The
aim of this study is to analyse general life satisfaction levels of university
students depending on their place of accomodation, economic status, faculty,
employment concern, social environment and social activity. The sample is 775 students from different
faculties and vocational schools of Namık Kemal University which is a state
university located in Tekirdag. Life Satisfaction Scale and Socio-Demographic
Information Form was used for collecting data. The results have shown that the
life satisfaction of Namık Kemal University students have a significance
relation with employment concern, expectations related to education, social
environment, living in Tekirdag, frequency of taking part in social activities
and place of accomodation. The variables predicting life satisfaction explains
%14 of the total variance. It can be concluded that organizing more social
activities, organizing seminars related to job hunting, and building
psychological consulting offices would be of help in contributing to the life
satisfaction of university students.
Bu
çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeylerinin
cinsiyet, kalınan yer, ekonomik durum, fakülte, iş kaygısı, sosyal çevre ve
sosyal etkinlik değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nde farklı fakülte ve bölümlerde öğrenim
gören 775 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerden, Kişisel Bilgi Formu ve Yaşam
Doyumu Ölçeği ile toplanılan verilerin analizlerinden elde edilen sonuçlar,
üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun iş kaygısı, eğitim beklentisi, sosyal
çevre, Tekirdağ’da yaşıyor olma, sosyal etkinliklere katılma sıklığı ve kalınan
yer değişkenleriyle ilişkili olduğunu göstermektedir. Yaşam doyumunu yordamaya
ilişkin ele alınan değişkenler toplam varyansın %14’ünü açıklamaktadır. Bu
bulgular doğrultusunda öğrencilerin yaşam doyumunu arttırmaya yönelik, sosyal
etkinliklerin çoğaltılması, iş alternatifleriyle ilgili seminerlerin
düzenlenmesi, psikolojik destek birimlerinin oluşturulması ve öğrencileri
bilinçlendirme eğitimlerinin yapılması ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.