Sanatta
bedenin araç olarak kullanılmasıyla kurgulanan tepkisel performans pratikleri,
günümüz sanatçıları tarafından da bitmeyen bir arzu nesnesine dönüşmüştür. Son
dönem performans sanatının örnekleri arasında sanatçının bedeni, mekân ve eylem
üçlüsünün kendi içinde gelişim gösteren fırsatlarını ve buna bağlı olarak
performatif kurguların izdüşümlerini görmeye devam ediyoruz. Bu doğrultudan
hareketle bedensel acı kavramının ortaya çıkması ve bunun bir haz duygusuna dönüşmesi
ister istemez izleyicide tepkisel bir dışavuruma yol açmaktadır. Bu çalışmada,
izleyicinin dışavurumsal tepkisinin gerçeklik boyutunu ortaya koymak, sergilenen
performansları bir eleştiri malzemesi olarak değerlendirmek ve sanatçının nesneleşen
bedenine çileci bir misyon yüklemesinin nedenselliği üzerinde durularak öznel yorumlamalar
yapılmıştır.
Bu
doğrultuda; son beş yıllık zaman zarfında gerçekleştirilmiş olan performans
sanatı örneklerinde sanatçının tercih ettiği haz ve çileci beden ikilemine yeni
örnekler üzerinden eleştirel bir yaklaşım geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |