Öğretim sürecini etkili hale getirmek için düz anlatımdan aktif öğrenme yöntemlerine kadar çeşitli yöntem ve tekniklere yer verilmektedir. Doğrudan öğretim terim adıyla ilk bakışta düz anlatım yöntemi gibi algılansa da, materyal kullanımı ve öğrenci rolü ile düz anlatımdan çok daha farklı bir uygulamaya sahiptir. Anlamlı öğrenmenin gereğine inanılan bu yöntemde, Ausubel’in üst düzey organizasyonları kullanılarak ilginin derse çekilmesi, ön bilgilerin hatırlanması ve öğretmenin öğrencinin ön koşul durumunu bilmesine olanak verir. Bununla birlikte bu yöntem; etkili öğretmen, Bandura’nın model alma yoluyla öğrenme ve Vygostky’nin öğrenme sürecinde sosyal etkileşimle ilgili araştırmaları üzerine temellenmektedir. Doğrudan öğretimle bir dersi planlamada üç aşama izlenir. Planlamaya amaçları belirlemekle başlanır, önkoşul bilgiyi tanımlamakla devam edilir ve örnek problemlerin seçilmesi ya da uygulanmasıyla sonuçlandırılır. Doğrudan öğretimde öğretmen üst düzey örgütleyicilerin kullanıldığı bir girişten sonra, sunumunu gerçekleştirmektedir. Sunumun ardından öğretmenin rehberliğinde öğrenci etkinliklerine ve öğrenciler yeterince uzmanlaştığında kendi başlarına etkinlik yapmalarına yer verilir. Öğretmen etkinliklerin ardından öğrencinin hatalarının doğrusunu göstermek üzere dönütlere yer verir. Son olarak haftalık ya da aylık süreçlerle öğretmen tarafından periyodik olarak dönütler verilir. Bu çalışmada doğrudan öğretime kuramsal açıdan bakıldıktan sonra, bu yöntemle dersin planlama aşamaları ve dersin uygulama aşamaları sunulmaktadır. Ardından yöntemin daha açık anlaşılması amacıyla örnek ders işlenişine ve yöntemin etkililiğini görmek amacıyla konuyla ilgili yapılan araştırmalara yer verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |