Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Salgın Sürecinde Restoranların Menü Tasarımlarının İncelenmesi: Restoran A (Bulgaristan) ve Restoran B (Türkiye) Örneği

Year 2021, Volume: 9 Issue: 3, 703 - 713, 28.06.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.775193

Abstract

Bu çalışmada, imtiyaz anlaşması (franchising) ile hizmet sunan iki farklı restoranın menü kartlarının menü tasarım ilkeleri açısından incelenmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla, Bulgaristan’da ve Türkiye’de hizmet veren iki restoranın menüleri çevrimiçi ortamda incelenmiştir. Araştırma sonucunda her iki işletmenin menü kartlarının tasarım ilkelerinden yaratıcılık, ayrı menü ve değiştirme ilkelerine uygun olduğu saptanmıştır. Bulgaristan’da renklendirme ve kalabalık olmama ilkelerinin, Türkiye’de ise adres ve tanıtma ilkelerinin dikkate alınmadığı tespit edilmiştir. Bu saptamalara bağlı olarak restoran yöneticilerine menü tasarımlarını değişimlere göre daha hızlı biçimde güncellemeleri önerilebilir.

References

  • Akay, A. ve Sarıışık, M. (2015). Restoran Yöneticilerinin Menü Planlaması ve Analizi Konusuna Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 6(12), 211-230.
  • Altınel, H. (2014). Menü Yönetimi ve Menü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altınel, H. (2017). Gastronomik ve Beslenme İlkelerinden Hareketle Menü Planlama ve Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alton, N. T., Manning, A. (2009). Refining Specifications of Decorative/Indicative Balance in Menu Design. IEEE International Professional Communication Conference, 1-6.
  • Antun, J. M. and Gustafson, C. (2005). Menu Analysis: Design, Merchandising, and Pricingm Strategies Used by Successful Restaurants and Private Clubs. Journal of Nutrition in Recipeve Menu Development, 3 (3-4), 81-102.
  • Arıkan Dündar, A. ve Ekincek, S. (2016). Yemeklerin Görsel Sunumu. Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi. (Ed) Yılmaz H. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atkinson, H. and Jones, P. (1993). Menu Engineering: Managing the Foodsemice Micro-Marketing. Mix Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 1(1), 37-55.
  • Baiomy, A. E., Jones, E. and Goode, M. M. H. (2017). The Influence of Menu Design, Menu Item Descriptions and Menu Variety on Customer Satisfaction. A Case Study of Egypt. Tourism and Hospitality Research, 19 (1), 1-12.
  • Baysal, A. ve Küçükaslan, N. (2009). Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Baysal, A. (2003). Yirmibirinci Yüzyıl Yemekleri Üzerine Görüşler. K. Toygar (Ed.)., Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar 10. Cilt (ss.9-17). Ankara: Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları.
  • Bekar, A. ve Demirci, Z. (2015). Menü Kartlarının Müşterilerin Yiyecek İçecek Tercihi Üzerindeki Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (3), 21-33.
  • Brown, D.R. (2007). The Restaurant Manager’s Handbook How to Set up, Operate & Manage a Financially Successful Food Service Operation. Ocala: Atlantic Publishing.
  • Denizer, D. (2005). Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Doğdubay, M. ve Saatçi, G. (2014). Menü Mühendisliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Filimonau, V. ve Krivcova, M. (2017). Restaurant Menu Design And More Responsible Consumer Food Choice: An Exploratory Study of Managerial Perceptions. Journal of Cleaner Production, 143, 516-527.
  • Hou, Y., Yang, W. Sun, Y. (2017). Do Pictures Help? The Effects of Pictures and Food Names on Menu Evaluations. International Journal of Hospitality Management, (60), 94-103.
  • Koçak, N. (2004). Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık. Magnini, V. P. and Kim, S. (2016). The Influences of Restaurant Menu Font Style, Background Color, and Physical Weight on Consumers’ Perceptions. International Journal of Hospitality Management, 53, 42-48.
  • McVety, P., Ware, B. J. and Ware, C. L. (2008). Fundamentals of Menu Planning. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Morrison, P. (1996). Menu Engineering in Upscale Restaurants. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 8 (4), 17-24.
  • Ninemeier, J. D. (2005). Management of Food and Beverage Operations. Lansing, Michigan: Educational Institute of the American Hotel & Lodging Association.
  • Ninemeir, J. and Hayes, D. (2005). Restaurant Operations Management Principles and Practices. USA: Pearson Prentice Hall.
  • Özgen, I. (2015). Menü Planlama. Ankara: Beta Basım.
  • Özkaya, D. F. Cömert, M. (2010). Mönü Planlama ve Analizi. Profesyonel Restoran Yönetimi. (Ed). Sarıışık, M. Çavuş, Ş. Karamustafa, K. Ankara: Detay Yayıncılık.

Examination of Menu Designs of Restaurants During COVID 19 Pandemic: Examples of Restaurant A (Bulgaria) and Restaurant B (Turkey)

Year 2021, Volume: 9 Issue: 3, 703 - 713, 28.06.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.775193

Abstract

The aim of this study is to examine the menu cards of two different restaurants that provide service through franchising in terms of menu design principles. For this purpose, the menus of two restaurants that provide service in Bulgaria and Turkey were examined in an online environment. As a result of the research, it was determined that the menu cards of both businesses complied with the principles of creativity, separate menu and alteration from the design principles. It was determined that while the principles of coloring and being uncrowded were not taken into consideration in Bulgaria, in Turkey address and introduction principles were disregarded. Based on these findings, restaurant managers may be recommended to update their menu designs more quickly compared to changes.

References

  • Akay, A. ve Sarıışık, M. (2015). Restoran Yöneticilerinin Menü Planlaması ve Analizi Konusuna Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 6(12), 211-230.
  • Altınel, H. (2014). Menü Yönetimi ve Menü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altınel, H. (2017). Gastronomik ve Beslenme İlkelerinden Hareketle Menü Planlama ve Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alton, N. T., Manning, A. (2009). Refining Specifications of Decorative/Indicative Balance in Menu Design. IEEE International Professional Communication Conference, 1-6.
  • Antun, J. M. and Gustafson, C. (2005). Menu Analysis: Design, Merchandising, and Pricingm Strategies Used by Successful Restaurants and Private Clubs. Journal of Nutrition in Recipeve Menu Development, 3 (3-4), 81-102.
  • Arıkan Dündar, A. ve Ekincek, S. (2016). Yemeklerin Görsel Sunumu. Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi. (Ed) Yılmaz H. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atkinson, H. and Jones, P. (1993). Menu Engineering: Managing the Foodsemice Micro-Marketing. Mix Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 1(1), 37-55.
  • Baiomy, A. E., Jones, E. and Goode, M. M. H. (2017). The Influence of Menu Design, Menu Item Descriptions and Menu Variety on Customer Satisfaction. A Case Study of Egypt. Tourism and Hospitality Research, 19 (1), 1-12.
  • Baysal, A. ve Küçükaslan, N. (2009). Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Baysal, A. (2003). Yirmibirinci Yüzyıl Yemekleri Üzerine Görüşler. K. Toygar (Ed.)., Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar 10. Cilt (ss.9-17). Ankara: Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları.
  • Bekar, A. ve Demirci, Z. (2015). Menü Kartlarının Müşterilerin Yiyecek İçecek Tercihi Üzerindeki Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (3), 21-33.
  • Brown, D.R. (2007). The Restaurant Manager’s Handbook How to Set up, Operate & Manage a Financially Successful Food Service Operation. Ocala: Atlantic Publishing.
  • Denizer, D. (2005). Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Doğdubay, M. ve Saatçi, G. (2014). Menü Mühendisliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Filimonau, V. ve Krivcova, M. (2017). Restaurant Menu Design And More Responsible Consumer Food Choice: An Exploratory Study of Managerial Perceptions. Journal of Cleaner Production, 143, 516-527.
  • Hou, Y., Yang, W. Sun, Y. (2017). Do Pictures Help? The Effects of Pictures and Food Names on Menu Evaluations. International Journal of Hospitality Management, (60), 94-103.
  • Koçak, N. (2004). Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık. Magnini, V. P. and Kim, S. (2016). The Influences of Restaurant Menu Font Style, Background Color, and Physical Weight on Consumers’ Perceptions. International Journal of Hospitality Management, 53, 42-48.
  • McVety, P., Ware, B. J. and Ware, C. L. (2008). Fundamentals of Menu Planning. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Morrison, P. (1996). Menu Engineering in Upscale Restaurants. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 8 (4), 17-24.
  • Ninemeier, J. D. (2005). Management of Food and Beverage Operations. Lansing, Michigan: Educational Institute of the American Hotel & Lodging Association.
  • Ninemeir, J. and Hayes, D. (2005). Restaurant Operations Management Principles and Practices. USA: Pearson Prentice Hall.
  • Özgen, I. (2015). Menü Planlama. Ankara: Beta Basım.
  • Özkaya, D. F. Cömert, M. (2010). Mönü Planlama ve Analizi. Profesyonel Restoran Yönetimi. (Ed). Sarıışık, M. Çavuş, Ş. Karamustafa, K. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Evrim Karaca 0000-0003-2520-5195

Hatice Güçlü Nergiz 0000-0002-8848-7014

Publication Date June 28, 2021
Acceptance Date February 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Karaca, E., & Güçlü Nergiz, H. (2021). COVID-19 Salgın Sürecinde Restoranların Menü Tasarımlarının İncelenmesi: Restoran A (Bulgaristan) ve Restoran B (Türkiye) Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 703-713. https://doi.org/10.18506/anemon.775193

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.