Research Article
BibTex RIS Cite

Values in Curricula: A Case of Life Science Course

Year 2018, Volume: 6 Issue: 5, 725 - 733, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.394551

Abstract

Considering
that one of the main objectives of the Life Science lesson which is being
taught in the first three years of primary school is to acquire positive
personality traits, the importance of this lesson is increasing. When assessed
in this respect, it is necessary to know how much the curricula provide for the
values. This study was conducted to determine the extent to which values /
value expressions take place in the curricula of life science lessons from 1926
to the present day. The study was carried out using qualitative research and
case study design was used. All life sciences curricula have been accessed
printed or from the Board of Education web site. Whether or not the values are
included in the program items and how it takes place are examined. As a result
of the examinations, the results were achieved as the value expressions were
made openly in the last three programs, 2018, 2017 and 2015, in which all
programs included certain values.   

References

  • Adeyemi, M. B., Moumakwa, T. V., & Adeyemi, D. A. (2009). Teaching character education across the curriculum and the role of stakeholders at the junior secondary level in Botswana. Studi Home Comm Sci, 3(2), 97–105.
  • Agboola, A., & Tsai, K. C. (2012). Bring Character Education into Classroom. European journal of educational research, 1(2), 163–170.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Bacanlı, H. (2017). Değer bilinçlendirme yaklaşımı. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi.
  • Balcı, F. A., & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Burton, L. H. (1998). An Explicit or Implicit Curriculum: Which Is Better for Young Children?. Presented in 22nd World Congress of the Organisation Mondiale Pour l’EducationPrescholarie, Copenhagen.
  • Curriculum Development Council. (2001). Learning to Learn - The Way Forward in Curriculum.
  • Çekin, A. (2012). Değer açısından ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi kazanımları: Bir içerik analizi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12(2).
  • Demir, K., & Demirhan İşcan, C. (2007). Hayat Bilgisi Dersinde Değerler ve Değerler Eğitimi. Sunulan 1. Ulusal İlköğretim Kongresi.
  • DeNobile, J., & Hogan, E. (2014). Values education: what, how, why and what next? Curriculum & Leadership Journal, 12(1).
  • Ekşi, H. (2004). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79–96.
  • Flay, B. R., & Allred, C. G. (2010). The Positive Action Program: Improving academics, behavior, and character by teaching comprehensive skills for successful learning and living. Içinde International research handbook on values education and student wellbeing (ss. 471–501). Springer.
  • Gömleksiz, M. N., & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95–134.
  • Güven, S. (2013). İlköğretim ders programlarının öğrenciye kazandırılması hedeflenen değerler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013(14). https://doi.org/10.14520/adyusbd.624
  • Inlay, L. (2003). Values: The Implicit Curriculum. Educational Leadership, 60(6), 69–71.
  • Jacobs, D. T., & Jacobs-Spencer, J. (2001). Teaching virtues: Building character across the curriculum. Scarecrow Press.
  • Kabapınar, Y. (2007). 1998 ve 2004 öğretim programlarına göre yazılmış hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarında sosyal olay ve değerlerin sunumu: işlev ve nitelik açısından farklı bir noktaya geldik mi?. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(25), 109-127.
  • Kaymakcan, R., & Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 29–55.
  • Keskin, S. C., & Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) Sosyal Bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 69–92.
  • Keskin, Y. (2012). İlköğretim programlarındaki bazı ortak değerlerin kazanılma düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılması (samsun ili örneği). The Journal of Academic Social Science Studies, 8(5). https://doi.org/10.9761/jasss_352
  • Kültür Bakanlığı. (1937). Kültür Bakanlığı Dergisi (C. 1–20-1).
  • Lewis, S. V., Robinson, E. H., & Hays, B. G. (2011). Implementing an Authentic Character Education Curriculum. Childhood Education, 87(4), 227–231. https://doi.org/10.1080/00094056.2011.10523183
  • Lickona, T. (1996). Teaching Respect and Responsibility. Reclaiming Children and Youth: Journal of Emotional and Behavioral Problems, 5(3), 143–151.
  • Lickona, T. (2004). Character Matters How to Help Our Children Develop Good Judgment, Integrity, and Other Essential Virtues. Touchstone Books.
  • Lickona, T. (2009). Educating for character how our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books. Tarihinde adresinden erişildi
  • Lovat, T., Dally, K., Clement, N., & Toomey, R. (2011). Values Pedagogy and Student Achievement: Contemporary Research Evidence. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-1563-9
  • Maarif Vekâleti. (1926). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. Milli Matbaa.
  • MEB. (1948). İlk okul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1968). İlk okul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2002). İlköğretim okulları ders programı (1. sınıf). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı (1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2017). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı (1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2018). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • Milson, A. J. (2000). Creating a Curriculum for Character Development: A Case Study. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 74(2), 89–93. https://doi.org/10.1080/00098655.2000.11478650
  • Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Orhan, A. (2013). Hayat bilgisi dersi programının karakter eğitimi açısından öğretmen ve öğrenci perspektiflerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Öztürk, E. (2009). Hayat Bilgisi Dersinde Değer Eğitimi ve Örnek Uygulamalar.(Ed.) Öğülmüş, S. İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı, 479–535.
  • Powney, J., Cullen, M.-A., Schlapp, U., Glissov, P., Johnstone, M., & Munn, P. (1995). Understanding values education in the primary school. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
  • Şimşek, N. (2013). Hayat bilgisinde kişisel nitelik(değer) öğretimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 1(6), 1325–1346. https://doi.org/10.9761/jasss_511
  • TTKB (2018). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı, 13 § (218M.S.).
  • TTKB (2018). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara
  • Ulubey, Ö., & Türe, E. (t.y.). 1936 İlkokul programı. In Cumhuriyet’in İlanından 2013’e Öğretim Programlarının Analizi: Hayat Bilgisi Örneği (ss. 73–100). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • UNESCO. (1992). Education for Affective Development: A Guidebook on Programmes and Practices. Thailand: UNESCO.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi Dersi Kazanımlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Journal of Turkish Studies, 8(7), 849–849. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4838
  • Yaşaroğlu, C. (2015a). İlkokul programlarında yer alan değerler üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Route Educational and Social Science Journal, 2(7), 164–164. https://doi.org/10.17121/ressjournal.429
  • Yaşaroğlu, C. (2015b). Teachers’ Opinions on Teaching and Assessing Methods in the Life Science Curriculum in the Context of Values, 3(2), 107–112.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Öğretim Programlarında Değerler: Hayat Bilgisi Dersi Örneği

Year 2018, Volume: 6 Issue: 5, 725 - 733, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.394551

Abstract

İlkokulun
ilk üç senesinde okutulmakta olan Hayat Bilgisi Dersinin temel amaçlarından
birisinin olumlu kişilik özellikleri kazandırmak olduğu dikkate alındığında,
dersin değerler eğitimi açısından önemi artmaktadır. Bu açıdan
değerlendirildiğinde, öğretim programlarının değerlere ne ölçüde yer verdiğinin
bilinmesi gerekmektedir. Bu çalışma, 1926’dan günümüze kadar hayat bilgisi
derslerine ait programlarda değerlerin / değer ifadelerinin ne ölçüde yer aldığını
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tüm hayat bilgisi programlarına
matbu ya da Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı web sitesinden ulaşılmıştır.
Program ögeleri içerisinde değer ifadelerinin ne ölçüde yer aldığı
incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda tüm programların belli ölçülerde
değerler / değer ifadelerine yer verdiği, son üç program olan 2018, 2017 ve
2015 programlarında açıktan değer vurgularının yapıldığı sonuçlarına
ulaşılmıştır.

References

  • Adeyemi, M. B., Moumakwa, T. V., & Adeyemi, D. A. (2009). Teaching character education across the curriculum and the role of stakeholders at the junior secondary level in Botswana. Studi Home Comm Sci, 3(2), 97–105.
  • Agboola, A., & Tsai, K. C. (2012). Bring Character Education into Classroom. European journal of educational research, 1(2), 163–170.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Bacanlı, H. (2017). Değer bilinçlendirme yaklaşımı. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi.
  • Balcı, F. A., & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Burton, L. H. (1998). An Explicit or Implicit Curriculum: Which Is Better for Young Children?. Presented in 22nd World Congress of the Organisation Mondiale Pour l’EducationPrescholarie, Copenhagen.
  • Curriculum Development Council. (2001). Learning to Learn - The Way Forward in Curriculum.
  • Çekin, A. (2012). Değer açısından ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi kazanımları: Bir içerik analizi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12(2).
  • Demir, K., & Demirhan İşcan, C. (2007). Hayat Bilgisi Dersinde Değerler ve Değerler Eğitimi. Sunulan 1. Ulusal İlköğretim Kongresi.
  • DeNobile, J., & Hogan, E. (2014). Values education: what, how, why and what next? Curriculum & Leadership Journal, 12(1).
  • Ekşi, H. (2004). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79–96.
  • Flay, B. R., & Allred, C. G. (2010). The Positive Action Program: Improving academics, behavior, and character by teaching comprehensive skills for successful learning and living. Içinde International research handbook on values education and student wellbeing (ss. 471–501). Springer.
  • Gömleksiz, M. N., & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95–134.
  • Güven, S. (2013). İlköğretim ders programlarının öğrenciye kazandırılması hedeflenen değerler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013(14). https://doi.org/10.14520/adyusbd.624
  • Inlay, L. (2003). Values: The Implicit Curriculum. Educational Leadership, 60(6), 69–71.
  • Jacobs, D. T., & Jacobs-Spencer, J. (2001). Teaching virtues: Building character across the curriculum. Scarecrow Press.
  • Kabapınar, Y. (2007). 1998 ve 2004 öğretim programlarına göre yazılmış hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarında sosyal olay ve değerlerin sunumu: işlev ve nitelik açısından farklı bir noktaya geldik mi?. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(25), 109-127.
  • Kaymakcan, R., & Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 29–55.
  • Keskin, S. C., & Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) Sosyal Bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 69–92.
  • Keskin, Y. (2012). İlköğretim programlarındaki bazı ortak değerlerin kazanılma düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılması (samsun ili örneği). The Journal of Academic Social Science Studies, 8(5). https://doi.org/10.9761/jasss_352
  • Kültür Bakanlığı. (1937). Kültür Bakanlığı Dergisi (C. 1–20-1).
  • Lewis, S. V., Robinson, E. H., & Hays, B. G. (2011). Implementing an Authentic Character Education Curriculum. Childhood Education, 87(4), 227–231. https://doi.org/10.1080/00094056.2011.10523183
  • Lickona, T. (1996). Teaching Respect and Responsibility. Reclaiming Children and Youth: Journal of Emotional and Behavioral Problems, 5(3), 143–151.
  • Lickona, T. (2004). Character Matters How to Help Our Children Develop Good Judgment, Integrity, and Other Essential Virtues. Touchstone Books.
  • Lickona, T. (2009). Educating for character how our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books. Tarihinde adresinden erişildi
  • Lovat, T., Dally, K., Clement, N., & Toomey, R. (2011). Values Pedagogy and Student Achievement: Contemporary Research Evidence. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-1563-9
  • Maarif Vekâleti. (1926). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. Milli Matbaa.
  • MEB. (1948). İlk okul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1968). İlk okul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2002). İlköğretim okulları ders programı (1. sınıf). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı (1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2017). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı (1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2018). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara.
  • Milson, A. J. (2000). Creating a Curriculum for Character Development: A Case Study. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 74(2), 89–93. https://doi.org/10.1080/00098655.2000.11478650
  • Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Orhan, A. (2013). Hayat bilgisi dersi programının karakter eğitimi açısından öğretmen ve öğrenci perspektiflerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Öztürk, E. (2009). Hayat Bilgisi Dersinde Değer Eğitimi ve Örnek Uygulamalar.(Ed.) Öğülmüş, S. İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı, 479–535.
  • Powney, J., Cullen, M.-A., Schlapp, U., Glissov, P., Johnstone, M., & Munn, P. (1995). Understanding values education in the primary school. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
  • Şimşek, N. (2013). Hayat bilgisinde kişisel nitelik(değer) öğretimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 1(6), 1325–1346. https://doi.org/10.9761/jasss_511
  • TTKB (2018). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı, 13 § (218M.S.).
  • TTKB (2018). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara
  • Ulubey, Ö., & Türe, E. (t.y.). 1936 İlkokul programı. In Cumhuriyet’in İlanından 2013’e Öğretim Programlarının Analizi: Hayat Bilgisi Örneği (ss. 73–100). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • UNESCO. (1992). Education for Affective Development: A Guidebook on Programmes and Practices. Thailand: UNESCO.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi Dersi Kazanımlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Journal of Turkish Studies, 8(7), 849–849. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4838
  • Yaşaroğlu, C. (2015a). İlkokul programlarında yer alan değerler üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Route Educational and Social Science Journal, 2(7), 164–164. https://doi.org/10.17121/ressjournal.429
  • Yaşaroğlu, C. (2015b). Teachers’ Opinions on Teaching and Assessing Methods in the Life Science Curriculum in the Context of Values, 3(2), 107–112.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Cihat Yaşaroğlu

Publication Date April 13, 2018
Acceptance Date March 27, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 5

Cite

APA Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretim Programlarında Değerler: Hayat Bilgisi Dersi Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 725-733. https://doi.org/10.18506/anemon.394551

Cited By












Life Sciences Course From Primary School Students Perspective
Anadolu Journal Of Educational Sciences International
Aslı GÜNDOĞAN
https://doi.org/10.18039/ajesi.681910

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.