Art and Literature
BibTex RIS Cite

SANATÇININ BİTMEYEN ARZUSU “ÇİLECİ BEDEN” PERFORMANSLARI

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 149 - 157, 28.02.2019

Abstract

Sanatta
bedenin araç olarak kullanılmasıyla kurgulanan tepkisel performans pratikleri,
günümüz sanatçıları tarafından da bitmeyen bir arzu nesnesine dönüşmüştür. Son
dönem performans sanatının örnekleri arasında sanatçının bedeni, mekân ve eylem
üçlüsünün kendi içinde gelişim gösteren fırsatlarını ve buna bağlı olarak
performatif kurguların izdüşümlerini görmeye devam ediyoruz. Bu doğrultudan
hareketle bedensel acı kavramının ortaya çıkması ve bunun bir haz duygusuna dönüşmesi
ister istemez izleyicide tepkisel bir dışavuruma yol açmaktadır. Bu çalışmada,
izleyicinin dışavurumsal tepkisinin gerçeklik boyutunu ortaya koymak, sergilenen
performansları bir eleştiri malzemesi olarak değerlendirmek ve sanatçının nesneleşen
bedenine çileci bir misyon yüklemesinin nedenselliği üzerinde durularak öznel yorumlamalar
yapılmıştır.



Bu
doğrultuda; son beş yıllık zaman zarfında gerçekleştirilmiş olan performans
sanatı örneklerinde sanatçının tercih ettiği haz ve çileci beden ikilemine yeni
örnekler üzerinden eleştirel bir yaklaşım geliştirilmiştir.

References

  • ATAKAN, N. (1998), “Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”, 1. bakı, (Çev: Zeynep Rona), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • AYAZ, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • ELEANOR, H. (2008), “Sanat ve Bugün”, İstanbul: Akbank Yayınları
  • POTUOĞLU, Ö. (1999). “Riskte Veresiye Olmaz, Bkz. Felaket Sonrası Beden”, Art-ist, Aralık, 154s.
  • SİMON, B. , Fiontan M. (2016). “Performing for the Camera”. Harry N. Abrams.
  • SÖZEN, M. (2001). “Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SYNNOTT, A. (2002). “The Body Social: Symbolism”, Self and Society. London: Routledge.
  • http://milenanaef.com/about/. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel-1.https://www.theparisreview.org/blog/straight-from-the-horses-mouth/, Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-2.https://www.berliner-zeitung.de/kultur/performance-kuenstler-terry-fox-ein-performer-macht-es-nicht-fuer-geld-23316702. Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-3.https://weandthecolor.com/fleeting-parts-milena-naef/88712. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel-4.https://www.bbc.com/news/world-europe-39053541. Erişim Tarihi: 29.01.2019.
  • Görsel-5.https://newrepublic.com/article/118806/human-sculptures-performance-art-and-sculpture-public-spaces. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-6.https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/florence-peake-rite-of-spring-lena-dunham-clay-phyllida-barlow-eddie-peake-a8331221.html. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-7.https://www.lonelyplanet.com/news/2017/11/24/new-york-city-realistic-living-statue/. Erişim Tarihi: 30.01.2019.

THE ARTİST'S ETERNAL DESİRE İS THE "ASCETİC BODY" PERFORMANCES

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 149 - 157, 28.02.2019

Abstract



References

  • ATAKAN, N. (1998), “Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”, 1. bakı, (Çev: Zeynep Rona), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • AYAZ, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • ELEANOR, H. (2008), “Sanat ve Bugün”, İstanbul: Akbank Yayınları
  • POTUOĞLU, Ö. (1999). “Riskte Veresiye Olmaz, Bkz. Felaket Sonrası Beden”, Art-ist, Aralık, 154s.
  • SİMON, B. , Fiontan M. (2016). “Performing for the Camera”. Harry N. Abrams.
  • SÖZEN, M. (2001). “Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SYNNOTT, A. (2002). “The Body Social: Symbolism”, Self and Society. London: Routledge.
  • http://milenanaef.com/about/. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel-1.https://www.theparisreview.org/blog/straight-from-the-horses-mouth/, Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-2.https://www.berliner-zeitung.de/kultur/performance-kuenstler-terry-fox-ein-performer-macht-es-nicht-fuer-geld-23316702. Erişim Tarihi: 24.01.2019.
  • Görsel-3.https://weandthecolor.com/fleeting-parts-milena-naef/88712. Erişim Tarihi: 27.01.2019.
  • Görsel-4.https://www.bbc.com/news/world-europe-39053541. Erişim Tarihi: 29.01.2019.
  • Görsel-5.https://newrepublic.com/article/118806/human-sculptures-performance-art-and-sculpture-public-spaces. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-6.https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/florence-peake-rite-of-spring-lena-dunham-clay-phyllida-barlow-eddie-peake-a8331221.html. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
  • Görsel-7.https://www.lonelyplanet.com/news/2017/11/24/new-york-city-realistic-living-statue/. Erişim Tarihi: 30.01.2019.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Haydar Balseçen

Publication Date February 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Balseçen, H. (2019). SANATÇININ BİTMEYEN ARZUSU “ÇİLECİ BEDEN” PERFORMANSLARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 149-157.