BibTex RIS Cite

Duygusal Bulaşma Ölçeği'nin Türkçe Formu’nun Geçerlik ve Güvenirliği

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 97 - 104, 14.08.2015
https://doi.org/10.18506/anemon.28290

Abstract

Bu araştırmanın amacı Duygusal Bulaşma Ölçeği'ni (Doherty, 1997) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırma, yaşları 18 ile 26 arasında değişen 294 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin 143’ü erkek, 151’i kadındır. Yapı geçerliği için uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 15 maddesinin orijinal formuna uygun olarak tek boyutta uyum verdiği bulunmuştur (x²= 297.28, sd= 88, RMSEA= .089, CFI= .83, GFI= .88, AGFI= .84, SRMR= .084). Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .75 olarak bulunmuştur. Ölçeğin düzeltilmiş madde toplam korelasyonları .27 ile .51 arasında sıralanmaktadır. Bu sonuçlara göre Duygusal Bulaşma Ölçeği'nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Duygusal Bulaşma, Geçerlik, Güvenirlik, Doğrulayıcı Faktör Analizi

References

  • Barsade, S. G. (2002), “The ripple effect: Emotional contagion and its influence on group behavior”, Administrative Science Quarterly, 47, 644-675
  • Cardena, E., Terhune, D., Lööf, A., ve Buratti, S. (2009), “Hypnotic experience is rela-ted to emotional contagion”, International Journal of Clinical and Experimen-tal Hypnosis, 57, 33-46.
  • Coplan, A. (2006), “Catching characters’ emotions: Emotional contagion responses to narrative fiction film”, Film Studies, 8, 26-38.
  • Doherty, R. W. (1997), “The Emotional Contagion Scale: A measure of individual dif-ferences”, Journal of Nonverbal Behavior, 21, 131-154.
  • Doherty, R. W., Orimoto, L., Singelis, T. M., Hebb, J., ve Hatfield, E. (1995), “Emotional contagion: Gender and occupational differences”, Women's Psychology Quar-terly, 18, 355-371.
  • Goleman, D., (2002), Duygusal zeka (Neden IQ’ dan daha önemlidir?), (Çev. Banu Seçkin Yücel), İstanbul: Varlık /Bilim.
  • Enç, M. (1990), Ruh bilim terimleri sözlüğü, Ankara: Karatepe.
  • Hancock, J. T., Gee, K., Cicaccio, K., ve Lin, J. M. H. (2008), I’m sad you’re sad: Emo-tional contagion in CMC, In Proceedings of the 2008 ACM conference on Com-puter supported cooperative work (pp. 295-298). ACM
  • Hatfield, E., Cacioppo, J. T., ve Rapson, R. (1992), Primitive emotional contagion. In M.S. Clark (Ed.), Emotion and social behavior. Review of personality and so-cial psychology, 14, 151–177, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hatfield, E., Cacioppo, J., ve Rapson, R. L. (1994), Emotional contagion, New York: Cambridge University Press.
  • Hu, L. T., ve Bentler, P. M. (1999), “Cutoff criteria for fit indexes in covariance structu-ral analy¬sis: Conventional criteria versus new alternatives”, Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., ve Sorbom, D. (1996), LISREL 8 reference guide, Lincolnwood, IL: Scien¬tific Software International.
  • Kervancı, F. (2008), Büro çalışanlarının duygu yönetimi yeterlilik düzeylerinin gelişti-rilmesinde duygu yönetimi eğitimi programının etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kevrekidis, P., Skapinakis, P., Damigos, D., ve Mavreas, V. (2008), “Adaptation of the Emotional Contagion Scale (ECS) and gender differences within the Greek cul-tural context”, Annuals of General Psychiatry, 7(14), 1-6.
  • Özdamar, K. (2004), Paket programlar ile istatistik veri analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstan¬bul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007), Using multivariate statistics, Boston: Allyn and Bacon.
  • Tarhan, N. (2009), Duyguların dili, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tekin B. M., (2006), Resim-iş eğitimi öğrencilerinde duygusal zeka ve yaratıcılık ilişki-leri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Wild, B., Erb, M., ve Bartels, M. (2001), “Are emotions contagious? Evoked emotions while viewing emotionally expressive faces: Quality, quantity, time course and gender differences”, Psychiatry Research, 109-124.
  • Wispe, L. (1991), The psychology of sympathy, New York: Plenum Press.
Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 97 - 104, 14.08.2015
https://doi.org/10.18506/anemon.28290

Abstract

References

  • Barsade, S. G. (2002), “The ripple effect: Emotional contagion and its influence on group behavior”, Administrative Science Quarterly, 47, 644-675
  • Cardena, E., Terhune, D., Lööf, A., ve Buratti, S. (2009), “Hypnotic experience is rela-ted to emotional contagion”, International Journal of Clinical and Experimen-tal Hypnosis, 57, 33-46.
  • Coplan, A. (2006), “Catching characters’ emotions: Emotional contagion responses to narrative fiction film”, Film Studies, 8, 26-38.
  • Doherty, R. W. (1997), “The Emotional Contagion Scale: A measure of individual dif-ferences”, Journal of Nonverbal Behavior, 21, 131-154.
  • Doherty, R. W., Orimoto, L., Singelis, T. M., Hebb, J., ve Hatfield, E. (1995), “Emotional contagion: Gender and occupational differences”, Women's Psychology Quar-terly, 18, 355-371.
  • Goleman, D., (2002), Duygusal zeka (Neden IQ’ dan daha önemlidir?), (Çev. Banu Seçkin Yücel), İstanbul: Varlık /Bilim.
  • Enç, M. (1990), Ruh bilim terimleri sözlüğü, Ankara: Karatepe.
  • Hancock, J. T., Gee, K., Cicaccio, K., ve Lin, J. M. H. (2008), I’m sad you’re sad: Emo-tional contagion in CMC, In Proceedings of the 2008 ACM conference on Com-puter supported cooperative work (pp. 295-298). ACM
  • Hatfield, E., Cacioppo, J. T., ve Rapson, R. (1992), Primitive emotional contagion. In M.S. Clark (Ed.), Emotion and social behavior. Review of personality and so-cial psychology, 14, 151–177, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hatfield, E., Cacioppo, J., ve Rapson, R. L. (1994), Emotional contagion, New York: Cambridge University Press.
  • Hu, L. T., ve Bentler, P. M. (1999), “Cutoff criteria for fit indexes in covariance structu-ral analy¬sis: Conventional criteria versus new alternatives”, Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., ve Sorbom, D. (1996), LISREL 8 reference guide, Lincolnwood, IL: Scien¬tific Software International.
  • Kervancı, F. (2008), Büro çalışanlarının duygu yönetimi yeterlilik düzeylerinin gelişti-rilmesinde duygu yönetimi eğitimi programının etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kevrekidis, P., Skapinakis, P., Damigos, D., ve Mavreas, V. (2008), “Adaptation of the Emotional Contagion Scale (ECS) and gender differences within the Greek cul-tural context”, Annuals of General Psychiatry, 7(14), 1-6.
  • Özdamar, K. (2004), Paket programlar ile istatistik veri analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstan¬bul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007), Using multivariate statistics, Boston: Allyn and Bacon.
  • Tarhan, N. (2009), Duyguların dili, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tekin B. M., (2006), Resim-iş eğitimi öğrencilerinde duygusal zeka ve yaratıcılık ilişki-leri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Wild, B., Erb, M., ve Bartels, M. (2001), “Are emotions contagious? Evoked emotions while viewing emotionally expressive faces: Quality, quantity, time course and gender differences”, Psychiatry Research, 109-124.
  • Wispe, L. (1991), The psychology of sympathy, New York: Plenum Press.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Akın

Recep Uysal

Ümran Akın This is me

Publication Date August 14, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Akın, A., Uysal, R., & Akın, Ü. (2015). Duygusal Bulaşma Ölçeği’nin Türkçe Formu’nun Geçerlik ve Güvenirliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 97-104. https://doi.org/10.18506/anemon.28290

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.