Shadowplay found life way long before television, radio and cinema and
it worked as a communication tool by processing many subjects such as daily
life, education, politics, politic view and various individual types. Features
that distinguish Karagöz from other traditional performance arts are its unique
technic and wording and also it addresses people of all ages. Karagöz is an
exceptional performance art because its audience reaches to palaces, local
cafes, adults and children. Its portrayals which contain both real world
related and imaginary, supernatural characters is another reason for Karagöz’s
being watched interestedly. Descriptions and symbols of supernatural beings
located in Karagöz plays were defined and iconography features used in the
descriptions were emphasized in that research.
Gölge oyunu televizyon, radyo, sinema gibi görsel
iletişim araçlarının doğuşundan çok önce hayat bulmuş, önceleri hoşça vakit
geçirmek, daha sonra günlük yaşam, eğitim, politika, siyasi görüş ve farklı
kişisel tipler gibi pek çok ana konuyu işleyerek, iletişim kaynağı olmuştur. Karagöz’ü
geleneksel diğer gösteri sanatlarından ayıran yanı, kendine has tekniği ve
sitili ile beraber, toplumun her kesiminden her yaşa hitap etmesidir. Karagöz,
saraydan mahalle kahvelerine, çocuklardan yetişkinlere kadar çok geniş bir
çeşitlilikte izleyici kitlesine sahip, nadir gösteri sanatlarındandır. Karagöz
oyunlarının ilgiyle izlenmesinin sebeplerinden biri de; sahip olduğu
tasvirlerin hem gerçek dünyayla ilişkili kişiliklerin ve hem de sınırsız hayal
dünyasında hayat bulan doğaüstü ve insan dışı varlıkların tasvirlerini
barındırmasıdır. Araştırmada Karagöz
oyunlarında yer alan doğaüstü varlıklara ait tasvir ve sembollere ait görseller
belirlenerek tasvirlemede kullanılan resimleme özellikleri üzerinde
durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Acceptance Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 6 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.