Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

SANATÇININ BİTMEYEN ARZUSU “ÇİLECİ BEDEN” PERFORMANSLARI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 149 - 157, 28.02.2019

Öz

Sanatta
bedenin araç olarak kullanılmasıyla kurgulanan tepkisel performans pratikleri,
günümüz sanatçıları tarafından da bitmeyen bir arzu nesnesine dönüşmüştür. Son
dönem performans sanatının örnekleri arasında sanatçının bedeni, mekân ve eylem
üçlüsünün kendi içinde gelişim gösteren fırsatlarını ve buna bağlı olarak
performatif kurguların izdüşümlerini görmeye devam ediyoruz. Bu doğrultudan
hareketle bedensel acı kavramının ortaya çıkması ve bunun bir haz duygusuna dönüşmesi
ister istemez izleyicide tepkisel bir dışavuruma yol açmaktadır. Bu çalışmada,
izleyicinin dışavurumsal tepkisinin gerçeklik boyutunu ortaya koymak, sergilenen
performansları bir eleştiri malzemesi olarak değerlendirmek ve sanatçının nesneleşen
bedenine çileci bir misyon yüklemesinin nedenselliği üzerinde durularak öznel yorumlamalar
yapılmıştır.



Bu
doğrultuda; son beş yıllık zaman zarfında gerçekleştirilmiş olan performans
sanatı örneklerinde sanatçının tercih ettiği haz ve çileci beden ikilemine yeni
örnekler üzerinden eleştirel bir yaklaşım geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • ATAKAN, N. (1998), “Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”, 1. bakı, (Çev: Zeynep Rona), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • AYAZ, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • ELEANOR, H. (2008), “Sanat ve Bugün”, İstanbul: Akbank Yayınları
  • POTUOĞLU, Ö. (1999). “Riskte Veresiye Olmaz, Bkz. Felaket Sonrası Beden”, Art-ist, Aralık, 154s.
  • SİMON, B. , Fiontan M. (2016). “Performing for the Camera”. Harry N. Abrams.
  • SÖZEN, M. (2001). “Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SYNNOTT, A. (2002). “The Body Social: Symbolism”, Self and Society. London: Routledge.
  • http://milenanaef.com/about/. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel-1.https://www.theparisreview.org/blog/straight-from-the-horses-mouth/, Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-2.https://www.berliner-zeitung.de/kultur/performance-kuenstler-terry-fox-ein-performer-macht-es-nicht-fuer-geld-23316702. Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-3.https://weandthecolor.com/fleeting-parts-milena-naef/88712. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel-4.https://www.bbc.com/news/world-europe-39053541. Erişim Tarihi: 29.01.2019.
  • Görsel-5.https://newrepublic.com/article/118806/human-sculptures-performance-art-and-sculpture-public-spaces. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-6.https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/florence-peake-rite-of-spring-lena-dunham-clay-phyllida-barlow-eddie-peake-a8331221.html. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-7.https://www.lonelyplanet.com/news/2017/11/24/new-york-city-realistic-living-statue/. Erişim Tarihi: 30.01.2019.

THE ARTİST'S ETERNAL DESİRE İS THE "ASCETİC BODY" PERFORMANCES

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 149 - 157, 28.02.2019

Öz



Kaynakça

  • ATAKAN, N. (1998), “Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”, 1. bakı, (Çev: Zeynep Rona), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • AYAZ, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • ELEANOR, H. (2008), “Sanat ve Bugün”, İstanbul: Akbank Yayınları
  • POTUOĞLU, Ö. (1999). “Riskte Veresiye Olmaz, Bkz. Felaket Sonrası Beden”, Art-ist, Aralık, 154s.
  • SİMON, B. , Fiontan M. (2016). “Performing for the Camera”. Harry N. Abrams.
  • SÖZEN, M. (2001). “Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SYNNOTT, A. (2002). “The Body Social: Symbolism”, Self and Society. London: Routledge.
  • http://milenanaef.com/about/. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel-1.https://www.theparisreview.org/blog/straight-from-the-horses-mouth/, Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-2.https://www.berliner-zeitung.de/kultur/performance-kuenstler-terry-fox-ein-performer-macht-es-nicht-fuer-geld-23316702. Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-3.https://weandthecolor.com/fleeting-parts-milena-naef/88712. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel-4.https://www.bbc.com/news/world-europe-39053541. Erişim Tarihi: 29.01.2019.
  • Görsel-5.https://newrepublic.com/article/118806/human-sculptures-performance-art-and-sculpture-public-spaces. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-6.https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/florence-peake-rite-of-spring-lena-dunham-clay-phyllida-barlow-eddie-peake-a8331221.html. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-7.https://www.lonelyplanet.com/news/2017/11/24/new-york-city-realistic-living-statue/. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haydar Balseçen

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balseçen, H. (2019). SANATÇININ BİTMEYEN ARZUSU “ÇİLECİ BEDEN” PERFORMANSLARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 149-157.