Considering
that one of the main objectives of the Life Science lesson which is being
taught in the first three years of primary school is to acquire positive
personality traits, the importance of this lesson is increasing. When assessed
in this respect, it is necessary to know how much the curricula provide for the
values. This study was conducted to determine the extent to which values /
value expressions take place in the curricula of life science lessons from 1926
to the present day. The study was carried out using qualitative research and
case study design was used. All life sciences curricula have been accessed
printed or from the Board of Education web site. Whether or not the values are
included in the program items and how it takes place are examined. As a result
of the examinations, the results were achieved as the value expressions were
made openly in the last three programs, 2018, 2017 and 2015, in which all
programs included certain values.
İlkokulun
ilk üç senesinde okutulmakta olan Hayat Bilgisi Dersinin temel amaçlarından
birisinin olumlu kişilik özellikleri kazandırmak olduğu dikkate alındığında,
dersin değerler eğitimi açısından önemi artmaktadır. Bu açıdan
değerlendirildiğinde, öğretim programlarının değerlere ne ölçüde yer verdiğinin
bilinmesi gerekmektedir. Bu çalışma, 1926’dan günümüze kadar hayat bilgisi
derslerine ait programlarda değerlerin / değer ifadelerinin ne ölçüde yer aldığını
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tüm hayat bilgisi programlarına
matbu ya da Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı web sitesinden ulaşılmıştır.
Program ögeleri içerisinde değer ifadelerinin ne ölçüde yer aldığı
incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda tüm programların belli ölçülerde
değerler / değer ifadelerine yer verdiği, son üç program olan 2018, 2017 ve
2015 programlarında açıktan değer vurgularının yapıldığı sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 13, 2018 |
Acceptance Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.