotan, G. & Türk, B. (2016). Ölüm Kaygısının Tüketici Tutumları Üzerindeki Etkileri. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 23(1). 107-134.
  • Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Goddard, E., (2020). The impact of COVID‐19 on food retail and food service in Canada: Preliminary assessment. Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, s.1-5.
  • Greger, M. (2007). The Human/Animal Interface: Emergence and Resurgence of Zoonotic Infectious Diseases. Critical Reviews in Microbiology, 33(4), 243–299.
  • He, H., & Harris, L., (2020). The Impact of Covid-19 Pandemic on Corporate Social Responsibility and Marketing Philosophy. Journal of Business Research 116, 176- 182.
  • Huang, C. C., Wang, Y. M., Wu, T. W., & Wang, P. A. (2013). An Empirical Analysis of the Antecedents And Performance Consequences of Using The Moodle Platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2), 217.
  • İnce, M. & Tor-Kadıoğlu, C . (2020). Tüketicilerin COVID-19 (Korona) virüsüyle artan stoklama isteğinin online satın alma davranışına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (29), 126-156.
  • Knotek, E.S., Schoenle, R., Dietrich, A., Kuester, K., Müller, G., Myrseth, K.O.R., & Weber, M., (2020). Consumers and COVID-19: A real-time survey. Economic Commentary, (08), 1-6.
  • Ladikli, N., Bahadır, E., Yumuşak, F. N., Akkuzu, H., Karaman, G., & Türkkan, Z. (2020). Covid-19 korkusu ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Journal of Social Science, 3(2), 71-80.
  • Larson, L. R., & Shin, H. (2018). Fear during natural disaster: ıts impact on perceptions of shopping convenience and shopping behavior. Services Marketing Quarterly, 39(4), 293-309.
  • Mandel, N. & Smeesters, D. (2008). The sweet escape: effects of mortality salience on consumption quantities for high-and low-self-esteem consumers. Journal of Consumer Research, 35(2), 309-323.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Nguyen, H.V., Tran, H.X., Van Huy, L., Nguyen, X.N., Do, M.T., ve Nguyen, N, (2020). Online book shopping in vietnam: the ımpact of the COVID-19 pandemic situation, Publishing Research Quarterly, s.1-9.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. 2nd edition New York.: McGraw-Hill.
  • Nunnualy, J.C., & Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. 3rd edition. New York: McGraw-Hill.
  • Pett, M.A., Lackey, N.R., & Sullivan, J. (2003). Making sense of factor analysis: the use of factor analysis for ınstrument development in healthcare research. SAGE. Publications, Thousand Oaks.
  • Richards, T.J. ve Rickard, B., (2020), “COVID‐19 impact on fruit and vegetable markets”, Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, s.1-6
  • Rio-Chanona, R.M, Mealy P., Pichler A, Lafond, F. & Farmer D.F. (2020). Supply and demand shocks in the covıd-19 pandemic: an ındustry and occupation perspective. COVID Economics Vetted and Real-Time Papers, Centre for Economic Policy Research Press. 6: 65-103.
  • Stanciu, S., Radu, R.I., Sapira, V., ve Dumitrache, B., (2020). Consumer behavior in crisis situations- research on the effects of COVID-19 in Romania, Annals of Dunarea de Jos University of Galati, s.5-13
  • Temel, K. & Ertin, H. (2020). 1918 grip pandemisi kıssasından COVID-19 pandemisine hisseler. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, Cilt 25, (1). 63-78.
  • Tomás-Sábado, J. & Gómez-Benito, J. (2005). Construction and Validation of the Death Anxiety Inventory (DAI). European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 108.
  • Tomás-Sábado, J., Gómez-Benito, J., & Limonero, J. T. (2005). The Death Anxiety Inventory: A Revision. Psychological Reports Journal, 97(3), 793-796.
  • Urien, B. & Kilbourne, W. (2008). On the Role of Materialism in the Relationship Between Death Anxiety and Quality of Life. ACR North American Advances. 35(1), 409-415.
  • Wen, J., Kozak, M., Yang, S., ve Liu, F., (2020). COVID-19: Potential effects on Chinese citizens’ lifestyle and travel. Tourism Review
  • Wu, T., Perrings, C., Kinzig, A., Collins, J. P., Minteer, B. A., & Daszak, P. (2017). Economic growth, urbanization, globalization, and the risks of emerging infectious diseases in China: A Review. Ambio Journal, 46(1), 18–29.
  • Yurtsever, U. (2019). Ölüm kaygısının tüketicilerin sigorta tercihlerine etkisi: Kuşaklar arası bir karşılaştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Cansu Tor-kadıoğlu 0000-0003-1663-9282

Mehmet İnce 0000-0002-0574-0361

Publication Date March 29, 2021
Acceptance Date February 1, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Tor-kadıoğlu, C., & İnce, M. (2021). Pandemi Sürecinde Tüketicilerde Hissedilen Ölüm Kaygısının Demografik Faktörlere Göre Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(Toplum & Siyaset), 33-43. https://doi.org/10.18506/anemon.803164

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.