Bu
çalışmada amaç müzik eşliğinde okumanın Türkçe öğretmeni adaylarının anlama
becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Muş Alparslan
Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören ve
tesadüfî örneklem yolu ile seçilmiş 40 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Araştırma karma araştırma yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Bu yöntemde nitel ve nicel veriler birlikte ya da sıralı
olarak toplanıp analiz edilmektedir. Araştırmanın nicel boyutunda ön test - son
test kontrol gruplu deneysel yöntem, nitel boyutunda ise görüşme yöntemi
uygulanmıştır. Nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Anlama Becerisi Testi 1 ve Anlama Becerisi Testi 2, nitel veriler
ise yine araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplanmıştır. Elde edilen
nicel bulgular bir istatistik programı yardımı ile t-testi, aritmetik ortalama,
standart sapma, yüzde ve frekans gibi analiz yöntemleri kullanılarak nitel
bulgular ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda
müziğin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama becerileri üzerinde istatistikî
olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı tespit edilmiştir. Yapılan
görüşmelerde ise Türkçe öğretmeni adaylarının büyük çoğunluğunun süreçte
müzikten olumsuz etkilendiği, müziğin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama
becerilerini çeşitli yönleriyle olumsuz etkilediği (dikkatin dağılması (f=8), anlamanın engellenmesi (f=7), başka şeylerin akla gelmesi veya
kafa karışıklığı (f=5), öğrenmenin
güçleştirilmesi (f=4) vb.) ve
özellikle hareketli müziklerin Türkçe öğretmeni adaylarının anlama becerilerini
olumsuz etkilediği vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |