Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞRUDAN ÖĞRETİM YÖNTEMİNE GENEL BİR BAKIŞ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 77 - 99, 31.03.2018

Öz

Öğretim sürecini etkili hale getirmek için düz anlatımdan aktif öğrenme yöntemlerine kadar çeşitli yöntem ve tekniklere yer verilmektedir. Doğrudan öğretim terim adıyla ilk bakışta düz anlatım yöntemi gibi algılansa da, materyal kullanımı ve öğrenci rolü ile düz anlatımdan çok daha farklı bir uygulamaya sahiptir. Anlamlı öğrenmenin gereğine inanılan bu yöntemde, Ausubel’in üst düzey organizasyonları kullanılarak ilginin derse çekilmesi, ön bilgilerin hatırlanması ve öğretmenin öğrencinin ön koşul durumunu bilmesine olanak verir. Bununla birlikte bu yöntem; etkili öğretmen, Bandura’nın model alma yoluyla öğrenme ve Vygostky’nin öğrenme sürecinde sosyal etkileşimle ilgili araştırmaları üzerine temellenmektedir. Doğrudan öğretimle bir dersi planlamada üç aşama izlenir. Planlamaya amaçları belirlemekle başlanır, önkoşul bilgiyi tanımlamakla devam edilir ve örnek problemlerin seçilmesi ya da uygulanmasıyla sonuçlandırılır. Doğrudan öğretimde öğretmen üst düzey örgütleyicilerin kullanıldığı bir girişten sonra, sunumunu gerçekleştirmektedir. Sunumun ardından öğretmenin rehberliğinde öğrenci etkinliklerine ve öğrenciler yeterince uzmanlaştığında kendi başlarına etkinlik yapmalarına yer verilir. Öğretmen etkinliklerin ardından öğrencinin hatalarının doğrusunu göstermek üzere dönütlere yer verir. Son olarak haftalık ya da aylık süreçlerle öğretmen tarafından periyodik olarak dönütler verilir. Bu çalışmada doğrudan öğretime kuramsal açıdan bakıldıktan sonra, bu yöntemle dersin planlama aşamaları ve dersin uygulama aşamaları sunulmaktadır. Ardından yöntemin daha açık anlaşılması amacıyla örnek ders işlenişine ve yöntemin etkililiğini görmek amacıyla konuyla ilgili yapılan araştırmalara yer verilmektedir.

Kaynakça

  • Adams, G. L., Engelmann, S. (1999). Research on Direct Instruction: 25 Years Beyond DISTAR, Educational Achievement Systems, Seattle, WA, 1996.
  • American Federation of Teachers (1999). Five Promising Remedial Reading Intervention Programs,Washington, DC. http://www.aft.org/pubsreports/downloads/teachers/remedial.pdf -
  • Arends, R. I. (1997). Classroom Instructional Management, McGraw-Hill Companies Inc., NY.
  • Ausubel, D. P. and Robinson, F. G., (1969). School Learning An Introduction to Educational Psychology, Holt, Rinehart and Winsten Inc. NY.
  • Borich, G. D., (2004). Effective Teaching Methods, Pearson Inc. , NJ.
  • Brenau, R. C. (2006). http://faculty.brenau.edu/rchristian/Handouts/ho_06_02.doc -
  • Cooke, N. L. Gibbs, S. L. Campbell, M. L. & Shalvis, S. L. (2004). “A Comparison of Reading Mastery Fast Cycle and Horizons Fast Track A-B on the Reading Achievement of Students with Mild Disabilities”, Journal of Direct Instruction, 4, 2, 139–151.
  • Eggen, P. and Kauchak D., (1999), Educational Psychology, Merrill, Columbus, OH.
  • Eggen, P.,and Kauchak, D., (2001), Strategies for Teachers: Teaching Contents and Thinking Skills. Pearson Edu, Massachusetts.
  • Erden, M ve Akman, Y., (2000) , Eğitim Psikolojisi Gelişim Öğrenme Öğretme. Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • Gagne, R. M. Briggs, L. J. & Wager, W. W., (1992), Principles of Instructional Design. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, Fort Worth.
  • Gunter, M. A. Estes, T.H. & Schwab, J., (2003), Instruction. A Model Approach. Pearson Education Inc., Boston.
  • Kinder, D. Kubina, R.,& Marchand-Martella, N. E. (2005). “Special Education and Direct Instruction: An Effective Combination”, Journal of Direct Instruction, 5, 1-36.
  • Kozloff, M. A. LaNunziata, L. & Cowardin, J. (1999). Direct Instruction in Education. http://people.uncw.edu/kozloffm/diarticle.html - , 10.09.2017.
  • Malgrem, K. and Leone, P. (2000). “Effects of a Short-Term Auxiliary Reading Program on the Reading Skills of Incarcerated Youth”. Education and Treatment of Children, 23, 3, 239-247.
  • Marchand-Martella, N. E., Martella, R. C. & Ausdemore, K. (2004). An Overview of DirectInstruction.http://www.newhorizons.org/spneeds/inclusion/teaching/marchand%20martella%20ausdemore.htm – 10.09.2017.
  • Martella, R. C. and Waldron-Soler, K. M., (2005), “Language for Writing.. Program Evaluation”. Journal of Direct Instruction, 5, 1, 81-96.
  • Meyer, L. A. (1984). “Long-term Effects of the Direct Instruction. Project Follow Through”. Elementary School Journal, 84, 380-394.
  • O’Connor, R.E. and Jenkins, J.R. (1995). “Improving the Generalization of Sound/symbol Knowledge: Teaching Spelling to Kindergarten Children with Disabilities”. The Journal of Special Education, 29, 255–275.
  • Owens, S.H., Fredrick, L.D & Shippen, M. E. (2004). “Training a Paraprofessional to Implement Spelling Mastery and Examining Its Effectiveness for Students with Learning Disabilities”. Journal of Direct Instruction. 4(2), 153–172.
  • Robinson, C. (2006). Advanced Organizers as Preparation for Small and Large Group Discussions. University of Texas, El Paso, Paper for the Proceedings of the 5th Annual International SUN Conference on Teaching and Learning.
  • Rosenshine, B. and Stevens, R. (1986). Teaching Functions. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York: Macmillan, pp. 376-391.
  • Schug, M. C., Tarver, S.G. & Western, R. D. (2001). Direct Instruction and The Teaching of Early Reading. Wisconsin: Wisconsin Policy Research Institute. 14, 2, 5-21.
  • Selçuk, Z. (1996). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Tarver, S. G. (1999). Focusing On Direct Instruction. Current Practice Alerts: Division for Learning Disabilities and Division for Research. Summer (2).
  • Waldron-Soler, K. M., Martella, R. C., Marchand-Martella, N. E., Tso, M. E., Warner, D. A., & Miller, D.E. (2002). “Effects of a 15-week Language for Learning Implementation with Children in An Integrated Preschool”. Journal of Direct Instruction, 2(2), 75–86.
  • White, W.A.T. (1988). “Meta-analysis of the Effects of Direct Instruction in Special Education”. Education and Treatment of Children, 11, pp. 364-374.
  • Ülgen, G. (1997). Eğitim Psikolojisi. Alkım Yayınları, İstanbul.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

H. Gülhan Karsak

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karsak, H. G. (2018). DOĞRUDAN ÖĞRETİM YÖNTEMİNE GENEL BİR BAKIŞ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 77-99.